Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316135
Kære alle, blot en lille update herfra. Måske er det rart at høre hvordan det endte :)

Jeg sendte Samsung Q85R tilbage og gik ud og købte mig Sony XG95, og det har bare været helt perfekt til mig. Her er de punkter hvor jeg syntes de skilte sig mest ud fra hinanden.

Farver og den wauweffekt det giver: samsung er vildt gode til rolige scener og giver nogle flotte og dybe farver, men måske på grænsen til det urealistisk.
Sport (især fodbold er at finde på min skærm): Om det er på 3+ eller på xee der ser ud til at sende premier league i en højere opløsning, så kan Samsung på ingen måde hamle op med SOnys motion processing - ikke engang i nærheden i min optik. Jeg har set lange perioder af den samme kamp fra Viasats UltraHD sportskanal, og ved samsung blev jeg næsten søsyg, også selv efter flere timers finetuning så blev det aldrig helt godt. Sony spiller bare - ikke laaang bolde ved målspark eller langskud, og panoreringer er super gode.
Film: Jeg syntes ikke SOny kæmper mere med blooming end samsung gør, og jeg syntes det er minimalt hvad der er af blooming. Det er i hvert fald ikke generende for mig på nogen måde. Sonys motion håndtering er også bare bedre her. Igen så har jeg set de samme film, og på SOny lever jeg mig ind i filmen, på Samsung bliver jeg irriteret og en sløret panorering eller et ansigt der lagger bagefter, når skuespilleren vender sig hurtigt om. Samsung er fint med når det 'bare' er smukke rolige scenere.

Jeg føler at Sonys billede er mere realistisk og som øjet ville se det i virkeligheden, end samsung, hvor, for mig, for meget virker kunstigt, men bestemt flot til tider. Og ved Samsung så er en setting til alt ikke nok -der skal tweakes og finjusteres mellem genrer man ser.

Jeg har for begge tv taget de anbefalede settings på rtings.com, og leget med dem derud fra.

Er der så ikke noget Samsung Q85 gør bedre? Jo bestemt, generelt flottere farver, eftersigende bedre til konsolspil (den bruger jeg ikke), et lavere inputlag, et bedre styresystem (selvom android er blevet 100 gange bedre siden mit gamle sony fra 2015), et laaaangt mere lækker fjernbetjening - det kan godt være sonys har fået noget børstet stål på fronten, men lækker er den ikke, og så kunne jeg li' one-connect boksen. SAmsungs antirefleks film er lang bedre end sonys og der er betydelig bedre vidvinkel.

For mig er der ingen sammenligning SOny XG95 passer laaaangt bedre til mig end Samsung Q85. Jeg har ikke fundet noget ved Sony som jeg ikke bryder mig om - der er ting der kunne være bedre, ja, men ingen irritationsmomenter endnu.

Betyder denne noobede sammenligning så noget :) - jeg har ikke styr på de tekniske udtryk -men det er der mange af dem som jeg herinde, der skal have nyt tv, der ikke har. Jeg har forsøgt at beskrive det som en ganske glad amatør.
Begge modeller er på vej ud, men efter hvad jeg kan og høre se så er den tilsvarende Sony model i den nye 2020 serie ikke meget anderledes.

Håber dette kan hjælpe eller anden, og det er min måde at kvittere på den gode viden jeg har fået her inde, så tak for det :)