Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#330906
Hej Flatpanels - ny bruger, men jeg har lurket herinde et stykke tid, og nu blev jeg nødt til at spørge nogen om det her :)

Har netop købt en Sonos Beam til min mor, som har et Panasonic TX-43hx tv.

Sådan som jeg havde forstået det, så skulle Beam'en bare forbindes til TV'et med det medfølgende HDMI ARC kabel, og så Yousee boxens kabel skulle blot forbindes til samme TV, også ville ARC-kablet lave audio passthrough, således at der ville komme 5.1 DD på yousee kanaler. Det sker dog ikke.

Jeg kan få 5.1 DD på netflix, men resten kører i PCM-stereo 2.0 ifølge sonos appen. Har også prøvet med det optiske kabel, men samme resultat.

Skal jeg prøve med nyere HDMI-kabler eller skal der en switch eller splitter til? Er virkelig lost.

Håber jeg fik mig forklaret nogenlunde, og at der er nogen herinde der eventuelt kan hjælpe :)
#330974
Hej.
Dr kanalerne stoppede med at sende i DD 5.1 for 4-5 år siden p.g.a klager fra seerne over at de ikke kunne høre hvad der blev sagt, og de har desværre ikke genindført signalet siden. Tv2 s kanaler sender et 5.1 signal på stort set alt, men det skal vælges som lydspor via fjernbetjeningen.
Dog skal du skrue temmelig højt op for at få noget ud af det, mit gæt er signalet er hårdt komprimeret.
også Tv3 og viasat s kanaler sender i 5.1 på udvalgte programmer. Det skal også vælges som lydspor i fladskærmens menu.

Mvh Provinsen
#330986
Det skal ikke vælges under skærmens menu, da det ser ud til, TV bliver set gennem en YouSee-boks, må det være under dennes opsætning, der skal ændres en indstilling, så burde det virke, naturligvis kun ved de kanaler, udsendelser, der har lydsporet...

Om et signal er hårdt komprimeret eller ej, har absolut ingen indflydelse på lydstyrken, og jeg synes ikke, der typisk behøves skrues højere op end andre kanaler, dog er det sjældent, kvaliteten kan sammenlignes med det, man kan opleve i forbindelse med en god DVD eller Blu-ray i særdeleshed, hvilket hænger sammen med den komprimering, du nævner.

Hvor meget man så får ud af, at benytte et 5.1-signal fremfor et stereo-signal, når det skal bruges i forbindelse med en Beam, det må jeg lade jer om at afgøre.

Jeg går ud fra, hun ikke ser Netflix gennem boksen (som dog også er muligt), siden der her ikke opleves problemer?
#331007
Njah, hun ser ikke rigtig Netflix, så meget har jeg ikke skolet hende :)
Men har da viste hende at hun nu også kan høre sin radio på Beam'en, hvilket hun virker glad for.

Men den var mest købt med henblik på at få bedre lyd på DR kanalerne og TV2, og selvom den lyd kommer igennem lidt bedre, så er det nok ikke så væsentlig en forandring, som vi havde regnet med.
#331034
Hun kan vælge at se Netflix gennem YouSee-boksen eller TVets indbyggede smart-TV, som højst sandsynligt har et bedre billede, da du er sikker på indstillingerne er sat korrekt med hensyn til opdateringshastighed, HDR mm., afhængigt af hvilket abonnement hun betaler for, men det er jo nemt at tjekke...