Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aalb1970
#322996
Du har ret i, at de forskellige aflæsninger skyldes, at der kan samples i 8, 10 eller 12 bit for det aktuelle video mode (4K@120 Hz). 8 bit kan selvfølgelig udelukkes, da der er tale om HDR, men de 12 bit er ikke nødvendigvis forkert. Det kommer helt an på, hvordan PS5 fortolker LG tv'ets EDID. 10 bit er dog nok mest sandsynligt.

Det er korrekt, at PS5 ikke er et 12 bit system, men den er nødt til at kunne sample i 12 bit aht. understøttelse af skærme med HDMI 2.0 eller lavere. Ellers kan det give signalproblemer, f.eks. for 4K@60 Hz, der enten kan samples i 12 bit 4:2:2 eller 10 bit 4:2:0, da 10 bit 4:2:2 ikke er officelt del af HDMI 2.0 specs. Mit LG tv lader f.eks. til at foretrække at modtage HDR i 12 bit 4:2:2 frem for 10 bit 4:2:0 fra min PS4 Pro (i følge konsollens egen AV menu).
Af Beckham
#323042
Omkring leveringssituationen hos Coolshop, så har jeg lige set et opslag på FB hvor de har en konkurrence hvor man kan vinde en PS5. Samtidig kommenterer de at de først får nye konsoller på lag i 2021...
Brugeravatar
Af bendix
#323053
Ja jeg skrev til coolshop for at forstå ordlyden. Det handler om yderligere bestillinger.

De forventer stadig at levere min I December ihvertfald.
Af aalb1970
#323055
Vincent har lavet endnu en video, hvor man bl.a. kan se, at PS5 har en maks båndbredde på 32 gbps på HDMI 2.1 porten. Ved 0:32 Læg mærke til nederst står 120 Hz (YUV422) under "Frequencies (HDR)".



For de fleste vil det nok være underordnet, da de enten ikke har et 120 Hz tv, eller at forskellen er så lille ift. YUV444, at man ikke lægger mærke til det.

Det er stadig uklart, om det er en hardaware-begrænsning eller om det kan fikses med en softwareopdatering.
#323057
Som forklaret tidligere, så er 32Gbps den HDMI-mode, som PS5 pt. går højest op i. Det kan være valgt at mange grunde, f.eks. kompatibilitet. Det er ikke ensbetydende med, at det er hardwarens maksimale kapacitet. Der vælges mode efter mange forhold.

PS5 får 8K-output via en opdatering. Det har Sony bekræftet flere gange. Hvis de vil have 8K-output under 32 Gbps, så bliver det højest 8K30. Det kan man ikke rigtig køre spil i og man kan heller ikke køre en brugerflade i det. PS5 har ikke pt. match frame rate-skift, så det ville være vanskeligt at køre f.eks. PS5 brugerfladen i 4K og så køre over i 8K24, når der skal streames video i 8K. Måske åbner de for mere med denne opdatering. Måske ikke. Pointen er, at HDMI-diagnostik ikke fortæller os noget om, hvad hardwaren kan. Kun hvad den pt. er designet til at outputte.

Billede
Af aalb1970
#323061
Det ser ud som om, at PS5 ofte prioriterer samplerate over chroma-subsampling. I alt fald har den en tendens til at sample i 12 bit, hvilket også er tilfældet med PS4 Pro, selvom hverken konsol eller tv er 12 bit. Og i modsætning til Xbox, kan det ikke slås fra. Vincent har lavet sin test på et LG CX, der har en maksimal HDMI båndbredde på 40 gbps, hvilket betyder, at den ikke kan modtage et 4K@120 Hz 4:4:4 signal i 12 bit, da det jo vil kræve 48 gbps. En teori kunne derfor være, at PS5 prioriterer samplerate og derfor nedgraderer signalet til 4:2:2, så det kan modtages af LG CX. Det kunne derfor være interessant at teste på et LG C9 eller et andet tv, der understøtter 48 gbps på HDMI porten for at se, om det kan modtage et 4K@120 Hz 4:4:4 12 bit signal fra PS5.
Af Beckham
#323062
bendix skrev: 24. nov 2020, 07:17 Ja jeg skrev til coolshop for at forstå ordlyden. Det handler om yderligere bestillinger.

De forventer stadig at levere min I December ihvertfald.
Ok..tak for info! Tænkte også bagefter på om de primært mente at de ikke får nye til salg..om så at sige. Men spændende....de er da vedholdende omkring at du får leveret i december.
Brugeravatar
Af bendix
#323064
Beckham skrev: 24. nov 2020, 09:40
bendix skrev: 24. nov 2020, 07:17 Ja jeg skrev til coolshop for at forstå ordlyden. Det handler om yderligere bestillinger.

De forventer stadig at levere min I December ihvertfald.
Ok..tak for info! Tænkte også bagefter på om de primært mente at de ikke får nye til salg..om så at sige. Men spændende....de er da vedholdende omkring at du får leveret i december.
Jeg spurgte dem faktisk om det var bevidst at ændre ordlyden fra håber på levering til forventer levering. Det var det.

Ovre på et dansk PS forum, er den tidligste bestilling 14:21. Så en lille opsummering fra Coolshop Facebook side , dansk PS forum og her er at de første bestillinger lå kl 14:20 så det tegner godt for os her. Den sidste bestilling er nu kl 15:08. Hvilket overrasker mig at det ikke lukkede før det.
Af Beckham
#323066
Ok...interessant info omkring ordlyden. Lyder da til at du i hvert fald har rimelige chancer. Og måske der også er håb for nogle af os andre herinde...
Brugeravatar
Af bendix
#323077
Tak flomsen
De er det stadigvæk, jeg beholder min ved coolshop

Jeg har lige fjernet min DE fra kurven i bilka

Hurry up!!
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 205