Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1167
Jeg skal bruge to TFT-skærme til to forskellige computere..

1. Kontorskærm:
- 17"
- Skal bruges til internet/kontor
- skal være højdejusterbar som fx: 710T
- Max pris 2500

2. Spilskærm
- 17"
- Skal bruges til FPS, film og meget lidt billedbehandling
- skal have Pivot (skal også skrive speciale på den..)
- DVI
- Max pris 3000

De må selvførlgelig godt være billigere... :-)

Håber der er en der har et par gode ideer..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1174
Velkommen til forummet Gideon.

Kontorskærm:

Jeg synes 710T virker som et fint bud, hvis den tiltaler dig. Ellers kunne du måske kigge på LGs bud som hedder L1750H: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160844

Der forventes vel ikke så meget af skærmen, når den primært skal bruges til kontorbrug og derfor kan mange af de bud på den her liste være interessante: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=40&P

Spilskærmen:
Jeg synes 730BF virker som et fornuftigt bud. Flere er ret begejstrede for storebroderen og 730BF er endda målt til at være endnu hurtigere.
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149122

Den har dog ikke Pivot og derfor kan ViewSonic VP730 måske være interessant på trods af den dog ikke har helt samme ydelse som storebroderen, der er testet her på siden.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157183

Ergonomien på den er stort set perfekt. Du har mulighed for pivot, tilt-, dreje- og højdejustering.

Det bedste bud synes jeg dog er Samsung 173P+. Du kan læse en anmeldelse af den her på siden i 19 tommer. Den er ikke helt lige så hurtig, som f.eks. 730BF, men flere har fundet responstiden tilstrækkelig selv i hurtige spil.
Men hvis du spiller de allerhurtigste spil, så er det lidt mere egnede bud, men du finder ikke mange, som kan levere samme billedkvalitet.
Af Gideon
#1236
Nu fik jeg så købt en 710T'er til kontorspanden... Kunne ikke lige lade være med at sætte den til min egen computer og spille lidt på den... Det klarede den da nogenlunde godt.. Så satte jeg en film på.. Det kunne den så ikke lide! Det ligner et VHS-bånd der har været set 1000 gange.. Og billedet stod perfekt på mit TV fra S-VHS.. Så jeg var meget langt fra imponeret. Men til kontorbrug er den fin..

Hvor meget bedre er 173P+? Vil man kunne se en klar forskel? For det er da lidt cool at 710T kan justeres på alle mulige måder..

Edit: tastemongol..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1237
Ved direkte sammenligning synes jeg hvert fald forskellen er slående. Du skal også primært finde forskellige i farvemængden og kontrasten. På den måde oplever du også et mere naturligt billede hvis du får den indstillet optimalt.

Det er dog ikke den hurtigste skærm på markedet, men nok hurtigere eller på højde med 710T, som du har nu.

Angående film og 710T, så er det et ret udbredt fænomen, som jeg også prøver at illustrere i nogle af mine tests. Det hænger dels sammen med at de skærme, som er baseret på TN teknologien, danner farverne ud fra nogle dithering metoder og derfor kan der let forekomme videonoise, som sikkert er det der er faldet dig i øjnene.
Af Gideon
#1238
Ok, det vil sige at jeg ikke skal have en TN-skærm, det var da rart at vide!

Så bliver det nok en 173P+, den virker lækker..

Er der andre bud hvis man nu er ligeglad med pivot, har jo undværet det hele mit lange liv, så mon ikke jeg kan leve uden...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1239
I 17 tommer er udvalget endnu ikke så stort indenfor disse PVA og MVA skærme, som sikker sig ud i billedkvaliteten. Primært fordi teknologien til at gøre det stadig er forholdsvis ny i dette segment.
S-IPS modellerne, som også kan levere en god billedkvalitet laves derimod slet ikke i 17 tommer.

På den måde tror jeg 173p+ er en af de bedste bud du finder lige nu. Du kan måsek også kigge på den kommende 770P, som er ret tilsvarende, blot med et nyt design, men du vil ikke opleve så store forskelle.
Af Gideon
#1240
770P er også fed! Nogen ide om hvornår den kommer? Og hvad den skal koste?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1243
Storebroderen, 990P, er kommet og koster cirka 300 kroner mere end 193p+.

Derfor kan man vel også håbe på, at 770P får en tilsvarende pris til 173p+. Lanceringen sker nok snart, men jeg har desværre intet konkret tidspunkt.
Af Gideon
#1245
Så er spørgsmålet vel bare hvor meget bedre den er...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1249
Vi har et par tråde her i forummet som handler om 19 tommer versionerne. Der kan du nok hente en smule.

Konklusionen lyder, at forskellene rent billedmæssigt på de tidligere 173p+ og 193p+ sammenlignet med de nye 770P og 970P, er meget få.