Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1453
Hey.

Jeg er på udkig efter en fladskærm. Jeg har følgende krav til den
Den skal kunne bruges til alm. brug, Spil, TV. (så bred betragtningsvinkel som muligt)
Den skal have både DVI og VGA indgang.
Den behøves ikke have højttalere.
Den skal have en så lille ramme som muligt.
Det SKAL være muligt at montere den på et standard vægbeslag.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og i det her forum, hvilket har fået mig til at se nærmere på Samsungs 930BF men jeg ved ikke om denne har mulighed for montering på standard vægbeslag og så har jeg forstået at den bruger NT teknologi som ikke er så godt hvis den skal bruges som TV-skærm.

Nogen der kan give nogle gode råd?
Af |EPO|
#1454
Ifølge Samsungs specifikationer er responstiden på 4 ms (g2g). Til spil burde det nok være rigeligt :)

Desuden kan den vægmonteres med et VESA75 beslag, hvilket ikke er blandt de mest anvendte. Men skulle nok være til at få, hvis det nu var.

Du skriver, at den også skal bruges til TV. I så fald skal du købe dig en ekstern TV-tuner, da det "kun" er en computerskærm.
Som Rasmus skriver i omtalen af panelet, så er betragtningsvinklerne sjældent fordelene på disse skærme.

Se evt. efter 930MP'eren, der er med TV-tuner og bruger det langt mere solgte VESA100 beslag.
Af graff
#1456
ja jeg er også stødt på 930'eren men den har da ikke en særlig go' responcetid (25ms) i følge dette: spec's for 930MP

med hensyn til beslag så er det fordi jeg har fundet lige det beslag det skal være. Det koster 200 kr frem for de 1200 jeg har set et lignende beslag til (Det er et med en arm hvor der halvvejs er et led).

det med tuner ved jeg godt.. Min plan var at starte med at bruge mit TV-kort og så senere, når økonomien var til det, købe en extern tuner enhed. Det er derfor ikke nødvendigt med en indbygget tuner men hvis man kan få en skærm der opfylder alle mine andre krav og også har en indbygget tuner vil det søføli' være fint.. og så må budgettet også overskrides lidt.

alle råd om hvad jeg skal kigge efter modtages med kyshånd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1457
Der findes også andre Samsung modeller med indbygget tuner, som f.eks. den nye 940MW (widescreen):
Samsung 940MW
Af graff
#1459
den ser også vældig fin ud men så er jeg jo tilbage ved en TN-mpdel og som sagt har jeg forstået at denne type ikke er go til TV.. men er det rigtigt?
Af |EPO|
#1460
For lige at få styr på det:

Er det et VESA75 beslag du har?
Af graff
#1461
jeg har ikke købt beslaget endnu.. og indtil videre ved jeg kun at det er et VESA beslag... det er det beslag silvan har på tilbud til 200 kr. i denne uge. det kan ses her:
link til silvan-katalog
Af |EPO|
#1472
Ud fra specifikationerne at dømme ville jeg tro, at det er et VESA75 beslag. Men er jo lidt svært at vurdere, når de ikke skriver noget om det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1487
den ser også vældig fin ud men så er jeg jo tilbage ved en TN-mpdel og som sagt har jeg forstået at denne type ikke er go til TV.. men er det rigtigt?
De er hvert fald ikke de bedst egnede. Det er primært pga. de lidt begrænsede betragtningsvinkler og video noise. Man skal selvfølgelig passe på med at generalisere, men hvis baggrundsbelysningen f.eks. ikke er helt homogen og der slipper lidt lys igennem forneden, så kan de begrænsede betragtningsvinkler intensivere fænomenet en smule.

Video noise er noget jeg sjældent selv er irriteret over. Jeg ser ikke særlig meget Tv eller film på min monitor, men det sker da. Det kan da også godt være synligt i enkelte scener, men de fleste steder er det lidt opblæst, som jeg også nævner i den kommende test af Philips 170X6.
Jeg tror mange forveksler video noise med den komprimering, der allerede ligger i flere film.