Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDiscovery oplever markant nedgang i seertal efter YouSee-brud - FlatpanelsDK

Discovery oplever markant nedgang i seertal efter YouSee-brud

09 Jan 2020 | Rasmus Larsen |

Discoverys seerandel er gået markant tilbage i uge 1, ifølge tal fra Kantar Gallup. Det hele kan dog ikke tilskrives bruddet med YouSee for Discovery har mistet Premier League. DR går også tilbage efter lukning af tre kanaler.

Tilbagegang hos Discovery

I årets første uge faldt Discoverys seerandel for tv-kanaler i Danmark til 5,2%. I første uge af 2019 lå andelen på 8,4%, mens den i første uge af 2018 lå på 9,2%. Det viser tal fra Kantar Gallup. Tallene er dog ikke helt sammenlignelige idet uge 1 af 2020 startede den 30. december 2019 (hvor Discovery stadig lå hos YouSee) mod den 31. december for et år siden og den 1. januar for to år siden. Alligevel vidner tallene om, at bruddet med YouSee har haft store konsekvenser for Discovery, der nu er dumpet en plads ned til at være fjerdestørste broadcaster i Danmark efter NENT, DR og TV2. YouSee har knap 1,2 mio. danske husstande som tv-kunder. Noget af tilbagegangen skal dog sandsynligvis tilskrives, at Discovery har mistet rettighederne til Premier League-fodbold. Dem har NENT, der står bag TV3-kanalerne, samt YouSee, der sammen med Fox står bag Xee-kanalen, overtaget. Læs også: Alternativer til YouSee når Discoverys 11 kanaler forsvinder Hvad angår YouSee/Fox's Xee-kanal, så er Fox's seerandel gået fra 0,6% i første uge af 2019 til 2,4% i første uge af 2020. Heri indgår også kanalen National Geographic.

DR går også tilbage

Tallene vidner desuden om foreløbig tilbagegang for DR, som fra årsskiftet har lukket tre tv-kanaler; DR3, DR K og DR Ultra. Dermed har DR halveret udbuddet af sine tv-kanaler. DR's andel er faldet fra 40,2% i første uge af 2019 til 36,1% i første uge af 2020. TV2 har med en andel på 42,1% lagt sig i front.

Tv-kanaler i tilbagegang

Danskernes brug af tv-kanaler er samtidig gået tilbage over en bred kam. Det har været en kontinuerlig udvikling siden omkring 2010, hvor en dansker i gennemsnit så tv-kanaler i 201 minutter dagligt (målt som gennemsnit henover hele året).
I første uge af 2018 så en dansker i gennemsnit tv-kanaler i 178 minutter dagligt. I 2019 faldt det til 173 minutter dagligt og i 2020 er det faldet yderligere til 162 minutter dagligt - altså et tiltagende tempo for tilbagegangen. Seertiden i første uge af året ligger som regel markant over gennemsnittet for hele året. Alle tal ovenfor dækker over live + VOSDAL (tidsforskudt på samme dag). Kantar Gallup måler i op til en uge efter udsendelsen, men disse tal er endnu ikke klar for 2020. Denne tendens forventes at fortsætte i de kommende år i takt med, at danskere i stigende grad søger fra tv-kanaler mod streamingtjenester. - Kilde: Kantar Gallup Seer-undersøgelsen



Flere nyheder

Sharp 8K TV

Sharp vil lancere 4K OLED efter svigtende salg af 8K LCD

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Blankmedieordning

Copydan kræver 600 mio. i erstatning for manglende blankmedie-afgifter

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 OLED

Første indtryk: Philips 2020 OLED og LCD TV

27 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |