aalb1970 skrev: ↑19. jun 2021, 09:18
bendix skrev: ↑18. jun 2021, 21:51
Black crush? Mangler der detaljer i de mørke områder? Jeg havde fået forståelsen af at billedet blot var mørkere men ikke med deciderede skavanker.
DF viser, at detaljer i de mørke områder ikke er synlige, selv hvis man skruer helt op for spillets gamma. Den grå kasse længst til venstre kommer ganske enkelt aldrig frem. Uden at kende den eksakte definition vil jeg kalde det "black crush".
Hvad mere sært er, at det tilsyneladende kan fikses ved at indstille tv'et til RGB full range (0-255). Jeg troede, at HDR altid var begrænset til HDR limited (16-235).
Ja, jeg har også set og hørt videoen - Og det er ret evident at der er tale om black-chrusing ved default settings. Det er netop også derfor det kan navigeres HVIS man får ibrugtaget den information der ligger fra 0-15 (og formentligt også 236-255=?, selv om det ikke var nået at blive analyseret) som ellers chruches ud grundet den fejlagtige implementering til en enhed der normalt kører limitied range som normalt forbundet til et TV. Én ting er standarden for film og TV (limited) og en anden er standarderne på f.eks. PC hvor også selv SDR på PC længe har kunne præsenteres som full-range RGB med 0-255 (Det kunne det potentielt også på konsol, men der har det af praktiske hensyn dog generelt fulgt standarderne for film og TV eftersom det gerne har skullet vises på samme skærm)
Så jeg vil sige det på denne måde: Hvis man ikke kan finde ud af manuelt af at navigere det ved at miss-matche TV og konsol specifikt til spillet, så vent med at spille det på PS5 ind til et update/fix.
Af andre ting jeg kunne tage med mig af det sete hen over de seneste 2 videoer fra Digital Foundry:
- Den 20% højere opløsning på XBox Series X, svarer meget godt til forskellen i ydelse og GPU de to konsoller imellem på en grafisk tungere titel, et mønster man også har set tidligere konsollerne imellem, hvor Xbox gerne har fordel på mere komplese grafiske titler mens PS5 har fordel på grafisk mindre komplekse titler.
- FPS stabiliteten konsollerne imellem svarer også meget godt til hvad man har set tidligere mht forskellene i renderopløsningsoptimeringer og settings til en højere clocket vs en fysisk større GPU - Det er ligeledes et mønster man har set før konsollerne imellem.
- Så igen vil spillet (hvis man ser bort fra blackcrush og renderopløsning) samlet set fra fjern sofa-afstand være at fortrække at spille på PS5
sålænge man
ikke har et TV med VRR, mens det vil være at fortrække at spille på XBox series X
hvis man
har et nyere TV med VRR, som endnu et mønster man har set gå igen.
- Jeg bekræftes også igen i at være glad for at have high-end gamer PC, men er bestemt også ekstremt glad for hvor meget af det vigtigste der trods alt kan bringes med over til den nye generation af konsoller - og at der overhovedet kan afvikles titler med Global illumination baseret på RayTracing på dem via den lavere renderopløsning. Det er SÅ vigtigt at det ikke kan undervurderes for hvad vi cross-platform kan forvente mht de næste adskillige års spil design, særligt når hensynet til de forrige generationer lægges i graven - Så lidt et glædens og lettelsens suk herfra. Konsollerne behøver ikke nødvendigvis at holde
graden af RayTracing lige så meget tilbage (læs: kun som hybrid implemetering) som frygtet, det kræver blot begavet snilde, stategiske nedskaleringer og godt håndværksarbejde fra udviklerens side, og så vil man med lidt held sagtens kunne håbe på at komme til at se andre fremtidige titler ekslusivt baseret på ægte RayTraced global illumination