Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonKabelklipning har ramt Europa - FlatpanelsDK

Kabelklipning har ramt Europa

14 Jan 2020 | Rasmus Larsen |

Så sent som i midten af 10'erne blev kabelklipning afvist som en myte, men hen imod slutningen af årtiet ramte opsigelser af tv-pakkerne USA som en forhammer, samtidig med, at det begyndte at ulme i Danmark. Nu rammer det Europa over en bred kam.

Kabelklipning: Fra USA til Europa

De amerikanske seere opsiger tv-pakkerne i stadigt højere tempo. I 3. kvartal 2019 vinkede 20.000 husstande i gennemsnit farvel til tv-pakken hver eneste dag. Hertil kommer de husstande, som nedgraderer pakken. I Danmark stod det i 2017 klart, at danskerne ligeledes var begyndt at klippe kablet til tv-pakken. Ikke i samme tempo, som i USA, men dog så det kan mærkes. Danmarks største tv-distributør YouSee havde eksempelvis per 3. kvartal 2019 mistet 215.000 danske husstande siden toppen i 2014. Nu rammer tendensen bredt i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika), der udgøres af en pulje mere eller mindre veludviklede tv-markeder. I 3. kvartal 2019 opsagde 660.000 husstande tv-pakken i denne region. Det fremgår at informitv's Multiscreen Index, som indekserer tv-udviklingen blandt de 100 førende tv-distributører. Kun i Asien oplever man fortsat fremgang i tv-pakker. På tværs de tre regioner klippede knap 2,1 mio. husstande kablet til tv-pakken i 3. kvartal 2019. Det svarer til knap 0,5% af de 450.000 mio. tv-husstande, som indgår i Multiscreen Index. Informitv noterer sig i øvrigt, at den britiske storaktør Sky i 3. kvartal 2019 for første gang tabte tv-kunder. Sky ejes nu af amerikanske Comcast, som med 44,34 mio. tv-kunder er den største klassiske tv-distributør i verden. Til sammenligning har Netflix over 158 mio. abonnenter.

Tv-markedet i 3. kvartal 2019

Konsolidering fører til nye storspillere

Med den tiltagende nedgang begynder vi at se konsolidering på det klassiske tv-marked. Igennem opkøb har bl.a. store Hollywood-studier og teleudbydere fået flere seere under vingerne, hvorfor de har råd til at miste kunder, mens de omstiller sig til en ny realitet, hvor seerne streamer deres tv-indhold. - "Selvom nogle operatører mister tv-abonnenter, så sætter Multiscreen Index dette i kontekst," sagde William Cooper, direktør for Multiscreen Index. "På trods af en vis nedgang i abonnenter, så skaber virksomhedskonsolidering nogle meget store spillere med stordriftsfordele. Med betydelige tilbagevendende indtægter har de stadig råd til at miste nogle kunder." Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps I løbet af 2020 lancerer bl.a. Comcasts NBCUniversal og AT&T's WarnerMedia deres respektive streamingtjenester, Peacock og HBO Max, og skyder dermed deres overgang til streaming i gang. Moderselskaberne står bag de to største tv-distributører i USA. Det er de samme to tv-distributører, som i 2019 tabte tv-husstande i højeste tempo. - Kilde: informitv Multiscreen Index



Flere nyheder

Sharp 8K TV

Sharp vil lancere 4K OLED efter svigtende salg af 8K LCD

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Blankmedieordning

Copydan kræver 600 mio. i erstatning for manglende blankmedie-afgifter

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 OLED

Første indtryk: Philips 2020 OLED og LCD TV

27 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |