Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Huleboer
#315867
Sony gør i "Road to PS5" specifikt opmærksom på at der ikke er nogle NVMe diske på markedet i øjeblikket der vil være hurtige nok til at kunne bruges til lagerudvidelse. De satser på at det vil komme, hvilket giver fint mening.

Og når de forventer at en sådan kommende SSD skal være på +/- 7GB/s er det for at have et overhead ift. deres interne custom løsning.
Det må forventes at f.eks. samsungs kommende generation af PCIe 4 diske vil komme deropomkring. Men de bliver nok dyre i første omgang.

Og det er selvfølgelig gigabytes per sekund.
Brugeravatar
Af bbplayer
#315869
Ok, nu skal vi vist ikke fluekneppe om det emne mere, jeg køber nok selv en PS5 når man ser den i real life men derfor må man stadig godt være kritisk da der er masser af pro/cons som fremhæves eller ignoreres og producenterne får lov at sige en masse, og købe "influencere" til at fortælle os noget er bedre end det andet osv,osv..

Lad os håbe de får customOS på de maskiner hurtigt, så vi måske kan se hvad de kan på den anden side efter udgivelse.
#315898
Men baserer du dine udsagn om hastighed mv på ytringer fra influencers? Hvilke rapporter er det du er bange for er købte? Så længe vi taler om debat af teknik, så kræver det vel ikke megen indsigt at kalde bullshit fra en teknik-forladt influencer.
Brugeravatar
Af bbplayer
#315902
Jeg ved ikke hvem de er, og derfor kan jeg ikke bekræfte om mine udsagn er fra deres eller jeres side, det er jo alt sammen lidt mixed up, og man kan ikke altid se hoved og hale i data og specs, og så er der dem som skrev noget meget tidlig, og andre som sidder med udvikler enheder og siger noget andet.

Jeg ved ikke hvem er dækket af Sony på deres udtalelser.
Brugeravatar
Af Huleboer
#315917
bbplayer prøv at tjekke den her:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/h ... _ps5_info/

Der er en gennemgang af alt tilgængelig og objektiv information. En god opsamling.

Måske specielt det her er interessant:
5. The SSD, Flash controller and I/O COMPLEX

The biggest request from developers for the PS5 was a fast SSD. The engineering team found that a very fast SSD can mean a lot of difference in game performance, both graphic fidelity and game design, so not just loading times. For this reason, they invested a lot in a fast SSD and dedicated hardware to eliminate all the I/O bottlenecks.

The SSD is a custom 12 chip/channel M.2 design, here they added 6 priority levels in the custom flash controller instead of the maximum of 2 for regular M.2 drives. The SSD has 5.5GB/s Raw data transfer speed.

The I/O is done completely by dedicated hardware, nothing is using any CPU power. Most notable are:

The Hardware decompressor which allows game data to be loaded from the SSD at 22GB/s, with 8-9 GB/s being the norm. Which otherwise would require about 8-9 Zen cores of CPU power.

Coherency engines to optimize caching.

GPU cache scrubbers, that clean up cached data on the GPU itself to improve efficiency and ensure the cache isn't filled with redundant data.

Co-processor for SSD input-output bypassing file read bottlenecks.

Another co-processor for memory mapping.

On chip SRAM for faster access to cached memory.

Dedicated DMA (direct memory access controller further reducing data-streaming bottlenecks.

To optimize price vs performance, they used 1 chip for each of the 12 channels it has. So, 12 times 512Gbit (chip size) equals 6144Gbit, and that divided by 8 (bits to bytes) equals 768GiB which equals 825GB (824.6GB). Information about GB and GiB here.

The SSD will make the use of duplicating assets for streaming no longer necessary, this combined with the use of Kraken as the default compression will reduce the install size of games relatively speaking.

There is a PCIE 4.0 M.2 port inside the PS5 for storage expansion. However, an SSD to be used in the PS5 will require to be much faster than 5.5 GB/s to compensate for the lack of 6 priority levels in PCIE 4.0 M.2 SSD’s. Sony will be making a list of drives compatible with PS5.
Brugeravatar
Af bbplayer
#315918
Huleboer skrev: 16. jun 2020, 08:54 bbplayer prøv at tjekke den her:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/h ... _ps5_info/

Der er en gennemgang af alt tilgængelig og objektiv information. En god opsamling.
Nu døde sporet igår, hvis du ikke læste det.

Men alt du bekræfter er jo Sony gør som de har gjort før, at smide andre producenter på døren, ved at lave unikke lager løsninger som kun Sony kan brande, og sælge , bare se på PSP serien, der var der kun Sony som option der.
Nu lægger de op til at sælge SSD godkendte diske som Sony kan stå bag, og sælge dem for mere end de andre. Bliver spændende at se hvilke produkter er kompatible, og når næste generation kommer og Sony ikke er kompatibel, så er der kun Sony's eget proprietære produkt som kan købes :)
#315919
Rasmus Larsen skrev: 13. jun 2020, 17:31 Jeg synes at det ser ud som om, at foden også skal ned under, når konsollen ligger vandret. Eller hvad?
Jeg besvarer mit eget spørgsmål med dette pressefoto, der tydeligt viser PS5 liggende. Foden ser ud til at løfte konsollen noget a la 1-2 cm i liggende tilstand.

Her er også et billede af Sonys media remote i fuld længde. Mon ikke de 4 knapper nederst kan konfigureres af brugeren?
Vedhæftede filer
Eaf6Yg3XgAAQ_5l.jpg
Eaf6Yg3XgAAQ_5l.jpg (23.51 KiB) Vist 2892 gange
49996236891_1ad7fdefe7_4k.jpg
49996236891_1ad7fdefe7_4k.jpg (337.41 KiB) Vist 2892 gange
Brugeravatar
Af Huleboer
#315922
Jeg forstår det ikke... Historisk har jeg altid set dine inlæg som kritiske, men fornuftige, så det er mig et mysterie hvorfor du er så ensporet på at Sony er "do-all evil" i den her sag.

Det er jo lige præcis det modsatte Sony prøver på. Det er korrekt ift. PSP og især PS Vita med deres "SD" kort, men de fik jo i den grad også negativ omtale på grund af det.
Omvendt har både PS3 og PS4 understøttet at man selv frit har kunne installere den HDD man havde lyst til.
Det samme kommer til at ske til PS5, bortset fra der denne gang er en række strenge krav den skal leve op til, hvorfor Sony vil teste forskellige 3. parts SSD'er og lave en liste over modeller som fysisk passer i PS5 og er hurtige nok til at give samme oplevelse som den indbyggede.
Min tanke er klart at dette er den bedste løsning da det tillader folk løbende at opgradere ud fra et frit marked. Så kan folk selv bestemme om de vil smide 1, 2 eller 8TB ekstra i maskinen.

I xbox er Microsoft gået PS Vita vejen og har lavet et proprietært interface i samarbejde med Seagate så man indtilvidere _kun_ kan købe en ekstra 1Tb SSD. Det er lige præcis her jeg ser risikoen for at Microsoft fastsætter en pris, og holder fast i den i mange år, uanfægtet af hvordan priser på SSD markedet ellers udvikler sig.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 205