Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#321314
lunddal skrev: 29. okt 2020, 17:46 Den artikel har vist glemt alt om moms.

Basic, Standard og Premium koster i USA hhv. DKK 71, 103 og 127 inkl. moms med dagens kurs.

De danske priser er 79, 99 og 129.
Så længe det varer.

Der er lige annonceret prisstigninger på Standard og Premium i Guds eget land:
https://www.theverge.com/2020/10/29/215 ... t-features

Mon ikke resten af verden - eller i hvert fald de købestærke dele - hurtigt følger efter?
#321323
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 07:51 Der er da ingen pointe i at trække moms fra prisen?
Vil du gøre danske biler billigere i sammenligning med andre lande, tage momsen fra tyske vare for at få dem til at se endnu billigere ud?

Hvorfor lægge moms på US varer når det ikke er sådan.
Hvis du skal sammenligne priser, er du nødt til at gøre det ud fra samme grundlag.

Mange har brokket sig over, at Netflix tager mere for at abonnement i Danmark, end de gør i USA, men Netflix tager reelt samme pris - der kommer så moms oveni. En afgift som staten pålægger den enkelte slutbruger og ikke Netflix.

Det har intet at gøre med at få noget til at se billigere ud, men derimod at gøre sammenligningsgrundlaget ens.
#321324
Globulus skrev: 30. okt 2020, 08:31
lunddal skrev: 29. okt 2020, 17:46 Den artikel har vist glemt alt om moms.

Basic, Standard og Premium koster i USA hhv. DKK 71, 103 og 127 inkl. moms med dagens kurs.

De danske priser er 79, 99 og 129.
Så længe det varer.

Der er lige annonceret prisstigninger på Standard og Premium i Guds eget land:
https://www.theverge.com/2020/10/29/215 ... t-features

Mon ikke resten af verden - eller i hvert fald de købestærke dele - hurtigt følger efter?
Jo, jeg forventer, at den danske pris snart bliver 149,- for Premium, og så synes jeg, at det bliver for dyrt efterhånden.
#321325
lunddal skrev: 30. okt 2020, 11:14
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 07:51 Der er da ingen pointe i at trække moms fra prisen?
Vil du gøre danske biler billigere i sammenligning med andre lande, tage momsen fra tyske vare for at få dem til at se endnu billigere ud?

Hvorfor lægge moms på US varer når det ikke er sådan.
Hvis du skal sammenligne priser, er du nødt til at gøre det ud fra samme grundlag.

Mange har brokket sig over, at Netflix tager mere for at abonnement i Danmark, end de gør i USA, men Netflix tager reelt samme pris - der kommer så moms oveni. En afgift som staten pålægger den enkelte slutbruger og ikke Netflix.

Det har intet at gøre med at få noget til at se billigere ud, men derimod at gøre sammenligningsgrundlaget ens.
Jeg giver op, din begrundelse er værdiløs i dette sammenhæng.
At forsøge at beregne sig frem til et sammenligningsgrundlag, bare fordi det gør noget bedre eller dårligere giver ingen mening her, og det lyder som ikke gennemtænkt logik. Jeg betaler stadig den pris jeg betaler ligemeget om produktet er billigere eller dyrere med dansk/tysk/fransk/belgisk moms :) Sooo what?

Flere skriver Tyrkiet har billigste pris, hvorfor tager du ikke udgangspunkt i den og ikke US priser? Den er jo billigere, så rækker din strategi vel ikke.
#321326
lunddal skrev: 30. okt 2020, 07:27
Min pointe var, at priserne i USA er noget billigere, fordi der ikke pålægges 25% moms.
Netflix tager selvfølgelig højde for lokale forskelle som denne, når de sætter priserne.
#321328
Lunddal har da en pointe . Netflix skal have en eller anden pris for deres produkt - hvad der så bliver lagt på lokalt, af moms eller afgifter,er udenfor Netflix rækkevidde.

Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
#321329
lennon skrev: 30. okt 2020, 12:14 Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
Det er de selvfølgelig overalt. Tidal Hi-Fi koster 17,- om måneden i Tyrkiet. Der er jo ikke 182 kroners afgifter til forskel mellem os og dem :)
#321331
lennon skrev: 30. okt 2020, 12:14 Lunddal har da en pointe . Netflix skal have en eller anden pris for deres produkt - hvad der så bliver lagt på lokalt, af moms eller afgifter,er udenfor Netflix rækkevidde.

Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
Hvordan afspejles grundprisen så i at USA priser + dansk moms, skulle være den samme som i DK. hvis grundpris i Tyrkiet + dansk moms ikke er den samme? At der nu er andre parametere at tænke på? Skal vi fortsætte i mange år frem med at lave købs spekulationer i Netflix?

Hvad er pointen så? I hvert fald ikke at USA og Danmark ligner hinanden , det tvivler jeg på kunne være det, vi er slet ikke i samme gruppe af antal indbyggere.

Lad mig lige uddybe, som oprindeligt blev kaldt pointe, at Netflix havde en grundpris, og den var +DK moms den samme overalt, tak, det vil jeg godt se med Tyrkiet, som jo er et rigtig godt modsvar på det ikke er en standard grundpris for hele verden.
#321332
Naiera skrev: 30. okt 2020, 11:55
lunddal skrev: 30. okt 2020, 07:27
Min pointe var, at priserne i USA er noget billigere, fordi der ikke pålægges 25% moms.
Netflix tager selvfølgelig højde for lokale forskelle som denne, når de sætter priserne.
Ja, det gør alle virksomheder da. Og vi betaler så fuld pris sammenlignet med USA (ergo Netflix får samme beløb i kassen).

Andre lande kan have en lavere pris pga. lavere købekraft. Det er jo også årsagen til at mange købte cd'er via visse asiatiske lande, da priserne der er lavere.
#321333
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 13:43 Lad mig lige uddybe, som oprindeligt blev kaldt pointe, at Netflix havde en grundpris, og den var +DK moms den samme overalt, tak, det vil jeg godt se med Tyrkiet, som jo er et rigtig godt modsvar på det ikke er en standard grundpris for hele verden.
Hvor skriver jeg, at grundprisen er ens overalt? Det har jeg godt nok aldrig påstået.

Min pointe (igen) var, at mange danskere (og den linkede artikel) har brokket sig over, at Netflix kræver mest i abonnement af danskere, men Netflix tager samme pris som i USA.

De tjener ikke fem flade øre mere på en dansker end en kunde i deres hjemland.
#321334
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 11:19 Jeg giver op, din begrundelse er værdiløs i dette sammenhæng.
At forsøge at beregne sig frem til et sammenligningsgrundlag, bare fordi det gør noget bedre eller dårligere giver ingen mening her, og det lyder som ikke gennemtænkt logik. Jeg betaler stadig den pris jeg betaler ligemeget om produktet er billigere eller dyrere med dansk/tysk/fransk/belgisk moms :) Sooo what?

Flere skriver Tyrkiet har billigste pris, hvorfor tager du ikke udgangspunkt i den og ikke US priser? Den er jo billigere, så rækker din strategi vel ikke.
Hvilken strategi. Du misforstår mig totalt.

For at kunne sammenligne Netflix-priser mellem lande, er du nødt til at have samme sammenligningsgrundlag, hvilket så også betyder, at du er nødt til at fjerne evt. moms fra den tyrkiske pris også.

Jeg påstår på ingen måde, at prisen i Tyrkiet er den samme som i Danmark før afgift, men du kan kun se den reelle forskel ved at fjerne afgifter.

Og så er det vi ender med, at Danmark ikke er dyrere end bl.a. USA.
#321340
pointen (for mig) er at Danmark ligger helt i bunden når det gælder både prisen og hvad man får for sine penge (næsthøjeste pris samt det dårligste indhold)

uanset hvad man kigger på (moms, afgifter og U name it) så er det et faktum at i Danmark der får man mindst for sine penge (og det mens man man betaler den næsthøjeste pris - af samtlige lande - for sit abonnement)
#321346
allo skrev: 30. okt 2020, 18:37 pointen (for mig) er at Danmark ligger helt i bunden når det gælder både prisen og hvad man får for sine penge (næsthøjeste pris samt det dårligste indhold)

uanset hvad man kigger på (moms, afgifter og U name it) så er det et faktum at i Danmark der får man mindst for sine penge (og det mens man man betaler den næsthøjeste pris - af samtlige lande - for sit abonnement)
Og det er nogle gode pointer generelt , og så behøver man ikke grave mere i det, for der er jo andre lande, som nok får mindre, og jo, USA som generelt får mere.