Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af le40a796
#66135
Hej jeg har lige fået en Samsung le40a796. Kan man få prof hjælp til at
kalibrere skræmmen, er der nogle der kommer ud til private og kalibrere. Og hvis , hvad koster det.
hilsen Frank
Af Linnebjerg
#66831
kalibrering.... er det ikke noget man bare selv gør i indstillingerne?? eller er jeg fuldstændig tabt??

hilsen

martin
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#66858
Linnebjerg: Du kan godt få en professionel ud og gøre det. Det koster omkring 2800 normalt.

De indstillinger vi leverer i forbindelse med vores anmeldelser, kan dog også karakteriseres som en kalibrering, om end den ikke er 100 %, fordi den i praksis bør tilpasses til det enkelte Tv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#66862
Recordere.dk kører vist et fælleskøb på en prof. kalibrering af Otto fra AV-precision for 2300 kr., som kun gælder for LCD TV.
Af bantam
#66866
Linnebjerg skrev:kalibrering.... er det ikke noget man bare selv gør i indstillingerne??
En réel kalibrering af TV'et inputs (og dermed output) kræver måleudstyr, som i sig selv er kalibreret.

Hvis man skal bruge begrebet "kalibrering" korrekt, handler det faktisk om at justere et måleinstrument til at overholde en standard - f.eks. skal en laboratorievægt måle med en given nøjagtighed - og for at få den til det, skal den kalibreres. Det kan ske ved, at man kontrolvejer med godkendte lodder (som har en vis maksimal afvigelse fra referenceloddet) og indstiller vægtens skala efter resulatatet.

Når man bruger kalibreringsbegrebet i forbindelse med indstilling af et TV, kan man opfatte selve TV'et som et måleinstrument, der skal udlæse resultatet (=billedet) mest muligt korrekt. For at dette kan ske justerer man TV'ets indstillinger i menuen, mens man sender et standardsignal ind i det og måler på det viste billlede med et (kalibreret) måleinstrument. Målet er at få Tv'et til at give det standardiserede output, som svarer til det signal der snedes ind på input'et.

Dermed er det ikke en kalibrering at kopiere indstillinger fra andre TV - og man kan heller ikke rigtigt kalde det en kalibrering, når man bruger sine øjne og f.eks. en test-DVD til at justere LYS, KONTRAST og FARVE, da måleinstrumentet (=øjnene) i dette tilfælde ikke kan siges at være kalibreret.

Når det er sagt, indeholder en "rigtig" kalibrering alligevel en del vurderinger, der foretages med øjnene - men det skyldes typisk begrænsninger i det anvendte måleudstyr, særheder i TV'et eller f.eks. en afspiller, der ikke opfører sig korrekt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#66871
bantam skrev:Når det er sagt, indeholder en "rigtig" kalibrering alligevel en del vurderinger, der foretages med øjnene - men det skyldes typisk begrænsninger i det anvendte måleudstyr, særheder i TV'et eller f.eks. en afspiller, der ikke opfører sig korrekt.
Godt nok er øjnene ikke "kalibrerede" i den forstand, men når eks. du foretager de sidste justeringer på øjemål, så er det vist ingen tilnærmelse at sige, at det i det mindste er et veltrænet øje, der vurderer resultatet. Det skal man ikke kimse af 8)
Af bantam
#66891
Jo jo - øjnene er da uvurderlige, men prøv for sjov at følge denne link og se, hvordan vores øjne og hjerne lader sig snyde: http://blogs.discovermagazine.com/badas ... the-green/

Jeg har faktisk haft en oplevelse anlog til dette fænomen med et Philips-TV, der stof op ad en hvid baggrund - men med farvet, dynamisk ambiligt slået til. Jeg havde faktisk vænnet mig til det farvede lys i baggrunden - men under en film blev jeg forvirret, fordi underteksterne ofte skiftede til svagt cyan eller gulligt. Der gik lidt tid, før jeg fangede, at min hjernes opfattelse af hvid blev påvirket af den skiftende baggrundsbelysning. En interessant og øjenåbnende oplevelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#66895
Ja, øjnene er nogle forunderlige størrelser, men alt andet lige, så er et trænet øje at foretrække når de sidste subjektive justeringer skal foretages.