Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af mbm
#330547
tænker at få en god soundbar som også kan bruges til at høre musik på, og vil gerne sikre mig jeg får det optimale ud af det.

Mit TV er et samsung KS8005 og jeg benytter et Apple TV 4K.
Jeg vil gerne benytte ATMOS, men er i tvivl om mit TV sætter en begrænsning da jeg kan forstå TVét også skal have eARC eller er det forkert?

Vil det fungere med HDMI fra apple tv til soundbar og HDMI videre til tv?

Har luret lidt på Samsung HW-Q900T soundbaren.
#330555
Hvis du sætter dine kilder direkte i soundbar, så behøver TV ikke have eARC eller Atmos selv. Du får dog ikke Atmos fra apps på TV'et i så fald, men hvis du har en Apple TV, så bruger du nok også primært denne til apps tænker jeg?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#330588
Har haft en 2017 Samsung soundbar + subwoofer HW-K850 før mit nuværende Sony HT-ZF9 med baghøjttalere. Til musik var Samsung klart overlegen med langt mere dybde/realisme i lydbilledet ligesom detaljegraden var forbavsende fin.

Det måtte jeg desværre frasælge pga for mange problemer med HDMI/ARC der gav ret mange afbrydelser. Om det skyldes TV'et skal jeg ikke kunne sige. Med HT-ZF9 opleves det stadig indimellem men i langt mindre grad. Bemærkede fra dag ét at der slet ikke var samme bund i sættet fra Sony. Hvad angår detaljegraden så er det svært at sige om Sony gjorde det med ringere overbevisning....måske var der en anelse mere klarhed i mellemtonen og de højere frekvenser - men kunne ikke sammenligne dem side by side.

Fra 2018 indledte Samsung og Harman Kardon et tæt samarbejde og Samsung fik adgang til sidstnævntes lydlaboratorier og udviklingsdivision, hvorefter fik melodien en helt anden klang. Har hørt 2018 og 2019 soundbars fra Samsung og synes musik lød forbløffende godt.

Skulle jeg anbefale en soundbar med musik i fokus, så ville jeg helt sikkert pege på Samsung og HW-Q900T er bestemt en kvalificeret kandidat til en attraktiv pris. Synes du skal bestille den hjem og prøve den grundigt af og lever den ikke op til forventningerne kan du altid gøre brug af dit returret.
#330596
Jeg er desværre nødt til at sige, at egne erfaringer med ARC-enhederne også er meget blandede. Jeg har endnu til gode, at teste en soundbar, som bare kører 100% problemfrit i hele testperioden, uanset hvilket TV de er koblet til. Min egen Sonos Arc taber også forbindelsen af og til og så må den genstartes før TV og soundbar kan finde ud af at blive venner.
Af mbm
#330599
Har nu bestilt HW-Q900T er spændt på at høre den.
Jeg har dog aldrig været fan af behandlet lyd, men kan være jeg bliver positivt overrasket.
Jeg vil gerne væk fra mit alm. stereo setup, så håber denne soundbar kan erstatte det.

mht ARC så er det vel ikke noget der kommer til at betyde noget for mit vedkommende når jeg kører fra Apple tv til soundbar og fra soundbar til TV. Så er det vel kun billedsignalet der sendes videre til TVét og dermed en audio return?
Af claussor
#330602
Og hvis den ikke er noget for dig så gå efter den aldrende Sony ST5000. Jeg pensionerede mit Harman Kardon + DLS for den og har ikke fortrudt. Jeg går ikke op i surround men god lyd. Den spiller fantastisk. Er ofte på tilbud til 7.000,- inkl trådløs sub.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#330632
mbm skrev: 5. maj 2021, 08:47 Har nu bestilt HW-Q900T er spændt på at høre den.
Jeg har dog aldrig været fan af behandlet lyd, men kan være jeg bliver positivt overrasket.
Jeg vil gerne væk fra mit alm. stereo setup, så håber denne soundbar kan erstatte det.
Håber du bliver glad for den når den er tilsluttet og giver et par ord med på vejen når du har haft det i brug i nogle dage :)
Af jng
#330634
IT-Bruger skrev: 5. maj 2021, 00:51 ...
Fra 2018 indledte Samsung og Harman Kardon et tæt samarbejde og Samsung fik adgang til sidstnævntes lydlaboratorier og udviklingsdivision, hvorefter fik melodien en helt anden klang. Har hørt 2018 og 2019 soundbars fra Samsung og synes musik lød forbløffende godt.
...
Harman Kardon indehaves af Samsung, så det lyder rigtigt...
Af sd2100
#330748
Torben Rasmussen skrev: 5. maj 2021, 07:48 Jeg er desværre nødt til at sige, at egne erfaringer med ARC-enhederne også er meget blandede. Jeg har endnu til gode, at teste en soundbar, som bare kører 100% problemfrit i hele testperioden, uanset hvilket TV de er koblet til. Min egen Sonos Arc taber også forbindelsen af og til og så må den genstartes før TV og soundbar kan finde ud af at blive venner.
Jeg har en Sonos Beam og har haft nogenlunde samme udfordring med ARC, da jeg havde en Xiaomi Mi Box tilkoplet tv. Før havde jeg ALDRIG problemer med ARC = 100% stabilt og nu, hvor Mi boxen er røget i sommerhuset og erstattet af Xiaomi Mi TV stick kører det igen 100% stabilt. Der må være et eller andet med nogle eksterne devices, der skaber problemer i TV'ets HDMI miljø.