Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSoundbarer med indbygget TV-platform er en trend - FlatpanelsDK

Soundbarer med indbygget TV-platform er en trend

11 Sep 2019 | Rasmus Larsen |

Først var der en, pludselig var der tre. Efter Google allierede sig med JBL om at få Android TV-platformen ind i en soundbar, er Amazon og Roku fulgt efter.

Medieboks i soundbaren

I stedet for at have både medieboks og soundbar tilsluttet et TV, forestiller Amazon, Google og Roku sig, at medieboksen kan indbygges i soundbaren. På den måde kan man få streaming-apps op på ældre TV - eller få brugere til at prøve en ny platform.

JBL Link Bar

JBLs soundbar med Googles Android TV er allerede på markedet i Danmark. De to andre løsninger er indtil videre forbeholdt Amazon og Rokus kernemarkeder. Soundbaren fra Anker har indbygget FireTV, mens Roku selv står bag soundbaren med RokuOS. De to sidstnævnte løsninger blev præsenteret under IFA-messen. Det begynder at ligne en trend. Alle tre aktører lagde ud med klassiske mediebokse såvel som mindre funktionsspækkede 'dongles'. Sidenhen har alle tre åbnet for, at TV-producenter kan indbygge hhv. Android, FireTV og RokuOS i Smart TV. Nu går turen så til soundbarer, hvori stemmeassistenter samtidig implementeres.

FireTV soundbar

TV som slagmark

Det er for tidligt at vurdere, om soundbar/medieboks-fusionen kan blive en succes, men det illustrerer, hvordan TV-markedet udvikler sig i disse år. Windows blev de facto-standard på PC, mens Android og iOS har etableret sig som platformene i smartphone-æraen. Nu kæmper giganterne om markedsandele på TV-fronten. Apple har tvOS, Amazon har FireTV, Google har Android TV, LG har webOS, Roku har RokuOS, Samsung har Tizen og Panasonic har MyHomeScreen (Firefox OS). Nogen må nødvendigvis falde fra, men ingen af aktørerne er klar til at kaste håndklædet i ringen endnu. De selskaber, som får udbredt egen platform, bliver gatekeepere. Der er herefter udsigt til mangeårig indtjening og porten står åben til nemt at lancere egne tjenester. Måske det viser sig, at købere blot søger vellyd, men hvis soundbarer kan blive en brik i det store spil, så omfavner giganterne dem gerne. Hvem bliver den næste?



Flere nyheder

Sharp 8K TV

Sharp vil lancere 4K OLED efter svigtende salg af 8K LCD

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Blankmedieordning

Copydan kræver 600 mio. i erstatning for manglende blankmedie-afgifter

28 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 OLED

Første indtryk: Philips 2020 OLED og LCD TV

27 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |