Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#324700
Torben Rasmussen skrev: 17. dec 2020, 12:36 Der har været gisnen om, at noget af dette markante tab af lysstyrke lige netop i bunden kunne skyldes varmen fra elektronikken bagved, som jo netop sidder i dette område.
Ja det er nok heller ikke utænkeligt. Det er jo så dobbelt uheldigt når det nu netop er der der typisk er nyhedsbar're og undertekster :(
#324701
jimmbo skrev: 17. dec 2020, 18:32 Jeg troede ikke Burn-in var en ting mere :( Jeg har lige købt et LG CX, og nu frygter jeg da lidt at jeg vil få burn-in.
Kan man ikke gøre noget, for at forhindre at der kommer burn-in?
Jeg håber virkelig heller ikke det er et problem mere (eller ikke mere end det var på CRT og Plasma i det mindste).

Hvis jeg var dig ville jeg sørge for:
1. Ikke skrue op på max lysstyrke
2. Sætte underteksterne til en afdæmpet farve (kan man fx. i netflix i deres webinterface).
Af HrJensen1
#324704
MortenVinding skrev: 20. dec 2020, 17:56
Torben Rasmussen skrev: 17. dec 2020, 12:36 Der har været gisnen om, at noget af dette markante tab af lysstyrke lige netop i bunden kunne skyldes varmen fra elektronikken bagved, som jo netop sidder i dette område.
Ja det er nok heller ikke utænkeligt. Det er jo så dobbelt uheldigt når det nu netop er der der typisk er nyhedsbar're og undertekster :(
Du har vel pillet plastikfilmen af bagpå? Ja, det er for sent nu - men hvis du har ladet den sidde på bagsiden af skærmen, kan du sagtens selv have forværret sagen, da fjernsynet så ikke kan komme af med varmen
Af HrJensen1
#324714
Torben Rasmussen skrev: 20. dec 2020, 21:08 Det område i bunden har ikke film på.
Nej, men hvis bunden er dækket med plastikbagbeklædning/elektronik, og toppen er dækket af plastikfilm, er det ligesom at køre i en bil uden aircondition, og man ikke må tænde blæseren eller åbne vinduerne ;-)

Varmen skal trække op og komme ud af toppen, og hvis den ikke kan det længere, så bliver varmen hængene i bunden
#324716
HrJensen1 skrev: 20. dec 2020, 19:39 Du har vel pillet plastikfilmen af bagpå? Ja, det er for sent nu - men hvis du har ladet den sidde på bagsiden af skærmen, kan du sagtens selv have forværret sagen, da fjernsynet så ikke kan komme af med varmen
Orv det har jeg slet ikke tænkt over. Du har ret der sidder noget film på den øverste del over elektronikken.
Men det virker nu ikke til at TV'et bliver specielt varmt der oppe, og det er jo altså heller ikke der hvor fastbrændingen er. ::l
#324717
HrJensen1 skrev: 20. dec 2020, 21:15 Varmen skal trække op og komme ud af toppen, og hvis den ikke kan det længere, så bliver varmen hængene i bunden
ahh mener du film der skulle dække den øverste del af elektronik kassen bagpå?
Der er ikke noget der dækker ventilations risten på toppen af elektronik kasse nej.
Brugeravatar
Af bendix
#324718
Sploink skrev: 20. dec 2020, 21:39 Bliver spændende om et 1 år eller 2, at CX ejerne begynder at blive ramt af samme.
De har jo trods alt ikke været på markedet så lang tid endnu
Når man følger med på de store tråde på AVS og AV forum er der ikke noget der tyder på burn in problemer på C9 serien som jeg følger. Jeg følger stadig A1(2017) trådene og der er heldigvis heller ikke nogle problemer.
#324725
HrJensen1 skrev: 20. dec 2020, 21:15
Torben Rasmussen skrev: 20. dec 2020, 21:08 Det område i bunden har ikke film på.
Nej, men hvis bunden er dækket med plastikbagbeklædning/elektronik, og toppen er dækket af plastikfilm, er det ligesom at køre i en bil uden aircondition, og man ikke må tænde blæseren eller åbne vinduerne ;-)

Varmen skal trække op og komme ud af toppen, og hvis den ikke kan det længere, så bliver varmen hængene i bunden
Personligt, så tror jeg ikke, at det ekstra lag plastic - som blot er ét af mange - gør nogen reel forskel og slet ikke ift. varmen fra bunden af panelet. Jeg kan ikke bakke det op med målinger, for jeg har ikke et termisk kamera, men det kan ikke være mange graders forskel man vil kunne registrere. Jeg kan godt se, at LG er nødt til at fraskrive sig noget ansvar og at plastic-filmen er et nemt sted at starte, men for mig lyder det mest af alt som netop dét - ansvarsfraskrivelse.

På eksempelvis GX-modellen er hele bagsiden kapslet ind uden aktiv ventilation.
Af o27
#324728
OLED og burn-in er stadig en risiko. Fik selv samme problem med mit 2018 Philips OLED. Der blev godkendt et skifte af panelet, der heldigvis endte ud i helt nyt TV.

Jeg elsker OLED og det billede det giver og er utroligt glad for mit nye OLED, men jeg er træt af den konstante bekymring for burn-in og jeg kører aktiv rens af billedet ret ofte.

I det nye OLED får jeg en meddelse om aftenen at der skal kører en refresh hvis det har kørt mange timer i løbet af dagen.
Brugeravatar
Af bendix
#324730
o27 skrev: 21. dec 2020, 15:37 jeg er træt af den konstante bekymring for burn-in og jeg kører aktiv rens af billedet ret ofte.

I det nye OLED får jeg en meddelse om aftenen at der skal kører en refresh hvis det har kørt mange timer i løbet af dagen.
Ved LG og Sony er den lille rens automatisk og er oftest om natten..er det den du laver manuelt? Eller er det den store som tager 1 times tid og normalt benyttes ved hver 1-2000 timers brug?

Hvis det er den store rens skal du seriøst overveje at stoppe med det omgående. Det forringer panelets levetid markant hvis du gør det ofte.
Af HrJensen1
#324731
Sploink skrev: 20. dec 2020, 21:39 Bliver spændende om et 1 år eller 2, at CX ejerne begynder at blive ramt af samme.
De har jo trods alt ikke været på markedet så lang tid endnu
Man kan spørge B-C-E9 ejere, om de har nogle problemer. De er efterhånden ved at være 1½ år gamle, og de må jo vide, om der er burn-in på nu ;-)
Af Dare_Devil
#324732
Det er nu ikke alle, der har problemer. Jeg har et B7, som jeg har brugt uden at tage hensyn at all, og det fejler ikke noget. Det står endda (lidt for) tæt op ad en pejs, så det har det dejlig varmt O_O

Når det engang dør, så er det vel bare en god undskyldning for at købe nyt grej :D