Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
#1546
Hej.
Købte i fredags en KTC 19", 8ms, 1000:1, men efter at have set en Samsung 913N i brug, ryger denne KTC tilbage.
Hovedproblemet er baggrundsbelysningen, den er dels for kraftig, og dels er den meget uens. Tryk START, -> kør -> skriv CMD -> Alt+ENTER så man har en sort fuldskærm, og Samsungen var ensfarvet mørkegrå (noget mørkere end min KTC), mens min har flere forskellige gråtoner. Specielt foroven er den temmelig lysegrå!!
jeg leder altså efter en 19", som har hurtig responstid, god kontrast, så den kan adskille de mørke områder i DOOM 3, den skal kunne lave en så sort baggrund som muligt. At farverne ikke er fotorealistiske er knap så vigtigt.
Jeg har selv en ide om en Samsung 913TM eller en Samsung 930BF Eller en Samsung 960BF (hvad er egenligt forskellen mellem 930BF og 960BF?).
Jeg har en fix ide om, at den SKAL have DVI-indgang. Skærmen skal køre sammen med et Gainward 7800GTX Golden Sample.
Jeg spiller en hel del FPS-spil samt bil-racersimulatorer. jeg ser ikke film, eller laver grafisk arbejde på den. Jeg har en Samsung 959NF CRT, og har brugt den indtil nu. Måske derfor er jeg så skuffet over sort/mørkegrå i især DOOM 3.

Er der andre mærker som kan være mere interessante for mig end Samsung? Den eneste butik i nærheden hvor jeg kan se TFT i brug er den lokale Computercity, og der kører alle skærme vha en VGA fordeler, og sælgerne vil IKKE tage en skærm fra og vise den alene (jeg har prøvet flere gange), og da jeg er total noob i TFT håber jeg på råd herinde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1548
Jeg tror at du skal se på Samsungs 930BF som er afløseren for 913-serien. Den har DVI indgang og en forholdsvis hurtig responstid (typik på 15 ms, men den peaker omkring 30 ms for nogle farveovergange). 960BF lider desværre af overdrive trailing og idet den stadig kun benytter et TN panel, som 930BF, kan jeg ikke se nogen grund til at købe den ud over at designet er en anelse pænere.

Hvis det er en dyb sort du leder efter og samtidigt vil ha en god kontrast, kan du overveje om Viewsonics VP930 ikke var værd at spare sammen til? Den hører til blandt de hurtigste skærme på markedet (også hurtigere end Samsung 930BF) og så har den en høj kontrast, samtidigt med at farverne er meget gode.

En anden mulighed er Viewsonics VX924 som også er anmeldt herinde. Den kan betragtes som den direkte konkurrent til 930BF modellen.
Af burgurne
#1568
Hmmm, vil du dermed sige, at Samsung IKKE kan levere en SORT farve som Viewsonic?
Jeg er godt klar over, at jeg aldrig får en sort som på min CRT 959NF, men den skulle da i det mindste være ensartet.
Samsung kender jeg, og kan hente hos lokal pusher. Viewsonic har jeg aldrig haft, og skal bestille pr postordre. Viewsonics VP930 du skriver om ser dog god ud på papiret, men der er endnu ingen der har skrevet noget om den på edbpriser.dk. Da den ikke er testet, er du så helt sikker på, at den viser en sortere farve end Samsung?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1609
Nu har jeg jo selv haft fat i VP930 - du kan læse testen herinde, så jeg ved hvad jeg udtaler mig om. Du skal huske hvad det er vi taler om her:
Viewsonic VP930
Samsung 930BF
Viewsonic VX924 (mit forslag)

Første og anden skærm er baseret på to helt forskellige panelteknologier hvilket er grunden til at de ikke viser farverne lige godt. VP930 er klart overlegen, hvilket jo også afspejles i prisen.
Samsung 930BF og Viewsonic VX924 er derimod baseret på samme panel og kan derfor sammenlignes. Det er dog velkendt at den sorte farve på disse paneler ikke er ligeså gode som på det panel der sidder i VP930 og for den sags skyld også i Samsung 193P+.
Af burgurne
#1612
Ja, jeg så mig ikke godt nok for herinde. Nu har jeg læst jeres test af VP930. Jeg har bestilt en VP930. Den kom med posten i dag (jeg var desværre ikke hjemme), så jeg henter den på posthuset imorgen. Jeg glæder mig meget til at se den, da både Toms Hardware og I har givet den fin kritik.

