Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonChef for Viaplay & TV3 sætter udløbstid på tv-kanalerne - FlatpanelsDK

Chef for Viaplay & TV3 sætter udløbstid på tv-kanalerne

31 Dec 2019 | Rasmus Larsen |

Koncernchef for NENT, der står bag Viaplay, Viasat og TV3, sætter i et interview med Berlingske udløbsdato på tv-kanaler. Man investerer i stedet massivt i at gøre Viaplay stærk nok til at slå Netflix.

5-10 gode år endnu

NENT har en fod i hver lejr, men lægger i et interview med Berlingske ikke skjul på, at fremtiden tilhører streamingtjenester som Netflix og Viaplay. Det bliver på bekostning af tv-kanaler såsom selskabets egne TV3-kanaler. - "De klassiske TV-kanaler har måske fem-ti gode år endnu. Vi vil stadig se TV, men nu har vi fiberforbindelser og får snart 5G-mobilnet. Som forbrugere kan vi straks beslutte, hvad vi ønsker at se på streamingtjenester, og bliver vi trætte af noget, kræver det tre klik – så er det slut. Det er en helt ny verden, hvor man som leverandør ikke kan gemme sig bag lange bindingsperioder eller tilskud til mobiltelefoner. Man skal være rigtigt stærk. Ellers får man ikke nye kunder," siger Anders Jensen, koncernchef i NENT, til Berlingske. Tv-kanaler er allerede i tilbagegang i Danmark. Næste år fusionerer Viasat og Canal Digital, såfremt fusionen godkendes af myndighederne. Konsolideringen i den klassiske del af tv-branchen sker samtidig med, at streamingmarkedet oplever hastig vækst.

Mere nordisk egenproduktion

Det er i Viaplay, at NENT lægger de store investeringkroner. Ambitionen er at lave mindst 20 produktioner på nordisk sprog årligt. Til sammenligning laver Netflix og HBO 3-4 produktioner på nordisk sprog årligt. Viaplay havde per oktober 2019 lidt over 1,4 mio. abonnenter i Norden. Ifølge en opgørelse for YouGov for Det Danske Filminstitut benytter 48% af danskerne Netflix, mens 47% af danskerne benytter DRTV. Viaplay benyttes af 24% af danskerne, ifølge samme undersøgelse. NENT har desuden investeret i det amerikanske studie Picturestart. Omvendt står Viaplay til at miste noget af deres mest populære indhold i den kommende tid. Disney trækker bl.a. Disney-, Marvel-, Pixar- og Star Wars-indhold til sig, når de lancerer streamingtjenesten Disney+. Med afsæt i den nordiske forretning vil NENT udvide Viaplay til andre lande. Der peges på Baltikum og Storbritannien som mulige mål. Foruden mere nordisk indhold, så lægger Anders Jensen op til, at film/tv-delen af Viaplay over de næste 5 år kan blive markant dyrere. Viaplay hævede senest prisen i juli 2019. - "I gennemsnit har hver nordisk husstand abonnement på 1,7 streamingtjenester, men i takt med, at mange køber mindre og mindre TV-pakker, vil de snart have over to og om tre-fem år tre streamingtjenester. I både Danmark, Sverige og Norge betaler man omkring 100 kr. om måneden for et abonnement – det er meget billigt. Derfor er det væsentligt at arbejde med sin position, hvor kvalitet tæller. Over de næste fem år vil en TV-serie/-filmpakke koste 100-200 kr., og så kommer sporten oveni. Vores produkt skal ikke være afhængigt af, hvad konkurrenterne gør. Det afgørende er, hvad de nordiske husstande synes, at det er værd. Kan man hæve priserne, uden at folk falder fra, er det væsentligt," siger Anders Jensen. Hele interviewet kan læses i Berlingske.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |