Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1731
Hej derude

Jeg har i et stykke tid ledt efter en ny fladskærm, som skal kunne bruges til som som HL2, Counter-Strike: Source, andre FPS spil og lidt grafisk arbejde.

Jeg har disse to i tankerne:
LG L1980Q: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138718

Samsung 970P: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171126

Er der nogle der har nogle erfaringer med de skærme og evt. nogle gode råd til hvilken jeg bør købe?

Edit: Og vil billedkvaliteten være som den er på min nuværende skærm (Sony SDM-X52 15")?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1738
Samsungs 970P er jo anmeldt herinde, så der er der allerede noget at læse på. LG 1980 er en aldrende skærm og vil ikke være ligeså hurtig til spil som Samsungs model. Den har desuden kun et TN panel hvilket gør at farverne, kontrastforholdet og betragtningsvinklerne vil være synligt dårligere end 970P.
Brugeravatar
Af klh
#1773
Okay :)

Så vil jeg da vælge Samsung. Findes der evt. nogen skærm der er bedre i spil og til amatørgrafik end de to?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1778
Yes sir: Viewsonic VP930
Den er også anmeldt herinde, men koster en del mere. Jeg har prøvet den i clone med min 193P+ (stort set magen til 970P) og VP930 er synligt bedre at spille på, samtidigt med at farverne er ganske udmærkede. Det eneste man kan klage over er at betragtningsvinklerne måske ikke helt så gode på Viewsonics model, men det er en bagatel.

Så er der selvfølgelig det med designet og jeg skal indrømme at jeg har set hesterumper der var kønnere at have i stuen end den Viewsonic, men det er min helt personlige mening og er nok mest myntet på den kolosale fod (undskyld Rasmus - din VP181 er også herrefed ;) )
Brugeravatar
Af klh
#1782
Okay, tak. Jeg har lige læst anmeldelsen, og det ser jo meget lovende ud. Lige bortset fra gradienter, men det er heller ikke noget min nuværende, lidt aldrende skærm klarer særlig godt, så det kan kun være bedre :D

Er det dig der har været med til at skrive anmeldelsen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1796
Jeg var med til at teste skærmen (det er mig der er Torben ;) ), men Rasmus har skrevet teksten til den. Det var min 193P+ den blev testet i clone-mode med.

Idet 193P+ og 970P er meget ens (193P+ er åbenbart lidt bedre rent billedmæssigt) og da jeg har set VP930 i clone med 193P+ vil jeg helt klart anbefale Viewsonics model til spil frem for min egen. Den lider ikke af overdrive trailing i spil som 193P+ gør og det er et kæmpe plus.

Hvis du har pengene vil du blive rigtig glad for VP930.
Brugeravatar
Af klh
#1816
Okay. :)

Så vil jeg se om jeg kan finde de ekstra penge og købe VP930'eren :D

Tak far hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1820
Hvis du nu virkelig ikke kan få økonomien til at hænge sammen, er 970P eller 193P+ bestemt ikke dårlige valg. Jeg benytter trods alt selv en 193P+ til dagligt og det er en rigtig god skærm - den har bare lidt overdrive trailing, som man først bliver af med hvis man vælger VP930.

Alle 3 skærme benytter MVA/PVA teknoligien og har en rigtig god farvegengivelse og store betragningsvinkler og mange opdager slet ikke den omtalte overdrive trailing alligevel. Jeg benytter selv min 193P+ til CounterStrike og HL2 med stor tilfredshed...
Brugeravatar
Af klh
#1821
Jeg tænkte også, hvilket panel mon det er der sidder i min nuværende Sony skærm, som er over 4 år gammel, for den har intet slør der bemærkes under CS og HL2 osv., og den er rimelig til grafik. Det er bare gradienter den ikke er så glad for. Og så er 15" selvfølgelig ved at være lidt for småt.

Men jeg har det også sådan; nu jeg skal ud og bruge en ordentlig spand penge på en skærm, vil jeg også gerne have en jeg virkelig bliver glad for.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1828
Hvis du ikke kan se sløret på din gamle Sony TFT skærm vil du helt klart ikke have nogen problemer med nogen af de nye. Sony har altid været famøse for at have elendige responstider (altså i virkeligheden - ikke på papiret) og kunne sagtens ramme 70 ms i kritiske overgange. Faktisk kæmper de stadig lidt på det punkt fordi de er lidt stædige med ikke at prøve andres teknologier selvom det ville være fornuftigt...

De skærme vi snakker om her er de hurtigste på markedet overhovedet og har typisk en responstid lige under 15 ms i realiteten.
Brugeravatar
Af klh
#1832
Tjah, man kan vel sige at jeg ihvertfald ikke bliver generet af det slør der nu engang er.

Jeg glæder mig til at få knaldet en ny VP930'er op på bordet, men hvad med kalibrering og etc?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1841
Som normal bruger bør du ikke bekymre dig om kalibrering - det er nok noget vi selv har gejlet op til det helt store idet Rasmus har fået fingre i Lacies Blue Eye Pro og du ville vel heller ikke have skænket det en tanke hvis vi ikke benyttede denne test, ville du? De fleste skærme er indstillet ganske udmærket fra fabrikantens side, så du behøver ikke bekymre dig. Til normalt brug der ikke kræver en absolut farvetemperatur, er std. indstillingerne fine nok.
Brugeravatar
Af klh
#1842
Nej, det ville ikke være noget jeg tænkte over.

Tak for svarene :)