Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kustoden
#1639
Halløj

Nu har jeg fået købt en Samsung 930BF og skal til at have kalibreret den, så farver og billede er perfekt. Med skærmen fulgte et program, som jeg ikke synes jeg kan bruge til noget. Det samme med skærmens mange profiler som blot overdisponerer rød eller blå :p

Har i en idé til hvordan jeg kan få den kalibreret ordentligt? Måske et program? Og skal jeg indstille på skærmens knapper, på grafikkortets indstillinger eller skal jeg måske bruge et program og oprette en billedprofil?

Jeg har benyttet mig af et program jeg downloadede (har glemt navnet). I det skulle jeg til at starte med at indstille kontrast til max og brightness til behageligt niveau og så indstille rød, grøn og blå vha. nogle kasser og mønstre. Til slut skulle jeg indstille brightness / darkness (?) vha. en 15 sek. test, men dette synes jeg var enormt forvirrende.
Den oprettede så en farveprofil jeg faktisk ikke synes er super god. Den viste også efterfølgende farverne i http://tft.vanity.dk/ testen, meget dårligere end først. (ingen forskel mellem de tre sidste niveauer i hver ende af farveskalaen)

What should I gøre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1641
Det er desværre ikke så ligetil at få indstillet farverne korrekt uden en kalibrator, så Samsungs program til skærmen er nok bedste bud. Selvfølgelig skal du ikke indstille farverne så du mister noget i hver ende af skalaen - mon ikke det er kontrast og brightness den er gal med? På min 193P+ kan man tydeligt se hvordan man mister farver i hver ende hvis man rører ved kontrasten - den skal faktisk stå på 50% for at man ikke mister noget.
Af Mikael Hansen
#1643
Mon ikke det kalibreringsprogram du fandt er minded til CRT skærme?
Jeg ved det er standard at sætte kontrast i max og derefter justere brightnes til korrekt niveau når man bruger adobe's gamle kalibreringsprogram fra før TFT.
Af Kustoden
#1654
Nå, nu har jeg sat den tilbage til fabriksindstillinger og efter at have leget lidt med indstillingerne ser den faktisk totalt godt ud nu!

Kunne åbenbart ikke bruge programmerne til noget men hey, det ser sgu godt ud :)
Af karto
#1729
yakken skrev:Det er desværre ikke så ligetil at få indstillet farverne korrekt uden en kalibrator, så Samsungs program til skærmen er nok bedste bud. Selvfølgelig skal du ikke indstille farverne så du mister noget i hver ende af skalaen - mon ikke det er kontrast og brightness den er gal med? På min 193P+ kan man tydeligt se hvordan man mister farver i hver ende hvis man rører ved kontrasten - den skal faktisk stå på 50% for at man ikke mister noget.
Hvor meget mener du man får ud af at investere i sådan en kalibrerings dims?
Jeg har en kammerat som er igang med en uddannelse inden for digitalt design (lige hvad det hedder kan jeg sgu ikke huske), og han beklager sig en del over kalibrerings problemer (specielt fordi han printer en masse ud) - jeg ved at printerne selvfølgelig også skal kalibreres, men det er vist i orden.

Anyways - spørgsmålet: Vil man få nogen bemærkelsesværdig forskel ud af en kalibrerings dims i stedet for at gøre det manuelt? Eller gør det det "bare" nemmere og hurtigere?
Er der væsentlig kvalitetsforskel på diverse mærker/modeller (der er ret betydelige prisforskelle)?
Og - kan du eller andre anbefale bestemte modeller?

Jeg spørger nu fordi julen nærmer sig - det kunne jo være man skulle flotte sig. (Og det har ihvertfald intet at gøre med at jeg selv kan låne den).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1742
Hvis det ikke er til professionelt brug, vil jeg mene at en kalibrator er lidt spild af penge. Du kommer med stor sandsynlighed kun til at bruge den 1 gang og så vil den bare samle støv. Hvis man ikke ofte skifter f.eks. farvetemperatur så er det en luksusting at indkøbe.

Så du skal nok samle en skare af mennesker der har brug for at få kalibreret skærmen og så måske lave en indsamling, så flere end en person får glæde af den uden at hele prisbyrden er læsset over på dig.

Du kan se på de grafer Rasmus bruger i de forskellige tests at man kan få en ret markant ændring i farverne hvis skærmen er indstillet forkert fra fabrikantens side, men ellers er det nok marginalt hvad du vinder på det. Det er trods alt over 1.000 kr vi snakker om og du vil ikke få for 1000 kr. bedre oplevelse - det garanterer jeg.

Samsungs skærme har et ry for at være nogenlunde kalibreret fra starten af, så personligt ville jeg spare pengene og ønske mig noget med lidt større brugsværdi...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1748
Jeg er ret enig i, at det er en lidt for dyr investering, hvis den kun skal bruges til én skærm.

Jeg kan dog godt forstå at firmaer anskaffer sig en, hvis de arbejder med grafiske opgaver for så har man jo trods alt en ret stor gruppe mennesker at "dele" investeringen ud over.

Der er dog en del at hente i mange skærmes tilfælde, også på de lidt mere seriøse produkter. Hvis du køber de dyre grafikerskærme, så følger en kalibrator dog ofte med.

Hvis du vil kigge nærmere på kalibrators, så vil jeg mene, at LaCies enhed giver en af de bedste ydelser til prisen. Den er desuden baseret på Gretags hardware, som ses som et relativt præcist produkt. Jeg er faldet over tests af nogle af de billigere, både fra Gretag selv og Spyder, men de giver slet ikke lige så god ydelse for pengene.
Hvis man så vil gå op i en anden pris, så har Gretag selv nogle enheder der dog koster en hel del. Forskellen i præcisionen er dog marginal.

Du kan evt. også læse lidt mere om det her: http://www.flatpanels.dk/lacie.php

Grunden til at jeg har en model er dels pga. testproceduren (sjovt nok) og dels fordi LaCie Danmark har været så venlige at låne mig én. :)
Af dknia
#1804
Indledningsvis vil jeg erklære mig helt enig med yakken og Rasmus - der er begrænset værdi hvis det bare er en enkelt skærmkorrektion.

Hvis du eller flere vil lave end-to-end farvestyring&kalibrering, har http://www.xritephoto.com/ også nogle bud. Her kan du simpelt hen farvekalibrere hele dit setup, scanner, skærm, printer. Da jeg kiggede på sådan noget for snart et par år siden var deres løsninger bedre end f.eks. Spyder.

Jeg har selv et par nye Samsung skærme derhjemme jeg skal have kalibreret op, så jeg kan evt. vende tilbage med om der var langt fra deres fabriksindstillinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1805
Problemet er lidt at skærmens farver også afhænger af grafikkortet, så det er ikke sikkert at andre skærme har brug for samme korrektion.
Af karto
#1918
OK... tak for svarene. Nu hører jeg til dem der ikke skal se mange sekunder på et TN-panel før det generer mig (så vidt jeg ved da :-) så jeg er nok mere følsom (eller bare opmærksom) overfor farver end gennemsnittet. Det lyder som om jeg udemærket kan klare mig med en manuel kalibrering, så hvis jeg ikke kan få nogen til at spytte i kassen dropper jeg det nok.