Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1033
Hej og tak for en meget informativ og indholdsrig side.

Jeg er jo som så mange andre også på jagt efter den helt rigtige fladskærm. Men når jeg kigger igennem siden og forummet her kan jeg ikke helt finde en der passer til mine behov og ønsker. Nok fordi den skal bruges til så meget forskelligt. Jeg kommer til at bruge skærmen til spil, film og grafisk brug(i prioriteret rækkefølge). Og jeg har et budget på ca. 5000 kr.

Mine ønsker er:
19â€
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1041
Et af de første bud som kommer op i mit hoved er ViewSonics VP930, som er testet her på siden. Den vil være egnet til både spil, film og grafisk brug. Det er måske ikke den hurtigste skærm på markedet grundet Overdrive teknologiens børnesygdomme, men den er hurtig nok til langt de fleste spil.

Den opfylder også mange af de andre ting. Den er godt nok ikke widescreen, men man finder heller ikke så mange 19 tommer skærme i widescreen.
Den er store betragtningsvinkler og god ergonomi samt ingen højttalere.

Strømforsyningen er ydermere indbygget, men de har desværre udeladt USB hubben, som ellers var med i tidligere modeller.

Hvis du skal bruge den som Tv skærm, så har du lidt forskellige muligheder. Du kan købe en separat tuner, som kan tilsluttes til skærmen. På den måde behøver computeren heller ikke at være tændt når du ser Tv. Du kan også købe et integreret tv kort til computeren, men så skal computeren stå tændt, og sidst kan du vælge en af de skærme på markedet, som allerede har en tuner indbygget. De nuværende skærme med indbyggede tunere opfylder dog ikke så mange af de andre krav - desværre =(

Designet er ikke super attraktivt på VP930, men ret ordinært, dog af god kvalitet. Jeg er personligt en smule træt af det efter at have haft VP181b (de ser stort set ens ud) stående i noget tid nu, men jeg min opfattelse af den har ændret sig lidt med tiden og i starten syntes jeg nu godt om den, kan jeg huske.

En skærm, som virker interessant og som ydermere har en indbygget tuner er denne Samsung 931MP: http://www.prixmateriel.com/moniteurs_1 ... 30519.html

Jeg kan dog ikke love for billedkvaliteten da den ikke er kommet til Danmark endnu, men ud fra specifikationerne minder den om den nuværende Samsung 193p+, som du måske også kan kigge nærmere på. Den er også testet her på siden.

Der kommer en ny model, som skal afløse 193p+. Det er den såkaldte 970p, som udover en lidt bedre angivelse for responstiden og lidt flere ergonomiske muligheder, er ret tilsvarende. Om man kan lide designet tror jeg i høj grad er en smagssag. Den ligner hvert fald ikke mange andre skærme på markedet :)
Af jimsim
#1051
Mange tak for den hurtige feedback.

Efter gennemlæsning af din tekst gik jagten så ind i næste fase. Hvor jeg fandt et par stykker mere. Hvor opløbet nok kommer til at stå mellem 970P, 193P+, 204TS og så Philips'en.
Men selvfølgelig er jeg blevet noget i tvivl. Men er nok mest til 970P og Philips'en.

Hvad ville du anbefale??


Samsung TFT, SM-970P, 19", digital, sølv - (4100,-)
http://www.proconsult.dk/katalog/m_disp ... -970p.html

Samsung TFT, SM-193P+, 19.1", digital, sort - (4100,- eller sølv 4000,-)

Samsung TFT, SM-204Ts, 20", digital, sølv - (5300,-)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159192

Philips TFT, 200W6CS, 20" W, digital, audio, sølv - (5200,-)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=163672

Samsung TFT, 910MP, 19", audio, TV, sølv - (4000,-)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160412
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1052
Det var et noget broget udvalg, men en lidt mærkelig prioritering?

Den nye 970P byder på en øget ergonomi, men responstiden reelt ikke er bedre end 193P+. Hvis du ikke har brug for 3-leds armen så overvej hvilket design du bedst kan lide: 970P er all-plastic hvor 193P er aluminium.

Hverken 193P+ eller 970P opfylder nogen af dine sekundære krav og 204Ts egner sig bestemt ikke til at spille på i længere tid.
Husk at du med 910MP betaler for at få en TV-tuner med og da prisen ca. er den samme som en 193P+ må du altså give afkald på et eller andet, hvilket er PVA-panelet i dette tilfælde. Til seriøst brug ville jeg ikke overveje disse kombi-TV (jeg har selv 710MP).

Philips model har en meget højere opløsning og stiller derved flere krav til dit grafikkort hvis du vil spille på den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1068
Jeg tror heller ikke du vil blive ovenud tilfreds med 910MP. Den er primært rettet mod Tv brug og der er så gået på kompromis med nogle andre ting for at holde prisen nede.
Grunden til at ejg nævnte 931MP var fordi den er baseret på samme paneltype, som 193p+ og 970P og samtidig et hurtigt et af slagsen.

204Ts mener jeg heller ikke er så velegnet til decideret spilbrug, når du nu sætter det som dit første kriterium. Som jeg sagde i min anmeldelse, så kan den gå til langsomme spil, som f.eks. strategispil, og flere vil sikkert også finde den tilstrækkelig i mellemhurtige spil, men til prioritering af spilbrug, så mener jeg ikke den er så egnet, heller ikke selvom man kunne mindske sløret en smule ved indstilling.

Om du skal have Philips 200W6CS eller en af de to Samsung skærme, må også lægge lidt i betragtningen omkring opløsningen, som yakken siger. Ved Philips 1600x1200 skal du jo helst kunne køre i den opløsning i dine spil for bedst billedkvalitet, hvorimod det er rart at have ude på skrivebordet. :)
Af jimsim
#1754
Så har jeg fået min nye skærm inden for døren. Det blev en Samsung 970P.
Den er nice... :D
Den passer vist meget godt ind her.

PS: Jeg troede den havde en auto-pivot funktion. Men her skal jeg ind og vælge min rotation.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1755
Ja, det klagede Rasmus også over da han havde den til test og så vidt vides så skulle det også være en funktion i skærmen. Har du prøvet at skrive til Samsung og brokke dig?
Af jimsim
#1761
Okay, det havde jeg ikke lige læst.

Nej når jeg vender skærmen skriver den godt at den er vendt f.eks 90 grader. Men billedet forbliver som før, og derefter skal jeg ind i MagicRatation og rotere... træls. Jeg prøver at skrive til dem.