Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1126
Hejsa.

Jeg skal for første gang bevæge mig fra CRT skærmenes trygge rammer over i fladskærmenes univers.

Jeg vil gerne have en skærm som kan bruge både til spil (ikke FPS), men som også kan fungere fornuftigt som tv (med et tv-kort). Af samme grund tror jeg at min. 21" er nødvendigt...

Kan nok ikke overkomme mere end omkring 6k for sådan en skærm.

Jeg har kigget lidt på Samsung Syncmaster 214T (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157143)

men har ikke den helt store forstand på fladskærme, så....

Er der nogle som har erfaring med denne skærm (og/eller teknologisk lignende skærme)? Eller er der bedre skærme på markedet til ca. samme pris?

På forhånd tak.

caz
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1134
Her er en brugers vurdering af 214T:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=103

Det var også meningen, at Samsung skulle sende en 214T her til Flatpanels.dk, men jeg har endnu ikke set skyggen af den og ved ikke om jeg nogensinde gør.

Til en pris på 6000K tror jeg heller ikke du finder meget bedre kandidater. Du kan måske tage kig på Dells skærme når de er på tilbud. De findes i 20 tommer, både normal og widescreen, og i 24 tommer. Jeg kan ikke huske hvad 24 tommeren senest stod til, men man kunne opnå ret fordelagtige rabatter.
Af caz777
#1192
Tak for dit svar Rasmus.

I mellemtiden har jeg snuset lidt rundt, og er stadig en smule hooked på 214T'eren.

Men jeg har er måske også blevet lidt hooked på ideen om widescreen. I den forbindelse er Philips Brilliance 200W6CS (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160887) nu en mulighed.

Ligeledes har jeg læst om en 21"WS fra Gateway, som dig vist ikke kan købes i Danmark.

Er der nogle som har erfaringer med nogle af disse skærme?


En anden detalje er at den også skal fungere som TV. Jeg er blevet fortalt at eksterne Tv-tunere ofte er af dårlig kvalitet, og det derfor bedre kan betale sig at købe en skærm med Scart, og køre det igennem en video. Nogle som har erfaringer udi dette?

Derudover vil jeg gerne kunne se tv i et hjørne af skærmen, imens jeg arbejder...kan dette kun lade sig gøre med et intern tv-kort?

Sidst men ikke mindst...er der nogle skærme med indbygget tv-tuner som er værd at går effter?

caz
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1200
Er der nogle som har erfaringer med nogle af disse skærme?
Jeg har aldrig hørt om den nævnte Gateway model, har du evt. et link? Philips skærmen er baseret på samme panel, som den meget populære Dell 2005FPW, som folk generelt er glade for. Der er et problem, og det er baggrundsbelysningen, men den fejl lider Philips efter sigende ikek af.

Du kan læse en anmeldelse af Dell 2005FPW her på siden og måske danne dig et nogenlunde indtryk.

Dell skærmen kommer også ofte på tilbud og på den måde kan du ofte få den til en ret fordelagtig pris.
Derudover vil jeg gerne kunne se tv i et hjørne af skærmen, imens jeg arbejder...kan dette kun lade sig gøre med et intern tv-kort?
Nej det betyder ikke så meget hvad man bruger. Både Dells 2005FPW og Samsung 214 kan gøre det for de input du kan bruge. Philips modellen giver dog ikke mulighed for det.
Det er der man kalder PiP (Picture in Picture).

Hvis du skal købe en separat Tv tuner, så skal du hvert fald et godt stykke op over 500 for at få noget fornuftigt. Sådan er min egen erfaring hvert fald.
En kammerat og jeg prøvede engang med en almindelig tuner til 400-500 og der var billedet direkte dårligt.

Du opnår ikke så meget ved at køre gennem scart når der ikke er højttalere i skærmen, men det skulle ikke være noget problem, at køre det gennem en DVD eller en video. Du får lidt med kanalskifte og sådan, men det er nok til at overkomme.
Du kan så evt. køre med et s-video kabel. Min erfaring er også at i et pris/kvalitet forhold, kan gode s-video kablerne købes i billigere end scart kabler.

