Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDiscovery oplever markant nedgang i seertal efter YouSee-brud - FlatpanelsDK

Discovery oplever markant nedgang i seertal efter YouSee-brud

09 Jan 2020 | Rasmus Larsen |

Discoverys seerandel er gået markant tilbage i uge 1, ifølge tal fra Kantar Gallup. Det hele kan dog ikke tilskrives bruddet med YouSee for Discovery har mistet Premier League. DR går også tilbage efter lukning af tre kanaler.

Tilbagegang hos Discovery

I årets første uge faldt Discoverys seerandel for tv-kanaler i Danmark til 5,2%. I første uge af 2019 lå andelen på 8,4%, mens den i første uge af 2018 lå på 9,2%. Det viser tal fra Kantar Gallup. Tallene er dog ikke helt sammenlignelige idet uge 1 af 2020 startede den 30. december 2019 (hvor Discovery stadig lå hos YouSee) mod den 31. december for et år siden og den 1. januar for to år siden. Alligevel vidner tallene om, at bruddet med YouSee har haft store konsekvenser for Discovery, der nu er dumpet en plads ned til at være fjerdestørste broadcaster i Danmark efter NENT, DR og TV2. YouSee har knap 1,2 mio. danske husstande som tv-kunder. Noget af tilbagegangen skal dog sandsynligvis tilskrives, at Discovery har mistet rettighederne til Premier League-fodbold. Dem har NENT, der står bag TV3-kanalerne, samt YouSee, der sammen med Fox står bag Xee-kanalen, overtaget. Læs også: Alternativer til YouSee når Discoverys 11 kanaler forsvinder Hvad angår YouSee/Fox's Xee-kanal, så er Fox's seerandel gået fra 0,6% i første uge af 2019 til 2,4% i første uge af 2020. Heri indgår også kanalen National Geographic.

DR går også tilbage

Tallene vidner desuden om foreløbig tilbagegang for DR, som fra årsskiftet har lukket tre tv-kanaler; DR3, DR K og DR Ultra. Dermed har DR halveret udbuddet af sine tv-kanaler. DR's andel er faldet fra 40,2% i første uge af 2019 til 36,1% i første uge af 2020. TV2 har med en andel på 42,1% lagt sig i front.

Tv-kanaler i tilbagegang

Danskernes brug af tv-kanaler er samtidig gået tilbage over en bred kam. Det har været en kontinuerlig udvikling siden omkring 2010, hvor en dansker i gennemsnit så tv-kanaler i 201 minutter dagligt (målt som gennemsnit henover hele året).
I første uge af 2018 så en dansker i gennemsnit tv-kanaler i 178 minutter dagligt. I 2019 faldt det til 173 minutter dagligt og i 2020 er det faldet yderligere til 162 minutter dagligt - altså et tiltagende tempo for tilbagegangen. Seertiden i første uge af året ligger som regel markant over gennemsnittet for hele året. Alle tal ovenfor dækker over live + VOSDAL (tidsforskudt på samme dag). Kantar Gallup måler i op til en uge efter udsendelsen, men disse tal er endnu ikke klar for 2020. Denne tendens forventes at fortsætte i de kommende år i takt med, at danskere i stigende grad søger fra tv-kanaler mod streamingtjenester. - Kilde: Kantar Gallup Seer-undersøgelsen

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |