Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KingNothing
#1115
Hej til alle i dette fremragende forum.
Jeg skal (som så mange andre) til at anskaffe mig en fladskærm. Det bliver min første. Jeg har på nuværende tidspunkt en gammel Sony (trinitron?) 15 â€
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1141
Det har flere gange vist sig, at 17 tommer skærmene overordnet set er hurtige ved reelle målinger end de tilsvarende 19 tommer modeller.

Her er f.eks. målingerne for 930BF og 730BF:
http://graphics.tomshardware.com/displa ... up-21.html
http://www.tomshardware.fr/articlemonit ... &NumPage=4

Lavere er naturligvis bedre.

Alle tre skærme virker som gode bud. Hvis du vælger 173p+ frem for de to andre, så kan du hente en del på kontrasten og noget på billedkvaliteten. Hvis sløret udformer sig ligesom på storebroderen 193p+, så kan den do godt i enkelte farveovergange give et lidt markant slør i form af en "hvid glans". Hvis du ikke har læst anmeldelsen af 193p+, så kan du med fordel gøre det. :)

L1780Q synes jeg også godt om rent designmæssigt. Den er måske ikke lige så hurtig, som 730BF, men de fleste finder den udmærket til spilbrug. 730BF er nok blandt de hurtigste på markedet, primært fordi den ikke lider af det såkaldte Overdrive trailing, som jeg nævnte før.

Hvilken du skal vælge er lidt op til dig. Man kan tale godt om alle tre modeller, men 173p+ skiller sig ud på billedkvaliteten, men er så nok ikke helt så hurtig som de to andre.
Alle billedmæssige faktorer taget med i betragtning, herunder ting som kontrast, farver, responstid, lysstyrke mm, efterlader nok L1780Q, som den mindst egnede. Derimod bryder jeg mig personligt langt bedre om designet på den i forhold til 730BF.

At producenterne har fokus på 19 tommer skærme er mest for at rykke forbrugerne videre til et nyt segment. Den primære årsag er for at tjene penge og når 19 efterhånden er standard, så vil de rykke videre til 20 tommer.
Det er naturligvis også i forbrugernes interesse, men det er også noget man gør for at opretholde en god indtjening og på den måde overlevelsen.
Der er ikke store forskelle på 17 og 19 tommer skærme, men det viser sig bare ofte, at 17 tommer versionerne er hurtigere.
Senest rettet af Rasmus Larsen 18. nov 2005, 15:00, rettet i alt 5 gange.
Af KingNothing
#1184
Tak for hjælpen og det gode svar. Jeg tror det bliver en af samsungerne, har ikke helt besluttet mig for hvilken. Men faldt også lige over en anden diskussion i dette forum angående 970p (770p) og den ser faktisk meget spændende ud…

KN
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1185
Den kan også sagtens være et rigtig godt bud og den minder rent ydelsesmæsssigt om 173p+.

Men hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen.

Meld gerne tilbage hvilken en du beslutter dig for til slut :)