Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1064
Hej.
Jeg er ny her, men er ret glad for siden - megen nyttig information og gode tests synes jeg :)

Jeg vil gerne købe fladskærm, og det er min første gang. Skærmen er til allround brug - altså lige fordeling af spil, film og "skriveri". Jeg ved ikke helt hvorfor, men har fået kig på disse tre. VS'en er vel nærmest udelukket efter at have læst testen her på siden, men vil alligevel gerne høre hvad i siger. Hvis i har andre alternativer skal de være mere end velkomne, men prisen skal heslt ikke overstige LG'eren:

ViewSonic VX924:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143004

LG L1940PQ:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150807

Philips 190B6CS:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160880

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1069
VX924 skal ikke forstås som en dårlig skærm, men det er klart at der er lagt ret meget vægt på spilbrugen fremfor eksempelvis farvegengivelsen. Den var så også et af de bedste bud til spil på markedet, men det kommer naturligvis også an på, hvor seriøs man er omkring det.

Til mig selv ville jeg f.eks. ikke købe den skærm, udelukkende fordi jeg spiller så utrolig lidt. Til f.eks. min bror ville jeg derimod ikke have noget problem med at anbefale den.
Hvis du kan se hvad jeg mener?

Jeg ved ikke om jeg er lidt forudindtaget, men LG.Philips TN paneler, som sidder i mange LG og Philips skærme, er godt nok angivet til 8 ms, men jeg vil nu nærmere betegne dem som 12 ms stadig. Det er hvert fald omkring den reelle ydelse. Ikke at det er dårligt, men hvis du sigter efter en hurtig skærm, og VX924 måske ikke lige er budet, så får du lidt mere fart over feltet med Samsungs 8 ms skærme.

Derimod var farvegengivelsen så rigtig god på den Philips 190P6, som jeg havde inde. Og jeg ville tro at det ikke var meget anderledes på den nævnte LG model.

Men jeg synes at de to sidstnævnte virker som de bedste bud ud fra dine krav og jeg vil ikke tro at der er så stor forskel i ydelsen. Det synes jeg derimod der er i designet ;)
Brugeravatar
Af JepJ
#1076
Tak for et fyldigt svar.

Jeg søger ikke en skærm med voldsomt hurtig responstid, men havde blot fået kig på ViewSonicen fordi jeg spiller og fordi prisen er rimelig.

Nu læste jeg jeres test af Samsung 193P+ og jeg kan forestille mig at du vil anbefale den til det brug jeg beskriver.
Nu hvor jeg er inde på Samsung og du også nævner dem, kunne man så forestille sig én sådan til minus 3-400 kr. i forhold til ovenstående, der kan bruges?
Det ville vel blive en af disse: Samsung_skærme (<- link ;))
Af dknia
#1081
Hej JepJ.

Inden du beslutter dig for at spare 3-400 kr, så se om du ikke kan finde et sted hvor de har 193P+ stående.

Ud over en glimrende skærmkvalitet, så er design og finish i en klasse lidt for sig selv.

Det er værd at overveje i vurderingen af "total ejerglæde" og "se-min-fede-skærm"-effekt. Set over den meget lange tid en sådan skærm lever(især i forhold til anden HW) er det ikke mange basører per time foran den.

Og man kan ikke lige opgradere en skærm med 512 MB ekstra design... :p

Just a thought.
/Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1087
Jeg er meget enig med dknia.

Hvis du er villig til at betale, hvad man giver for en 193p+, så er den et rigtig godt bud på din kommende skærm.
Billedkvaliteten er synlig bedre end på de Samsung alternativer fra dit link til Edbpriser =)
Brugeravatar
Af JepJ
#1093
Endnu engang tak for svarene! :)

Jeg kan godt se hvad i mener, og det skal da heller ikke være 400 kr. der afgører det. Men det er jo mange penge.

Jeg kan næsten regne ud at følgende to skærme ikke kommer op på siden af 193p+'eren:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156413
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153408

... men hvad er den væsentlige forskel ud over billedkontrastforholdet, som jeg faktisk ikke er helt klar over hvad/hvor meget har at sige.
Af dknia
#1095
Jeg vil lade andre om den tekniske sammenligning, da jeg ikke har set dine kandidater.

En lille ting som jeg synes er meget rar, særligt ved Pivot skærme: 193'eren tilsluttes strøm, VGA & DVI bagerst på foden helt nede ved bordet, så du ikke har ledninger der svæver op til stik midt bag på skærmen og skal have fleksibilitet/bevægelsesfrihed når du hæver/sænker eller drejer.

Men det er primært en æstetisk kvalitet (i.e. kan spares), ligesom skærmens øvrige fremtræden - ikke mindst i forhold til de to kandidater dér - forekommer noget mere eksklusiv (igen: kan spares hvis det ikke er vigtigt).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1111
De to kandidater du har fundet er begge baseret på TN panelteknologien som er billigere end den PVA teknologi som 193P+ er baseret på. Som du kan se så opgives farvekapaciteten også kun til "Op til 16.2 Mio" og altså ikke de fulde 24 bit som 193P+ har.

Du kan læse mere om de forskellige paneler under "Panelteknologi" på forsiden.
Brugeravatar
Af JepJ
#1123
Ahh, ok.

Jeg skulle lige have gransket lidt dybere så.

Mange tak for svarene :)
Brugeravatar
Af JepJ
#2485
Nu er det jo ved at være længe siden, at jeg oprettede dette indlæg, og jeg har stadig ikke fået købt en skærm.

Jeg vil høre om 193p+'eren stadig vil være et fornuftigt køb, eller om der er kommet andet, som bør overvejes istedet.

Umiddelbart ser den for mig ud til stadig at være et fornuftigt valg.

Evt. nogen der har fået erfaringer med LG'eren fra mit første indlæg og er Samsungs 930BF helt hen i vejret, at have med i overvejelserne?

På forhånd tak for svarene.

EDIT: Nu har jeg fået læst mange indlæg her, og begynder at blive lidt "bange" for 193p+'eren, da en del snakker om trailing i spil. Hvad mener i om det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2491
Nu har jeg efterhånden haft skærmen i så lang tid at jeg ikke længere irriteres over overdrive trailing, men det ER mere markant på denne model end på f.eks. Viewsonics MVA paneler med overdrive. Hvis du har fokus på spil så er Viewsonic VP930 et godt alternativ der efterhånden koster det samme som en 193P+.

Rasmus har netop lagt en ny test af Viewsonic VX922 ud og den får rosende ord med på vejen når det kommer til spil.