Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297912
Jeg oplever et irriterende lip sync-problem med den nyeste YouSee 4K TV-boks (YS-4000) og et 55" Samsung Q90R TV - begge opdateret til seneste software (firmware 1066 for TV'ets vedkommende) :((

Alting virker tilsyneladende fint med undtagelse af én ting; jeg oplever lip sync-problemer på nogle TV-kanaler - nærmere betegnet, så er billede og lyd ikke i sync på kanaler, der sender lyd i 5.1-format.

Billede og lyd på f.eks. DR's kanaler passer perfekt sammen, men på TV2, TV2 News, Zulu, TV3 og en række andre kanaler, oplever jeg konsekvent lip sync issues. Problemet opleves ikke med Netflix, HBO Nordic og andre streaming-tjenester, der kører via TV-boksen. Afspilning af blu-ray-film fra den tilkoblede Samsung-afspiller lider heller ikke af problemet.

Så blot for at forklare det helt tydeligt... jeg kan se en (live) udsendelse på DR1 med perfekt sync mellem billede og lyd, og hvis jeg så skifter kanal til TV2, så er der mismatch mellem billede og lyd. Jeg kan så skifte tilbage til udsendelsen på DR1 og opleve perfekt sync igen ;;)

NB: Det skal bemærkes, at problemet både opleves med lyden ud via TV'ets interne højttalere (!), samt via den tilkoblede Sonos Amp (2019-udgaven, koblet til TV'ets HDMI ARC-port). Dvs., at det har IKKE noget med output via Sonos Amp at gøre.

Jeg har brugt en time med en tekniker fra YouSee i telefonen her til eftermiddag, og vi har forsøgt alt; inkl. nulstilling af både YouSee-boksen og TV'et, brug af andre HDMI-kabler og HDMI-porte osv. osv. osv. Desuden har vi slået alt "intelligent" fra i TV'et; f.eks. støjreduktion, kontrastforbedring osv. - således at billedbehandlingen i TV'et gerne skulle være på et minimum. Vi har naturligvis også gennemgået samtlige indstillinger i TV'et og forsøgt forskellige kombinationer af disse. Intet af det virkede.

Til sidst prøvede vi at ændre lyd-indstillingen i YouSee-boksen, så den kun sender lyden i stereo - OG DET LØSTE PROBLEMET på samtlige berørte kanaler :)

Problemet opleves altså udelukkende med TV-kanaler fra YouSee-boksen, der sendes med 5.1-lyd.

NB: Så vidt jeg forstår, så er forklaringen på de symptomer, som jeg oplever, at Netflix, HBO m.fl. kører som dedikerede apps i YouSee-boksen, og at DR's kanaler kun sendes i Stereo Dolby Prologic II (jf. https://www.dr.dk/static/documents/2016 ... 8121af.pdf og https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/bru ... dr1-og-dr3).

Jeg ser det dog ikke som en holdbar løsning at "nedjustere" TV-boksen til kun at sende lyden i stereo for at få billede og lyd i sync. Bl.a. gætter jeg på, at det har negativ påvirkning på Sonos Amp'ens mulighed for at skabe en ordentlig "phantom center speaker", når den ikke har et surround-signal at arbejde med som input.

Til ovenstående, så oplyser følgende specs for YS-4000-boksen (https://kundeservice.yousee.dk/tv/brug- ... tioner/art):
  • Formatforhold: AAC, Dolby Digital, Dolby Digital Plus (EAC3) 2.0 og 5.1, MPEG-1 (MP3), MPEG-2 AAC, MPEG-4 AAC, WMA9 2.0, WMA9 Pro 5.1
    Lydtilstande: Single, Dual mono, Stereo, Joint Stereo
Det lader altså til at være Samsung Q90R-TV'et, der har problemer med at decode 5.1-lydsignalet fra YouSee-boksen, så jeg ser umiddelbart kun muligheden at vente på et fix fra Samsung via opdateret firmware.

Man kan selvfølgelig også pege på YouSee-boksen, men i flg. teknikeren, så har YouSee ikke registreret dette problem hos andre end undertegnede, og idet at der er lip sync issues selv via Samsung TV'ets interne højttalere, så virker det som om, at problemer formentlig skal løses i TV'et.

Er der andre, der oplever dette problem - og/eller eventuelt har input til en anden løsning?

På forhånd tak


//martin
#316083
Jeg oplever det samme. Jeg har Philips tv og Yousee boks. Det hjalp at slå boksen over til stereo. Men kan også slukke og tænde boksen. Men det hjælper kun indtil man skifter kanal et par gange.
Problemet er først opstået for nogle uger siden. Før det var der ingen problemer.
Yousee siger det måske hjælper at skifte hdmi-kabel. Men det hjalp ikke. Træls!
#316089
Jeg kan tilføje at LG C9 også lider af lip sync på kabel tv hos Stofa (ingen boks) også “kun” i tilfælde der udsender Dolby lyd, DR virker fint, men TV2,TV3 osv har delay.

På et LG tv kan man tvinge PCM lyd, men indstillingen lagres ikke og skal aktiveres fra hvert stand-by

Beosound stage er tilsluttet.
#317207
Også her er samme lip sync fejl.
Stofa smart Box (Den nye android baserede) -> HDMI 2.1 kabel-> denon AVR x2600h -> HDMI 2.1 kabel-> ældre Pioneer pdp434 TV.

Sound lag på 5.1 dolby digital signal især fra tv3 kanalerne.
Sjovt nok ikke samme lag fra f.eks. Discovery HD, der også sender i 5.1 Dolby digital.
Måske er det et issue vi oplever med sync af 5.1 Dolby og billede helt fra broadcaster (altså tv3 gruppen), når det nu opstår på både stofa og YouSee samt på alle vores forskellige tv setups?

PS stofa support kender åbenbart ikke til dette issue, og mener også at jeg er helt unik...