Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ChronoDK
#1671
Jeg står og er klar til at købe Viewsonics nye 19" widescreen, men har lige et par spørgsmål jeg må have besvaret først. Evt. kan en anden skærm så komme på tale.

Skærmen kører 1440x900 nativt, så alle andre opløsninger er sikkert temmeligt grimme. Vil mit gamle Geforce 2 mx kunne klare denne opløsning? De nyeste spil virker ikke ret godt i forvejen, så det er bare på desktoppen det skal virke perfekt. Jeg antager det blot afhænger af Nvidia-driverne, men vil lige være sikker...

Hvordan reagerer skærmen hvis den modtager en 4:3 eller 16:9 opløsning? Det optimale ville være hvis den ikke skalerede billedet, men i stedet beholdte til 1440x900 opløsning og placerede 4:3 billedet i midten. Gør den det, eller findes der evt. en lignende skærm som gør det? Jeg kommer fra en CRT skærm så den elendige skalering på en fladskærm er nok svær at leve med :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1677
Jeg ved at de første FX kort gør det og lige så med Geforce 3.

Men mon ikke man kan slå det op i manualen?

Jeg er ikke helt sikker på det emd opløsningen. På Dells skærme kan man vælge om man vil strække billedet eller få sorte bjælker i siderne. Jeg tør desværre ikke sige noget om denne ViewSonic skærm =/

Den er relativt ny, så det er nok svært at finde så mange erfaringer. Men ViewSonic selv må vel kunne svare på det omkring 4:3 forhold? :)
Af ChronoDK
#1678
Så du gætter på at der ingen problemer vil være med mit Geforce 2 mx?

Jeg har sendt Viewsonic en mail angående 4:3.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1679
Jeg faldt lige over den her sætning ved at søge på geforce 2 og opløsningen:
Added widescreen (16:10 aspect) modes 800x500, 1024x640, 1280x800, 1440x900, 1680x1050 and 1920x1200 for panel(s) to the modelist exported by the driver if only widescreen panel(s) is (are) connected (so also no analog monitors may be connected!);
Kilde: http://www.bebits.com/appver/3636

Fandt også lige den her tråd om emnet: http://forums.fedoraforum.org/archive/i ... -1634.html

Det ser ud til at man derfor skla have fat i nogle nye drivere, før det fungerer optimalt.
Af ChronoDK
#1682
Der er nok ikke andet at gøre end at købe skærmen og prøve selv. Den kan sikkert returneres. Viewsonic gav et auto-reply om at de ville svare mig mandag...

Kan du sige noget generelt om CMO panelet deri? Plejer de at være gode?

Jeg mener at have læst at Viewsonic har garanti for 0 døde pixels - den er god nok ikke?

Tak for de hurtige svar i øvrigt :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1709
Jeg mener at have læst at Viewsonic har garanti for 0 døde pixels - den er god nok ikke?
Det vidste jeg faktisk ikke, men det ser da sådan ud ifølge dette:

"Note on Pixel Defect Policy:
For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (“Zero Pixel Defect Policyâ€
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1712
Nej, det er ikke en all-zero-dead-pixel politik. Hvis I læser den igen, så står der at de dækker ifølge ISO 13406-2 klasse 2 for alle sub-pixels og kun dækker ud over klasse 2 ved hele pixels dvs. en rød, grøn OG blå subspixel på én gang. Altså en helt sort eller hvid pixel.

Så hvis du har en enkelt (eller flere) døde subpixels fordelt rundt på skærmen, er det stadig kun klasse 2 specifikationerne der gælder.
Af ChronoDK
#1770
Ja, det fandt jeg desværre ud af. Skærmen har en død rød og en død grøn pixel lige i midten. Det er ikke nok til at den kan byttes. Men ellers er den super lækker og fungerer fint med et Geforce 2 mx. Farverne ændrer sig ret meget ved en høj betragtningsvinkel (150 eller sådan noget), men det står der jo også i specifikationerne. Jeg kunne ikke se noget slør i det spil jeg prøvede, men er heller ikke vandt til at kigge efter sådan noget.

Findes der nogle producenter som yder garanti på døde subpixels også?