En anden mulighed var så at købe et indbygget Tv tunerkort til Pc’en da du jo alligevel har den tændt når du ser Tv. Der kan du med programmet til kortet, let placere tv vinduet nede i hjørnet.
Sidst men ikke mindst...er der nogle skærme med indbygget tv-tuner som er værd at går effter?
Ikke lige i 20-21 tommer. Samsung har en 24 tommer, som dknia her på siden har. Derudover laver de dem kun i 15-19 tommer.
Der er ikke så mange andre mærker der har eksperimenteret med det i en monitorsammenhæng.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1234
Den virker ret interessant og umiddelbart vil jeg mene den er baseret på Samsungs nye S-PVA paneler. Er du faldet over erfaringer med skærmen?

Den har jo også en fordel i og med den understøtter HDCP over DVI indgangen.
Af caz777
#1426
Her kommer lidt forsinket de erfaringer jeg har "hørt" om Gateway'en:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=960883

Mange positive erfaringer,men stadigt også nogle som ikke er imponerede....sådan er det med alle skærme forekommer det mig ;)

Hvis jeg skal bestille den skal den bestilles fra USA (da den tilsyneladende ikke fås i dk/eu). Giver det problemer med strøm format/tv format etc?

btw ovevejer jeg at smide et Terratec Cinergy 600 tv-kort i sammen med skærmen ( http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=1259 )

Nogen som har erfaringer med dette?

/caz
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1488
Hvis jeg skal bestille den skal den bestilles fra USA (da den tilsyneladende ikke fås i dk/eu). Giver det problemer med strøm format/tv format etc?
Ikke formatet, men strømmen er vel ikke værre end, at man kan bruge et af sine egne strømkabler.

Jeg er ikke helt inde i toldreglerne, men der kan vel godt blive pålagt et toldgebyr? Jeg har flere gange oplevet det på mindre varer - også selvom jeg har bedt dem sendt som gave og hvad ved jeg :)

Jeg kan ikke se noget i vejen for at købe et af Terratecs kort. Jeg undersøgte på et tidspunkt flere i forbindelse med et eller andet, og det jeg faldt over, var at mange af dem kun understøttede mpeg-4 dekodning via software og ikke hardware. Det er selvfølgelig ikke afgørende, men jeg fik aldrig købt et og har ikke siden kigget på dem.
Af |EPO|
#1491
Rasmus Larsen skrev:Jeg er ikke helt inde i toldreglerne, men der kan vel godt blive pålagt et toldgebyr?
Det kan du tro.
Som reglerne er i dag, så er SKAT i deres gode ret til både at opkræve moms, told og punktafgift ved indførsel af varer fra ikke-EU lande.
Der regnes med en særlig toldkurs, som bruges ved omregning til danske kroner og udgører beregningsgrundlaget.

Henvend dig hellere hos de lokale/regionale skattemyndgiheder for at udspecificering af reglerne og satserne.
Af caz777
#1520
Jeg må nok erkende at Gateway'en er erklæret død for mit vedkommende...Jeg har ledt og ledt....og kan ikke finde den i europa (primært uk og tyskland)...Desuden har jeg kun fundet 2 butikker i usa som shipper internationalt.

Og prisen for forsendelsen er på hele 240 USD...Som så nævnes skal der betales told og skat.....hvilket vist tages af prisen + forsendelse.

Dvs alt i alt ender den op at koste noget mere end f.eks. Dells 20" widescreen og Samsung 214T....

Jeg tror derfor at jeg venter til efter jul med at handle. Med lidt held kommer der et stort prisfald lige efter jul :) (har allerede bemærket at samsungs 24" er faldet 3000 inden for de sidste uger...)

caz
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1587
Ja så er den idé vist faldet til jorden.

Det var da irriterende, at den ikke kunne skaffes hjem billigt for det virkede som en interessant skærm.
Af caz777
#2525
Tjahh efter en lille juleferie med tid til at taenke over tingene har jeg endeligt faaet bestilt en monitor.

Valget faldt paa Samsung Syncmaster 214T, som formodes at dukke op allerede imorgen....

Jeg opretter nok en ny traad med en mindre anmeldelse naar jeg har faaet leget lidt med "dyret"


caz