Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix om Disney+, Apple TV+: Vil fremskynde overgang fra lineært tv - FlatpanelsDK

Netflix om Disney+, Apple TV+: Vil fremskynde overgang fra lineært tv

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |

Streaming vil erstatte lineært tv og nye tjenester fra Apple, Disney, Warner m.fl. vil blot fremskynde processen, mener Netflix, der satte ny vækstrekord for 3. kvartal, hvilket er det sidste før Apple og Disney træder til.

Ny vækstrekord

Netflix oplevede sjælden svag vækst i 2. kvartal 2019, men 3. kvartal stod igen i rekordernes tegn. Selskabet tiltrak 6,77 mio. nye abonnenter, hvilket er vækstrekord for 3. kvartal. Det bringer totalen op på 158 mio. abonnenter. Omsætningen var 5,25 mia. dollars og overskuddet var 665 mio. dollars, hvilket er ny rekord. Efter skuffelsen i 2. kvartal var øjnene skarpt rettet mod udviklingen i 3. kvartal, som var det sidste før Apple og Disney melder sig på banen i november. I kvartalsrapporten skriver Netflix, at de på baggrund af nye konkurrerende tjenester forventer "moderat modvind" på den korte bane. På den lange bane tror de dog, at Apple+ og Disney+ samt lanceringerne af HBO Max fra WarnerMedia og Peacock fra NBCUniversal næste år blot vil fremskynde overgangen fra lineært tv til streaming. - "Efter vores opfattelse vil det sandsynlige udfald af lanceringen af disse nye tjenester blive, at overgangen fra lineært tv til on-demand underholdning vil blive fremskyndet. Ligesom udviklingen fra broadcast til kabel, så er disse ændringer, der sker en gang per generation, meget markante og de åbner for nye, store muligheder for nye spillere," fremgår det af regnskabet.

"Vi er alle små ift. lineært tv"

Selskabet peger i den forbindelse på, at der allerede er stærk konkurrence fra bl.a. Amazon, HBO, Hulu og Google/YouTube. Netflix betragter desuden videospil og andet underholdning i stuen som konkurrence. - "Mange har fokuseret på 'streaming wars', men vi har konkurreret med streamere (Amazon, YouTube, Hulu) samt lineært tv i over et årti. Den snarlige ankomst af tjenester som Disney+, Apple TV+, HBO Max og Peacock øger konkurrencen, men vi er alle små ift. lineært tv." Læs også: Begrænset TV-support vil bremse Disney+ & Apple TV+, mener IHS En analyse fra Digital TV Research spår, at det globale marked for streamingtjenester vil vokse 91% fra 2018 til 2024. Det forventes, at Netflix i 2024 vil have 219 mio. abonnenter, mens Amazon vil have 127 mio, Disney+ vil have 82 mio. og Apple TV+ vil have 13 mio. Om Netflix's forudsigelser går i opfyldelse, får vi første indikation af i årets 4. kvartal. Her forventer selskabet at trække 7,6 mio. nye abonnenter i butikken. Det vil være lavere end de 9,6 mio. nye abonnenter, som selskabet tiltrak i 4. kvartal 2018. - Kilde: Netflix kvartalsrapport, Digital TV Research



Flere nyheder

LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
DR2+

DR2+ lanceret som nyt streamingunivers på DRTV

22 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Philips afslører 2020-generation af 4K OLED og LCD TV

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Disney+ i Danmark

Disney+ lanceres i Danmark i sommeren 2020

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |