Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vega
#111
Hej.

Jeg vil ud og ha' mig en TFT skærm nu.
Den skal bruges til primært Spil (FPS, Strategi, Sport og Action), internet og almindeligt Win XP brug.
Den må gerne ha' gode specifikationer, samtidig med at den har så tynd kant som muligt, og kan justeres nogenlunde. :)

Har kigget på disse to modeller:

930BF
940B

En af disse der kunne være et godt valg, kan umiddelbart godt lide den tynde kant på 940B modellen, men ved ikke rigtigt. :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#114
Der er faktisk ikke rigtig kommet tilbagemeldinger på 940B og lanceringen har været meget stille. Umiddelbart minder den dog utroligt meget om Samsung 913B, som er testet her på siden, både designmæssigt og ud fra specifikationerne - der kunne muligvis være tale om det samme panel, men jeg er ikke helt sikker. Jeg kan prøve at tjekke op på det.

Samsung 930BF vil gøre sig godt egnet til spil, sådan har meldingen hvert fald lydt mange steder. De 4 ms er ikke helt oprigtige, men ikke desto mindre er der opnået noget ved brug af Overdrive. Du kan læse lidt mere om den her:
http://www.behardware.com/articles/572- ... ps-va.html
Udover testen, så er folk, som primært spiller på deres skærm også ret begejstrede for den. :o
Af Vega
#115
Er 940B måske en ny udgave af 930 serien, og der så måske kommer en 940BF? :)

Mit budget ligger på de 3000kr. +/- 200kr.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#118
Hehe, nej desværre. Der er ingen 940BF i sigte, men derimod en 960BF. Den skal ikke gå ind og erstatte den nuværende 930BF, men Samsung ser den nærmere, som det nye bud på en 19" version af en spilskærm, som f.eks. 172X.

Jeg smed et par billeder af den i en af de andre tråde, så du kan jo lige hurtigt tage et kig, hvis du er interesseret.

Jeg mener 940B er så lig 913B at du kan drage fordel ved at læse anmeldelsen af sidstnævte her på siden og danne dig et godt udgangspunkt.

Hvis en tynd ramme er en vigtig faktor, så kunne du måske også overveje BenQ FP937s+:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=114129
Rammen er hvert fald tyndere. Den har fået en del ros, blandt andet også i en test mod Samsung 913B, som jeg nævnte tidligere.

Ellers så har BenQ jo også disse deciderede spilskærme med lave specificerede responstider:
BenQ FP91V
BenQ FP91V+

Til spilbrug, vil de hvert fald gøre sig egnet.
Af Vega
#120
Synes ikke lige så godt om BenQ. Det bliver nok en 930BF så. Ved ikke lige hvor bred kanten uden om er. Men ellers er der jo LG, desværre er den for dyr endnu. Er Samsung og LG lige gode?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#121
Begge firmaer har produkter der er direkte konkurrenter til hinanden og de laver begge udmærkede skærme. LG har desuden pixelgaranti på lidt flere af deres skærme end Samsung har f.eks. på LG1780Q som godt nok er en 17" model. Hos samsung er det kun deres P- og X-serie der har pixelgaranti.
Af Vega
#134
Tænkte på om 193P+ er de ca. 600kr. mere værd end 930BF.
Kan 193P+ gå an til spil, eller er 930BF simpelthen den bedste når det primære brug er til spil?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#144
Eftersom vi ikke har testet 930BF er det svært at udtale sig om. Du kan læse testen af 193P+ og 913B og drage de konklusioner du vil herfra. Vi har desværre ikke kunnet stille de to skærme op ved siden af hinanden i en test.

Det er to HELT forskellige skærme og hvor 930BF har et TN panel har 193P+ et PVA panel, så allerede på farvesiden er der stor forskel på de to. 193P+ lider dog under overdrive-trailing hvilket 913B ikke gør (om 930BF gør kan jeg ikke udtale mig om). Jeg benytter selv 193P+ til spil såsom CS og HL2 men det kan altså godt lade sig gøre at se det hvide overdrive-trailing som skærmen skaber ved hurtige bevægelser i halvmørke områder.

Personligt synes jeg pixelgarantien alene er de ekstra 600 kr. værd, men om spilegenskaberne derved også er bedre er sværere at gisne om.
Af Vega
#148
Er der slet ingen pixel garanti på 930BF?
Hvis der er pixelsfejl er det bare synd og 3200kr. uda f vinduet eller hvordan?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#151
Der er en pixelfejl garanti, men den dækker ikke mod alle pixelfejl. Der skal typisk være flere eller også skal nogle få være samlet f.eks. lige i midten af skærmen før den byttes.

Pixelfejl opstår for det meste under fabrikationen, så man kan sige, at der er størst risiko for, at den har pixelfejl lige når du modtager den og derved har du jo dine 14 dages returret (hvis du altså køber over nettet).

Men personligt er jeg også meget begejstret for Samsungs nul-pixel-fejls garanti.
Af Vega
#152
Tror nu det bliver 930BF, så den i Fona i dag, og synes ret godt om den :) .
Nogen af jer der kender til mulighederne for at hænge den op, så den samtidig er let at hive ned igen og tage med til netværk engang hver 2. måned?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#153
Det er jo også fair tale og det vigtigste er, at du selv vil blive glad for skærmen.

Den overholder den standard, som hedder VESA 75, hvilket betyder, at der findes et utal af vægophæng til den fra mange forskellige producenter. En af dem, som jeg selv har lidt erfaring med er Vogel's:
http://www.vogels.com

Selve metoden til at skrue/klikke eller sætte skærmen fast på vægbeslaget kender jeg ikke. Det kan godt være, at der skal bruges skrue, men mange skærme har en klikmekanisme, som gør det ret let at tage skærmen op og ned.

Når du får den hjem, så må du lige melde tilbage på skærmen =) Evt. ligge dine indtryk under forummet "Brugeranmeldelser", hvis du da har mod på det ;)
Af Vega
#154
Hvilke er Vesa 75 på den side du linker til der? :)

Det skal jeg gøre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#155
Ja, det er egentlig et godt spørgsmål.

Nu bliver jeg egentlig i tvivl om, hvor mange deciderede LCD monitor ophæng de har. Men dem til Tv overholder hvert fald også de forskellige VESA standarder, så hvis der findes ophæng til mindre LCD-TV, kan de vel bruges.

Ellers finder du ofte beslag i de større elektronikkæder.