Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1492
Halløj i forumet!

Jeg har sgu besluttet mig for at investere i en fladskærm til min computer og har selvfølgelig undersøgt sagen i diverse fora på nettet, dog er jeg ikke kommet frem til en løsning.

Skærmen skal bruges til spil. Altså skal den have en lav respons tid. Desuden er jeg fritidsfotograf så den skal være i stand til at gengive farverne på et digitalfotografi i Photoshop, korrekt. (jeg har hørt om at såkaldte TN paneler ikke er gode til dette)

Desuden må skærmen meget gerne være 19" stor, jeg har nemlig fået forklaret at alting bliver meget småt på 17" fladskærme.

Sidste og måske det krav der bliver sværrest at klare - skærmen skal højest koste omkring 2500 kr.

Håber på noget gudommelig vejledning fra eksperterne! :)

Vh. Lasse

Ps. har haft kigget på denne skærm http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141709 den er godt nok lidt over mit budget, men opfylder den ikke kravene?
Af Mikael Hansen
#1498
Vi vil meget gerne hjælpe herinde, men der mangler lidt info:
Skærmen skal bruges til spil. Altså skal den have en lav respons tid.
Taler vi her om RPG eller FPS spil?

skal være i stand til at gengive farverne på et digitalfotografi i Photoshop, korrekt.
Hvor stort er dit behov for korrekt farvegengivelse?
TFT gengiver generelt ikke farver lige så korrekt som professionelle CRT skærme. Specielt har de problemer med mørke/sorte nuancer.
Dertil skal det så lige tilføjes, at jeg har hørt mange sige at professionelle bruger CRT skærme, men samtidig har jeg erfaret, at de flerste i reklamebranchen faktisk en fladskærm stående. Så hvis du ikke arbejder som grafiker, er det ikke det store problem.

Prisen blive nok dit problem nummer et, alt efter hvor krævende du mener dine krav.
Du kan gå ind på edbpriser og lave en søgning på pris og responstid, så får du et hurtigt overblik over dine muligheder.
Af Kustoden
#1503
Hey, jeg uddyber lige lidt;

Spillene er både FPS og strategispil altså skal responstiden være i orden.

Billedbehandlingen er på ren amatørniveau og kun en fritidbeskæftigelse, men har også hørt at visse TFT skærme skulle være ganske udmærkede til at gengive farverne.

Har i et bud på en skærm?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1505
Umiddelbart ser den BenQ skærm du selv linker til ud til at være det bedste bud. Det er svært at finde en skærm, som overholder alle dine krav til omkring 2500,-

I den prisklasse ligger de typiske TN paneler. Du kan som sådan godt bruge nogle af dem til billedredigering, så længe man ikke stiller de største krav. Jeg så f.eks. gode resultater på den tidligere testede Philips 190P6, men den overskrider også budgettet en del.

Jeg har dog endnu ikke set anmeldelser på BenQ FP91E, men ud fra de tekniske aspekter, virker den som et godt prismæssigt bud, hvor der nok er gået lidt på kompromis ved f.eks. ergonomi, design osv.
Af Mikael Hansen
#1516
De er ikke pålidelige, men det er hvad jeg har fundet:

cnet review