Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skyheart
#317293
Henrik B. skrev: 29. jul 2020, 09:49 1. Det grynede billede skyldes med størst sandsynlighed, at din mors TV står med de fabriksindstillinger det blev leveret med. Lav nogle ordentlige billedindstillinger, så bliver det garanteret bedre (mindre grynet).

2. Som flere skriver - der er noget galt med installationen. Det kan f.eks. være, at den er så tilpas gammel, er der er et eller flere stik/dåser, som ikke er HT-tætte, og der derfor kan komme støj ind på signalet, fra f.eks. mobiler eller lign.

M.v.h.
Jeg har lagt indstillinger ind fra Flatpanels.dks kalibrering af modellen.
Af Skyheart
#317294
Torben Rasmussen skrev: 28. jul 2020, 21:43 For lige at pensle det ud igen: du får ikke et grynet billede af et dårligt signal. Det kunne du få med analoge signaler. Med digitale signaler får du komplette udfald i billedet, store lilla plamager, billeder der fryser eller plop i lyden. De målinger du viser forårsager ikke uskarpe eller grynede billeder - det er sådan signalet ser ud på dit TV.

Det er naturligvis stadig ikke fordelagtigt, at have en svingende signalkvalitet, da du potentielt kan ende med de gener jeg nævner, så der kan stadig sagtens være noget du kan forbedre. Du får dog ikke et skarpere eller renere billede ud af det og hvis du ikke oplever nogen af de gener jeg nævner, så vil du aldrig opdage hvis du forbedrer noget på anden vis end i de tal du ser på. Der vil ingen forskel være at spore på billedkvaliteten, idet du tilsyneladende har “hul nok” igennem til det du ser.
Så med andre ord er det bare et ringe signal Waoo leverer her i området?
#317295
Det er næppe områdespecifikt, så jeg tror ikke du skal forvente, at det er anderledes andre steder.

Problemet kan ligge flere steder, hvor TV’et i sig selv er én ting, den generelle kvalitet af udsendelserne via Waoo er en anden, og forventningerne til kvaliteten måske er en tredje.

Hvad er sammenligningsgrundlaget for at konkludere, at billedet er dårligt?
Af Skyheart
#317296
Hvordan kan tvet være et problem? Det er krystalklart med f.eks Netflix.
Jeg kan se, der er støj på billedet, som jeg ikke mener, man bør forvente på et signal via coax fra fiberbox.
Jeg har selv haft Stofa på mit eget tv indtil for nyligt og det laver ikke samme støj i billedet på et 4 år ældre tv.
#317298
Med “TV’et” så hentyder jeg til en indstilling der måske kunne være indstillet forkert, på trods af at de afspejler vores anbefaling. Dit første indlæg forklarer jo ikke meget om hvordan billedet ellers ser ud med andre kilder, eller hvordan Waoo-signalet ser ud på andre TV, så du kan vel ikke klandre os for at komme med forslag?
Af jng
#317317
- hvis al anden 'fejlsøgning' er uden resultater:

(i) prøv, hvis tv'et står i en rimelig afstand fra en tv-sender, at rigge en midlertidig antenne til, og se, om der kan modtages et OK billede. Er der en meget kort afstand til senderen, kan en 'stump ledning og en strikkepind' muligvis fungere som antenne.
(ii) køb eller lån en DVB-C-boks, og sæt den til tv'et med HDMI. Er billedet også ringe hér, har du fundet fejlen - men ikke løsningen.
#317325
Jeg tillader mig at tilføje:
Forslaget ovenfor går ud på, at få et DVB-T signal ind i skærmen, så du kan teste om det almene DR-signal måske ser anderledes ud via de luftbårne signaler end det gør via Waoo. Det kræver, at du lige laver en kanalsøgning på DVB-T efter, at du har sat en antenne i stikket bagpå.