Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330305
Rasmus Larsen skrev: 28. apr 2021, 06:12
TBC skrev: 27. apr 2021, 20:03Det har som iTunes angiveligt også omkring de 20 mbps på HDR titler.
Hvor har du det fra? Rakuten anbefaler 20 Mb/s internetforbindelse til deres 4K-stream, men det er jo ikke ensbetydende med bitraten.
Jeg gogglede efter hvilken bitrate det skulle have og det var det tal der dukke op på fora om emnet og fra enkelte anmeldere - inkl digital.tv (som det mest relevante ifht. Danmark) da de anmeldte det, kunne aflæse af båndbreddeforbrug via deres routere, da de jo f.eks. ikke kunne bruge en ATV+MAC kombination til at måle det. Jeg er med på at det naturligvis ikke giver nogen data om hvor meget der går til hhv video og lyd eller hvad der ses som min. eller max videobitrater i løbet af streamen, kun hvad der over tid i gennemsnit tilgår af båndbredde til den specifikke enhed der streamer, som vel også skal fratrækkes 3-4% overhead, hvis man er helt pernittengryn - men det er af disse udsagn der gør at jeg sagde at det "angiveligt også er omkring de 20 mbps på HDR titler", lige som jeg f.eks. også er overladt til at måtte tro på hvad der er angivet i tråden om aktuelle bitrater her på sitet i forhold til andre tjenester.
#330315
Nej man kan ikke måle sådan noget i routeren eller på netværksforbindelsen. Overhead kan snildt være 50% eller mere i perioder. Der fyldes jo i bufferen forud. Det er nemt at konstatere på f.eks. YouTube. Åben deres konsol, tjek netværksbelastningen, download filen og tjek bitrate (med fx. MediaInfo). Sammenhold de to. Husk at der til tider også lægges lyd og video fra nogle af niveauer på streaming-trappen i bufferen for at sikre at streamet ikke går i stå, hvis der er huller i forbindelsen. Der hører mange ting under overhead og den er ikke i nærheden af 3-4%.

Rakuten anbefaler 20 Mb/s internetforbindelse til 4K: https://help.rakuten.tv/hc/en-gb/articl ... _site=true

Ligesom Netflix anbefaler 25 Mb/s internetforbindelse. Vi ved begge to, at Netflix ikke kommer i nærheden af 25 Mb/s bitrate.
#330318
Rasmus Larsen skrev: 28. apr 2021, 18:03 Nej man kan ikke måle sådan noget i routeren eller på netværksforbindelsen. Overhead kan snildt være 50% eller mere i perioder. Der fyldes jo i bufferen forud.
Men det har de altså gjort i mangel af bedre - Og det kan man nu også godt få en rimelig fornuftig indikation ud af, hvis man måler over tid og der udlæses et båndbredde gennemsnit (f.eks. efter at den initialle bufferen ikke længere indgår i tidsperioden for den gennemsnitlige båndbredde, så kan man få en relativt fornuftig indikation om hvad der tilgår streamingboksen, på et netværk man har god kontrol over. Hvis man generelt skulle have et 50% overhead, så har man altså et RET stort problem med sit netværk, gennemsnittet kan regnes langt lavere. Jeg er godt med på at f.eks. hverken Netflix eller YouSee streamer over 100 mbps i sekundet som man snildt kan se som peaks når der bufferes, men hvis man måler over en periode, så kan der snildt aflæses en gennemsnitlig brug af båndbredde der giver en fornuftig indikation af hvad der benyttes af båndbredde på streamen. Det har jeg selv gjort i forbindelse med Netflix og YouSee, når jeg har ønsket mig at få en indikation om ca hvor båndbredden ligger på et givent materiale af den ene eller anden grund - og det giver altså en fornuftig indikation, der stemmer ganske godt overens med hvad man ser opgjort i posten "aktuelle bitrater" her på sitet.

De filer man downloader fra YouTube stilles gerne til rådighed i både lavere opløsning og bitrate end hvad man har adgang til at streame - hvilket også ville ville afspeljes hvis man streamer den downloadede fil over netværket. Jeg er med på at sådan en routeraflæsning ikke giver samme detaljegrad og præssicion, men helt fuldstændigt blankt at afvise at man ikke skulle kunne opnå så meget som bare en vejledende indikation, også relativt på tværs af tjenester er altså ikke hverken en fair indstilling at have eller 100% korrekt. Spørgsmålet er primært om man kan hæfte lid til anmeldernes metoder, motiv, aflæsning og kompetencer desangående - Det kan jeg med rette ikke vide om man kan stole 100% på, men det kan man jo reelt heller ikke i forhold til posten "aktuelle bitrater" her på sites, da man sagtens kunne risikere bidragsydere dertil udvælge sig særligt interessant materiale der bedst ville kunne understøtte en evt. agenda og vælge indhold der f.eks. kræver hhv. større eller mindre bitrate grundet forskellen i materialets kvalitet og deltagernes motiver i forhold til afspejningen af den ene eller anden tjeneste, således sagtens kunne risikere spille ind. Men igen, det er stadig det bedste vi har at gøre godt med i den forbindelse og i forhold til Rakuten er routermålingerne svjv det bedste vi har at gøre godt med i den forbindelse - Kender du andre bedre indikationer?

Med hensyn til "akutelle bitrater" og alle mulige eksisterende usikkerheder både her og der, er det er klart at alene formatforholdet i en film eller serie, sammen med billedernes bevægelse og kompleksitet bliver afgørende for båndbreddeforbruget, hvis målet med encodet er en bestemt given quntizer værdi for materialet. Så skal man allerhelst benytte fuldstændigt samme film eller serieafsnit og de samme tidspunkter i dem for bedste sammenligning.

Og slutteligt hvad angår det udbyderne anbefaler som minimumsforbindelse kan man i hvert fald ikke bruge det til lige så meget som at kikke i routerens målinger, da det til sammenligning er en helt arbitrær angivelse fra dem der kan være sat som vinden blæser efter temperament, hvor meget de syntes det er ok at skalere på stremens og hvad de kunne have af komercielle interesser. Så den sætter jeg i hvert fald langt mindre lid til som indikation end alt fra både MediaInfo til den i sammenligning dertil mindre præcise indikationen man trods alt kan få fra udlæsningen af båndbreddeforbruget på en router man har god kontrol over.