Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#332133
Hej .

Tak for testen. Det nye testede Samsung TV får 85 % / 85 point i billedkvalitet, mens Samsung Q90 R fra 2019 fik 86 % / 86 point i billedkvalitet i Flatpanels tests. Så det nye testede Samsung TV og Samsung Q90 R har åbenbart cirka lige god billedkvalitet. Dette nævnes da også i testen.

MIne kommentarer til dette er, at det er glædeligt, at Samsung har lavet et kvalitets-TV i år i forhold til skuffelserne sidste år. Og da mit TV er Samsung Q90R fra 2019 med vist ca. 480 zoner kan jeg regne ud, at mit TV har stort set samme niveau af billedkvalitet som det nye testede Samsung TV.

Mit TV har ligesom det nye testede Samsung-TV et godt anti-refleks-niveau, men man kan altså godt se reflekser i TVet i dagslys. Jeg har aldrig følt mig særlig generet af glorier på mit TV - og jeg er tilfreds med mit sortniveau - og for at nedsætte risiko for burnin m.m. vil jeg hellere bruge 15.000-20.000 kr på et Samsung QLED TV end på et OLED TV. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

HVis det nye testede Samsung-TV har samme aniti-refleks-niveau som mit Samsung Q90R fra 2019 vil jeg sige, at det nye TVs anti-refleks ikke fjerner alle reflekser i et oplyst rum / dagslys.

Kærlig hilsen Jan - Samsung Q90R fra 2019
#332144
lennon skrev: 14. jun 2021, 10:51 Tak for en fin testbeskrivelse . Man kan vel godt sige,at fysikken med mini-led er den direkte årsag til forøgelsen af antal zoner ? - og dermed også den afgørende faktor for denne dels indflydelse på bedre billedkvalitet ? ?
Potentielt, ja. Antallet af zoner i QN95A ligger dog på nogenlunde samme niveau som Q90R fra 2019.

En større udfordring med at øge antallet af zoner er, at man ved omkring 1000 zoner skal skifte til et aktivt kredsløb. Reelt et dedikeret kredsløb til zone-styringen. TCL har talt åbent om udfordringerne på messer og deres pointe er, at det vil øge omkostningerne betragteligt.
#332146
Troels KH skrev: 14. jun 2021, 20:45 Jeg har vært super glad for min 800 serie, og fortrækker stadig Samsung. Men jeg tør ikke og begive mig ud i den her serie hvis den ikke rigtig er god. Jeg går ikke så meget op i OLD, da jeg venter. Men er det et dårligt køb? For så vil jeg vente lidt endnu
Jeg synes ikke, at QN95A er et dårligt køb, men tidspunktet lige nu er ikke optimalt at købe på. Modellerne er lige blevet lanceret og startpriserne er kunstigt høje. Så enten skal man ud og forhandle prisen godt ned eller også skal blot vente på, at prisudviklingen sender dem ned i et mere retvisende prisleje.

Målt på pris/ydelse, så synes jeg Samsung QN95A bør ligge et niveau under OLED TV fra LG, Sony osv. One Connect-boksen ville tælle op for mit vedkommende, men det er jo en personlig vurdering.

Se eventuelt denne artikel om, hvornår det bedst kan betale sig at købe TV-skærm: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1556180632
#332147
cloudy skrev: 14. jun 2021, 21:16 Hvordan er den mht DSE? Jeg mindes der var en del klager om DSE på sidste års Q90T/Q95T, forhåbentligt er det blevet mere jævnt med de flere miniled, men det er spekulation.
Der var en smule på vores eksemplar, men jeg synes, at det var et acceptabelt niveau. Det generede ikke mit øje i praksis.

Billede
#332149
Silversurfer skrev: 14. jun 2021, 22:03 Tak for testen. Det nye testede Samsung TV får 85 % / 85 point i billedkvalitet, mens Samsung Q90 R fra 2019 fik 86 % / 86 point i billedkvalitet i Flatpanels tests. Så det nye testede Samsung TV og Samsung Q90 R har åbenbart cirka lige god billedkvalitet. Dette nævnes da også i testen.
Overvejelserne bag karakteren for billedkvalitet gik sådan her:
- Zone-styringen er i samme boldgade, måske med en lille fordel til QN95A (baseret på hukommelse, da vi ikke har Q90R stående længere)
- Andre billedparametre er ligeledes på niveau
- Til gengæld er Game mode dårlig i QN95A og i disse tider, hvor konsolspil har ekstra fokus, så er det en skidt beslutning. Det tæller ned og er ultimativt grunden til, at den lander 1 point lavere.
#332284
prismæssigt er det som om at LCD skærmene generelt ligger på niveau eller højere end OLED pt.
Nu har jeg ihvertfald lige bestilt et 65" OLED til under 10.000 kr.. Tænker ikke et 65QN95A til 23.000 kr ville være et bedre køb :)

men kig på sidste års modeller. Man skal ALDRIG købe de nye modeller. Det er slet ikke pengene værd..
Sidste års modeller fåes nu til under ½ pris end ved lanceringen.
#332286
Ordvalget "et af de bedste LCD TV på markedet" er fordi vi ikke kan sige det kategorisk, når vi ikke har haft bl.a. Samsungs 8K-modeller eller TCL X10 på testbænken. Det er ikke fordi der konkret kan peges på en anden model.

Skal der handles til efteråret, så vil det nok afhænge af prisniveauet på de forskellige modeller på det givne tidspunkt. Der kommer inden længe også en test af Sony X90J og derefter kan jeg kommentere mere konkret på den sammenlignende del.
#332291
Holger-P skrev: 17. jun 2021, 12:03 Tak for testen. Jeg har en kammerat der har en R90, den ser utrolig skarp ud for mig. Jeg skal bruge et LCD tv, OLED er ikke relevant.

I skriver den nye her er en af de bedste LCD tv på markedet, er der nogen der er bedre?
I næst uge så smider Flatpanelsdk en test af Sony X90J - så ved vi om den er på højde eller bedre en 90R og QN95/90

Du kan også kikke på det ældre Sony XH90

Men du bør nok satse på et QN fra Samsung hvis du vil have et LCD ellers så find et billigt 90R fra 2019
#332619
Nu har jeg læst testen af den nye SonyX90, og i følge testen er den meget lig de tidligere versioner. Det er et middelprodukt der er på de fleste parametre langt efter QN95A eller R90 fra 2019 som jeg har set en del til.

Er der andre LCD der skærme der kommer i nærheden af den Samsung der er testet her? Er TCL X10 i samme kategori? Vil i få den på testbænken her på siden?
#332623
Vi forsøgte at få TCL X10 på testbænken i sin tid, men uden held. Modellen nåede aldrig rigtig bredt ud og er ved at udgå nu, så vi jagter den ikke længere. Måske næste generation fra TCL bliver relevant.

Ift. alternativer så lancerer LG og Philips også snart LCD TV med zonestyret miniLED. Desværre har vi ikke set dem i år pga. rejserestriktionerne, så vi har ikke en fornemmelse for, hvordan de præsterer.