Jeg mente nu det var VP930 du anbefalede? Du skrev:
"Hvis det er en dyb sort du leder efter og samtidigt vil ha en god kontrast, kan du overveje om Viewsonics VP930 ikke var værd at spare sammen til? Den hører til blandt de hurtigste skærme på markedet (også hurtigere end Samsung 930BF) og så har den en høj kontrast, samtidigt med at farverne er meget gode. "
Og bl.a. derfor valgte jeg en VP930. Hellere sætte LIDT hastighed til, end gå over i grå-farver. :)
Så jeg håber da, at du er enig med mig i,at mit valg af VP930 er et godt valg?

En sælger har demonstreret et lille testprogram til fladskærme. Bl.a. testes for døde pixels, sløret tekst der scroller (både vandret og lodret), farve-gradueringer, farvemætninger mv., men han ville ikke af med det.
Har du et link til et sådan testprogram? jeg har nokia.exe, men det er jo mest til CRT (konvergensfejl, strømforsyning i skærm mv.)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1617
Ja, altså vi har jo vores eget program som jeg har lavet specielt til formålet som alle kan downloade ganske gratis på forsiden... Det bliver omtalt i alle vores tests, så jeg forstår ikke helt at du ikke har set det :o

Jeg vil til enhver tid anbefale VP930 til spilbrug og til den krævende bruger der godt vil ha' ordenlige farver, så hvis man har pengene får man helt klart en bedre all-round skærm end med en VX924. Som vi også skriver i testen så er den også meget mere anvendelig til spil end min egen 193P+ fra Samsung og den er nu eller ganske god.

Linket til vores hjælpeværktøj er her:
http://www.flatpanels.dk/onlinetest.php

Den ligger i 2 versioner: en online som man kan bruge i en butik og en .exe version du kan downloade og køre fuldskærm på din 17" eller 19" skærm. Jeg anbefaler at du benytter .exe versionen når det er muligt idet man ikke kan få internetexplorer til at køre i 100% fuldskærm.
Af burgurne
#1624
Tak for linket. Jeg ledte efter en downloadsektion (uden held) derfor havde jeg ikke fundet det. Det kan jo faktisk alt det jeg efterspurgte.
Jeg er godt nok spændt på at se, hvordan den Viewsonic klarer det, for denne KTC klarer det temmelig dårligt. Især det med den sorte firkant på grå baggrund.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1629
Du skal være opmærksom på at selvom det MVA panel der sidder i VP930 måske også trækker lidt slør på en grå baggrund, så ER det også en lidt ond test idet der er så mange nuancer af sort med. Du bør ikke kassere skærmen alene på dette grundlag - min 193P+ trækker også slør på den bagrund, men når man først får et spil på skærmen, er snakken en anden.

Jeg vil anbefale dig at tage et slag Halflife eller lignende på VP930 når du får den, så vil du se hvad jeg snakker om ;)
Af burgurne
#1655
Har nu fået leget en del med den, og jeg er meget tilfreds med den. Den laver stadig lidt slør i dit test-program, men det vidste jeg jo godt.
Der følger en CD med til at kalibrere med, PerfectSuite, men et eller andet virker ikke, for programmet kan IKKE styre monitoren på de skydere der er. Kun to ting ser ud til at kunne styres fra programmet, nemlig Privot og så kan programmet få serienummeret fra monitoren, så alt det med at indstille efter programmet, og så gemme det, det virker ikke. :(
Kan det kun køre med VGA tilslutning? Jeg bruger DVI.
Når nu dette program ikke vil som jeg, hvad kan jeg så bruge? jeg har ingen farvekort, og selvfølgelig ikke noget kalibreringsværktøj.

Sort er (som ventet) stadig ikke sort som på min CRT, men ellers er jeg svært tilfreds. Tak for rådet ang. denne skærm :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1657
Jeg fik ikke testet programmet til indstilling af farver, idet vi brugte Lacies kalibrator i sin tid, men hvis det skulle virke på skærmen bør det være med DVI tilslutningen - du bør ikke skifte til VGA!

Det kan være at Rasmus kan huske hvad han stillede farverne på da skærmen blev kalibreret...