Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1494
Jeg har ikke økonomien til en Samsung 970P, så jeg går og lurer lidt på om 770P'eren kommer til en billigere penge. Problemet er så at den ikke er at finde på edbpriser.dk.

Er der kommet noget info på hvornår Samsung 770p kommer i handelen i DK ?

Ellers må man vel ud og opstøve en 173p+ selvom de 6ms på 770P frister da den også skal bruges til spil (kan det virkelig ikke ses i forhold til de 8ms?).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1495
Nej - man kan virkelig ikke se forskel på en 8 ms og en 6 ms skærm. Faktisk tror jeg også du får svært at måle forskellen selvom måleudstyret er i orden.
Af |EPO|
#1519
Du skal jo tænke på, at 1 millisekund er en tusindedel af et sekund.
Selvom vi er oppe to tusindedele af et sekund, så bliver det nok svært at få øje på forskellen ;)
Af psychodad
#1584
Men procentvis er det jo en stor forskel.

Og jeg kan nemt se forskel på 80 fps og 100 fps i spil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1592
Det er muligt, men det ændrer ikke på at skærmen ikke kan producere så mange frames uanset hvad. Med 15 ms reel responstid (hvilket er lavt sat) så har du max. reelle 67 fps.

En del af grunden til at du kan se forskel på 80 og 100 på en CRT med V-sync slået til, er jo også at du måske kan se forkellen i opdateringsfrekvensen. Det kan du ikke på en TFT idet billedet ikke "blinker" på samme måde som en CRT. Desuden kan du ikke, med V-sync slået til, køre højere end den frekvens skærmen nu engang har fået fra fabrikantens side og med en fladskærm er dette oftest kun 75 Hz måske endda kun 60 Hz.

At slå V-sync fra giver desuden ikke flere hele fps, men det er en anden sag der må tages op i en anden del af dette forum.
Af kenya1546
#1593
Noget som jeg synes mangler er svaret på hvornår 770 P kommer i handlen. Om den også vil blive leveret med samme system som 970p hvor det dermed ikke bliver muligt at hænge den på væggen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1595
Du kunne forsøge dig med at skrive en mail til Samsung - de plejer at være gode til at svare på henvendelser om end det ikke altid er sikkert man får det svar man håber på ;)
Af kenya1546
#1599
Ok.
Jeg har skrevet mail til samsung. jeg poster deres reply her når jeg modtager det. Kunne jo være andre også var spændte på om den stod på 173p+ eller 770p i julegave :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1605
Jeg ville nok ikke få forhåbningerne alt for højt op mht. beslaget. Jeg er 99% sikker på at det er identisk med 970P, så den ikke kan monteres på væggen.
Af kenya1546
#1669
Svar fra samsung nu:

"Tak for din henvendelse til samsung electronics nordic.

Vi har desværre ikke nogen oplysninger om denne skærm, eller om den vil blive lanceret i Danmark."

Så det blev man ikke ret meget klogere af. Kan være at I på flatpanels.dk har nogle bedre kontakter inde ved samsung.
Af psychodad
#1700
Tak for at undersøge det. Jeg har nu købt en 970P og den er jeg rigtig godt tilfreds med.
Af kenya1546
#1701
Det ville være rigtigt dejligt hvis den nye glade ejer af 970 ville skrive et par ord om hvordan den er i daglig brug. Dvs til surfing, word, film, billedbehandling og diverse spil.
Det er lidt noget andet at få brugeranmeldelser iforhold til de ellers meget kompetente anmeldere her på siden. Jeg vil i hvertfald sætte pris på det hvis der kom et par ord om skærmen.
Af psychodad
#1835
Ja, jeg vil skrive en kort brugeranmeldelse så snart jeg har tiden til det og har dannet mig et stabilt indtryk af skærmen.

Pt kan jeg sige følgende om Samsung 970p:

Farverne/billedet står rigtig godt når man har kalibreret skærmen og har arbejdet lidt med contrast/brightness level. Nu har jeg kun min gamle CRT monitor at sammenligne med (her er der en verden til forskel), og så hvad jeg ellers har set kortvarigt af fladskærme hos diverse bekendte og i butikker. Men konklusionen på billedkvaliteten er ihvertfald i top efter min bedømmelse.

Til arbejde i word med sort tekst på hvid baggrund havde jeg håbet på at skærmen ikke ville blænde mig helt så meget som det er tilfældet. Jeg kan selvfølgelig skrue ned for brightness, men så ryger meget af billedkvaliteten.
Jeg havde samme problem på min CRT skærm og løste det her ved at bruge OpenOffice og så en mørk baggrund og lys tekst. Det er en oplagt mulighed, jeg kører dog standard hvid baggrund/sort tekst nu og er ved at vænne mig til at skærmen er meget lys.
Jeg tror dog dette er et generelt "problem" for alle skærme og mange vil sikkert ikke opfatte det som en ulempe.
Effekten af at føle sig blændet kan desuden afhjælpes i høj grad ved at sørge for nok belysning i lokalet.

