Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1407
Jeg er på jagt efter en fladskærm til min bror, der skal have ny computer. Jeg har selv besluttet mig for en 193p+ eller 970p, men det er lige over hans budget. Så hvis man skal have noget til omkring de 2000 kr (eller evt. mindre), hvad kan I så anbefale? Han bruger den nok til 60% spil (World of Warcraft, counterstrike, Warcraft 3) og 40% surf/mail/chat etc.

Jeg havde selv tænkt på denne her Acer AL1917, men jeg kan ikke se den anmeldt nogen steder - den er listet med 24 bit farver, 8ms responstid, 800:1 kontrast etc. Så på papiret er det et godt køb! Men har nogen her erfaringer med den?

Eller har I et bedre forslag?

Tak :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1409
De 24 bit farver er hvert fald en fejl på edbpriser. Det er stadig et TN panel, men det er også det man skal gå efter til den pris.
Jeg nævner det blot så du ikke sammenligner det med de andre TN panelers 18 bit paneler =)

Men med et budget på omkring 2000, ville det så ikke være bedre at satse på en 17 tommer? Så får du altså mere kvalitet til billigere penge - specielt når budgettet ligger hvor det gør.

Derfor ville jeg nok satse på en skærm som Samsung 730BF når han spiller meget:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149122
Brugeravatar
Af sasja
#1411
Ok, tak for superhurtigt svar og for at opklare de gode specs (when something's too good to be true it usually is!). Jeg vil prøve at foreslå 17 tommer til ham!

Men vil han ikke savne de rigtige farver, hvis han tager et TN panel? I counterstrike er en god responstid selvfølgelig væsentlig, men f.eks. i WoW er den ikke så afgørende og bedre farver giver en bedre oplevelse! Almindelig brug (f.eks. hvis man skal se fotos) favoriserer vel også 24 bit farver. Jeg har aldrig brugt en fladskærm med TN panel i længere tid, så jeg ved ikke hvor meget man tænker over det - men umiddelbart kan jeg ikke lide den mindre betragtningsvinkel og ringere farver.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1413
Jo der er selvfølgelig argumenter for at vælge et 24 bit panel. Farvegengivelsen er ikke nødvendigvis dårlig på TN paneler. De bedste af dem leverer faktisk et godt resultat, som jeg f.eks. så på Philips 190P6. Betragtningsviklerne kommer man dog ikke helt uden om. Hvis man står for en vinkel, så er de desværre ikke så gode på TN paneler.

TN panelerne kompenserer jo også for de manglende farver ved at bruge noge der hedder FRC. Det skaber nogle små ændringer i billedet som påvirker synsindtrykket og på den måde kan de jo godt opfattes som farverige. Langt de fleste almindelige brugere er hvert fald fint stillet med et TN panel.

Til 2000 tror jeg desværre ikke du finder en skærm, som er baseret på et hurtigt MVA eller PVA panel. Der begrænser vi os nok til TN paneler.
Brugeravatar
Af sasja
#1445
Tak for hjælpen! Jeg må have ham med ud og kigge, så han selv kan få syn for sagn :)