Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonRed Dead Redemption 2's "HDR" er opkonverteret SDR - FlatpanelsDK

Red Dead Redemption 2's "HDR" er opkonverteret SDR

02 Nov 2018 | Rasmus Larsen |

Red Dead Redemption 2 har givetvis haft den mest indbringende åbningsweekend i underholdningens historie, men spillets HDR-output er ikke HDR; det er opkonverteret SDR. At skifte til SDR-tilstand er dog heller ikke optimalt.

Redemption, please!

Vi har i løbet af de seneste år været vidne til nogle fantastiske implementeringer af HDR (High Dynamic Range) i konsolspil. HDR udvider farverummet og lysdynamikken – hvis dit TV har hardwaren. Spil som Horizon Zero Dawn og Uncharted: A Thief’s End kan fremhæves.

Mange har med spænding ventet på Rockstars Red Dead Redemption 2, faktisk i en sådan grad, at spillet har haft den ”største åbningsweekend i underholdningens historie” med $725 mio. i salg. Det var naturligvis før de fleste havde haft lejlighed til at prøve spillet.

Kort efter lancering begyndte meldinger (1, 2) om “fake HDR” at dukke op. Flatpanels er vendt tilbage fra ferie og efter at have brugt nogle timer i selskab med RDR2, kan vi blot gentage, hvad der allerede er sagt (og bekræfte, at det også sker på PS4 Pro). Spillets ”HDR” er ikke HDR, men blot opkonverteret SDR (Standard Dynamic Range), der ikke udvider dynamikken nævneværdigt. Det gør sågar billeder på skærmen mere matte end de burde være, hvilket er i modsætning til formålet.

Vi foretog en analyse ved at sammenligne ”HDR” og SDR-output i RDR2. Billederne nedenfor er taget med et smartphone-kamera og fanger ikke præcist og til fulde, hvad vi så (SDR ser faktisk mere farveintenst ud), så undlad at lægge for mange tanker i dem. Ikke desto mindre bør det give en idé om, hvordan HDR-tilstanden rent faktisk gør billedet mindre dynamisk. Med andre ord er problemet ikke blot, at spillet ikke gør brug af HDR’s større farverum og lysdynamik (pga. opkonvertering fra SDR), men også, at spillet ikke kan gengive det hensigtsmæssige SDR-billede inde i HDR-containeren.




Indledningsvis troede vi, at det var et æstetisk valg for at give spillet et dæmpet western-look, men andre scener afslører problemer med farver og lys. Scenen ovenfor er et godt eksempel, hvorimod det ofte er mindre åbenlyst i scenerne i sneen.

SDR-tilstand er heller ikke optimal

Andre har foreslået, at man skifter til spillets SDR-tilstand og vi er enige i, at det giver billedet mere vitalitet, men vi oplever samtidig en tydelig reduktion i skyggedetaljer, når solen går ned samt andre problemer med dynamisk lys. Skygger er også alt for mørke i scener med dagslys.

I SDR-output ser vi også et farvestik, som er lidt svært at beskrive, men som trækker mod grøn i visse scener (tv’et er naturligvis kalibreret). Visse farver fremstår for mættede og den detaljerede og livagtige spilverden, som Rockstar har skabt, viser tydeligt begrænsningerne ved SDR-standarden, men der er dog også noget andet galt. At spille i SDR-tilstand er heller ikke en optimal løsning, hvis man spørger os. Det ser også forkert ud – forkert på en anden måde.

Læs også: Debat af spil i HDR på PlayStation og Xbox

Rockstar har endnu ikke reageret på kontroversen, der tiltager i styrke dag for dag. Spilstudiet bør naturligvis løse problemet, men da det involverer en del arbejde at ombygge en spilmotor og videokæde til ægte HDR, sætter vi ikke forventningerne for højt.

Red Dead Redemption 2 er på mange måder et imponerende spil og vi nyder i fulde drag atmosfæren og dybden i spilverdenen, men det ærgrer os, at den visuelle side kunne have været meget bedre. Hvis du stadig ikke spiller dine spil i HDR på et ordentligt HDR-tv, går du virkelig glip af noget. Men lad ikke Red Dead Redemption 2 danne grundlag for dine første erfaringer.

- Kilde: Digital Foundry, HDTVTest

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |