Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#320027
Jeg skal til at vælge ny internetforbindelse, da Eniig er blevet en del af Norlys og de stopper i den forbindelse deres samarbejde med Waao, som jeg har nu.
Lige nu giver jeg 279,- om måneden for en 200/200 forbindelse. Et alternativ kunne være Bolignet, der tilbyder 1000/1000 til 299,-. Jeg har dog også mulighed for at fortsætte med 200/200 ved Stofa til samme pris som før.

Spørgsmålet er - vil jeg mærke forskel på hastighederne på andre tidspunkter end downloads af store filer??? Eks. streaming, Youtube, browsing etc. Eller ligger begrænsningerne andre steder??
#320037
Eventuelle forskelle ved brug af wi-fi er nok nærmere resultat af en bedre router end en anden forbindelse. Jeg er liget gået fra 150/30 til 300/60 (reelt 325/65), men der er ingen forskel medmindre jeg downloader meget store filer.

Jeg kan godt se, at 800 mbit mere for 20,- mere om måneden er tillokkende, men hvis den nuværende forbindelse er stabil og har god ping (test eventuelt med speedtest.net), så ville jeg personligt nok blive der, og eventuelt forsøge at forhandle lidt rabat.

Der skal streames rigtigt meget fra mange forskellige "devices" før 200 mbit ikke er nok.
#320039
Jeg har også skiftet fra Aura 200/200 til Kazoom. og har nu 950/950 med egen router koblet til "samme aura box".

Jeg har testet mit TV med internet kabel og 5 GHZ netværk og mærker ingen forskel i kvaliteten.

Hastigheden betyder ikke det store, det vigtigste er, at der intet packet loss er. Om du ha 100 eller 1000 er det samme. Men.. hvis wifi er ustabil, så er der issue med buffering og abrydelser.
#320050
Det var også min intuition. Hellere bruge pengene på en bedre router end forbindelsen. Og jeg vil langt hellere have en stabil forbindelse end en der er hurtig til tider eller med packet loss. Ifølge speedtest ligger min ping på 6 ms, så det bliver nok ikke meget bedre.
Har tidligere haft Stofa og det var simpelthen så ustabilt dengang. Ved dog ikke om de er blevet bedre, nu hvor de også kører over fibernet. Bruger alle det samme fibernet? Og vil oplevelsen derfor være nogenlunde den samme uanset, hvilken udbyder man vælger?
#320053
Hej Niels, ipadsene er hurtigere, og da jeg så senere oven i smed en wifi 6 router på,
blev forskellen endnu større. Den nye router var nu mest for ikke at få flaskehalse
(vi har 25/30 enheder på wifi ad gangen)
#320056
Selv med store filer, så er det langt fra alle tjenester, som tillader, at du forbinder med den fulde båndbredde. Det er virkelig sjældent, at jeg har oplevet, at en forbindelse til en filserver kan ske med eks. 200 Mbit/s. Fordelen er - som adskillige har skrevet - at du kan have mange streams kørende samtidigt, så hvis der er 4 i husholdningen, der alle streamer film i højeste Apple TV+ kvalitet (... hvilket vel er utopisk), så kunne du i princippet godt nå op på noget ala 120 Mbit/s.

Jeg ville nok også spendere pengene på en god router, så dækningen blev god overalt frem for at fokusere på om der var 200 eller 1000 Mbit/s til rådighed.
#320057
Ja, egen router og ikke yousee, stofa eller waoo box med indbygget wifi. At styre selv forbindelsen og pille alt andet "b******t" fra, inkl. security som ikke kan bruges til noget.
Da jeg for mange år siden havde yousees Netgear router var der ikke andet end problemer.
Min router af samme mærke (RAX200) er som en anden planet.
#320062
For et år siden købte jeg en brugt Netgear Nighthawk R8000. Så kom der sgu gang i lortet.
#320091
Yes, det er den. Den suppleres dog med mindst ét ekstra UniFi accesspunkt, da huset er stort og der er alt for langt ned i den anden ende ift placeringen af fiberboks.

Pågældende løsning kræver dog kabling af accesspunkter, så hvis man ikke har trådet net i huset, så er det ikke denne model man skal bruge.
#320098
Den er lækker! Har dog nogle år på bagen. Er den stadig "up to speed"? Har ikke så meget forstand på de nye router specifikationer...

Jeg har fået trukket kabel til den anden ende af huset, så det er ikke noget problem. Kan læse den også har PoE, hvilket lyder rigtig smart. Så slipper jeg for at installere en stikkontakt kun til accesspunkt :)
Jeg kan ikke helt læse mig til, hvorvidt det er muligt at tilslutte en usb-harddisk til deling over netværket. Billederne viser en usb-port, men nogle gange er de jo kun til service...?