Til spil har jeg lidt blandede følelser omkring skærmen. Den egner sig helt klart til gode singleplayer-oplevelser pga billedkvaliteten, der virkelig giver atmosfære.
Responsen er også fin til langt de fleste fps-spil sålænge man ikke er helt fanatisk med opdateringen.
Problemet er, at det er jeg så rent faktisk. Jeg spiller Battlefield 2 på DK's officielt bedste BF2 team (Apostles) og når jeg spiller online kan jeg nemt mærke sløret på skærmen. Yderligere skal jeg op og køre 1280*1024 hvilket min PC ikke er helt hurtigt nok til. Kører man under denne opløsning kan man godt vinke farvel til alt der hedder billedkvalitet. Det er dog muligt at spille i de lavere opløsninger uden at spille dårligere, det ser bare ikke godt ud.
Alt i alt kan jeg dog nok godt vænne mig til at spille Battlefield 2 på denne skærm også på højt niveau. Det skyldes primært at dette spil ikke er det hurtigste FPS spil man kan spille. Jeg tror også skærmen vil være okay til Counter-Strike, men igen skal man ikke være 100% fanatisk hvad slør angår.

Nu har jeg så lige installeret Quake 4. Dette spil er et meget hurtigere spil at spille online end Battlefield 2. Her vil jeg ikke anbefale 970p, da sløret i dette spil er en klar hindring for dem, der gerne vil noget med deres spil. Jeg vil nu så næppe heller tro at jeg kunne være tilfreds med en Samsung 930BF'er i Quake4. Dette spil går så hurtigt at jeg kun vil anbefale en CRT skærm til de seriøse gamere.

Til film synes jeg at skærmen klarer det ganske udemærket.

Hvad det ydre angår, skærmens fremtoning, så er jeg også mere end tilfreds med den kvalitet som skærmen udstråler. Designet er holdt minimalistisk uden alt muligt tingeltangel, og man er fra start klar over at der er tale om et kvalitetsprodukt. Foden er dog halvstor og meget hvid :)
Til gengæld er det fedt at man kan stille panelet præcis som man vil have det til at stå pga den fleksible fod.

Alt i alt er jeg foreløbigt godt tilfreds med skærmen. Jeg er meget imponeret over billedkvaliteten, især farvegengivelsen. Og den er hurtig nok til spil undtagen de allermest krævende fps-spil som quake4 (multiplayer).

En karakter ville være 90% hvor de 10% fratrukket primært skyldes at jeg er rimelig hardcore gamer og den lidt høje pris.

ps.: Jeg har forsøgt i Photoshop at se den fejl i gradienter, der omtales i testen. Når jeg ved at jeg skal kigge efter fejl i gradient kan jeg nok godt erkende, at der er et problem. Jeg ville ikke have tænkt over det, hvis ikke det blev påpeget. Godt vi har kompetente og grundige anmeldere her på sitet til at oplyse omkring sådanne fadæser ;)
Senest rettet af psychodad 14. dec 2005, 21:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1871
psychodad: Din vurdering minder meget om mine erfaringer da jeg havde skærmen. Nu prøver jeg så vidt muligt at holde min egen subjektive mening ude af tests her på siden, men jeg kan naturligvis sagtens dele dem her i forummet =)

Efter at have haft den stående i nogle dage, så synes jeg faktisk rigtig godt om designet. Jeg var også lidt sådan la-la i starten, men jeg skiftede hurtigt mening.

Jeg ved, at mange af mine venner så det på samme måde efter jeg viste dem skærmen. Der kommer og går en del venner i løbet af en uge her i mit hjem, så jeg får altid indtryk udefra når jeg tester skærme. På et eller andet niveau er det meget rart :-)
Jeg skal derimod også altid have en lang vurdering af designet af min kæreste, så tro mig, det bliver gennemgået oppe i tankerne. Må jeg lige nævne, at hun generelt ikke kan lide designet på særlgi mange af de skærme jeg har stående? :D

Nej tilbage til sagen. Jeg synes, på et subjektivt niveau, også at skærmen er rigtig lækker til mine egne behov. Jeg spiller desværre meget sjældent - udover når jeg tester - og dt eneste spil, som jeg af egen fri vilje bruger lidt tid på, er Fifa og Warcraft 3. Her er skærmen fin, selvom man dog godt kan ane lidt slør omkring spillerne i Fifa, hvis man kigger efter.

Jeg oplevede også at skærmen var lidt for lys til mit behov - hvert fald på skrivebordet. Jeg justerede den lidt ned, men det er rigtigt, at man så skal have kalibreret den på en lidt anden måde for at få det optimale resultat.
Men i spil og film er en lidt højere brightness nok at foretrække og her er det jo trods alt et plus. Så kan man jo få indstillet de forskellige profiler, som man ønsker.

Men jeg er meget enig med psychodad :)