Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#315876
Hej Forum debattører.
Jeg er meget uvidende på området og beder derfor jer kloge hoveder om hjælp.

Jeg har lige været ude og investerer i et nyt LG oled C9. Jeg kommer fra et 9-10 år gammelt Sony LED tv og havde virkelig forventet en revolution af billedet. Denne revolution er desværre udeblevet. Smider jeg det rigtige materiale efter det, er der ingen tvivl om at det performer til UG, men når jeg ser almindeligt FLOW TV, syntes jeg på ingen måde jeg ser en forbedring af billedet, nærmere tværtimod. Jeg får TV signal fra Yousee Fiber via tv boks.

Jeg så eksempelvis i går fodbold på tv3+ og jeg syntes billedet er mere grynet og ved hurtige bevægelser også en lille smule udvisket.

Jeg har indstillet efter rtings anbefalinger.

Nu er spørgsmålet om der er mulighed for at forbedre billedet eller om tv'et simpelthen er "for godt" til mit almindelige tv kiggeri. Kan et bedre HDMI kabel gøre en forskel eller har det ikke noget at sige?

Jeg tager gerne imod alle inputs, da jeg syntes det vil være ærgerligt at skulle levere tv'et tilbage.

Beklager den lange smørre :)

TAK!
#315877
Dit flow tv signal bliver ikke bedre end den som du modtager fra.
- Din tv boks opsætning er den opsat til 4K? eller 480p eller hvad?
- Dine kanal valg, er de alle HD eller har du SD kanaler imellem? Disse SD kanaler som TV3+ vist også findes i , udover en HD variant kan ødelægge meget hvis du ser SD signal, og forsøger at forbedre det. Så hold øje med "HD" på dine kanaler, der er f.eks TV2/Øst (SD) og så TV2 HD , som er en verden til forskel, så gør OLED kun SD værre , fordi det jo er bedre og skaber et roligere billede, så SD ser ud a.h.t. , desværre.
#315879
Jeg har sat tv boksen til 1080P og ser kun HD kanalerne for ja der er forskel på om det er en HD kanal eller ej :) , så på den front kan jeg nok ikke gøre så meget?

Mit tv er via fiber, så det er bare netværkskabel til tv boksen.
#315882
Altså hvis du har noget materiale som du kan bekræfte billede kvalitet med, så kan du jo begrænse dette, til at det er din yousee box som er den egentlig årsag, og ikke billede kvaliteten på C9 :) Også selvom du synes billede er ringe, så er det jo yousee boksen som leverer det du kalder dårlig og ikke billedet præsentationen på tv.

Så få afspillet noget materiale i 1080p/2160p og bekræft du mener tv billede står knivskarpt. Så kan du herefter eksperimentere med yousee boksen og forsøge at finde ud hvorfor lige den ikke viser et godt billede.

Emnet har måske været oppe før, så nu spørger jeg lige, oplever du den dårlige kvalitet på alle udsendelser eller bare udvalgte programmer på kanalerne? som f.eks kanal5HD så er alt jo ikke HD men stadig SD i nogle tilfælde opskaleret. Måske tilfældet for noget af det du ser?
#315883
Nu er det begrænset hvor meget jeg har testet det af med, men generelt når jeg kører mine HD kanaler igennem, så er jeg desværre bare ikke imponeret. Det er også muligt at det er overkill at have et oled for at se almindeligt flow tv, men det gamle tv trængte til udskiftning og så virkede oled bare tiltalende til de priser de er nede I og så skal en af de nye konsoller jo nok også købes når de kommer.

Men nu var det især da jeg så en fodboldkamp i går jeg syntes det i særdeleshed havde sine begrænsninger.

Er der nogen ideer til om yousee tvboksen kan sætte begrænsninger på kvaliteten? Eller vil et nyt HDMI kabel måske gøre noget?
#315884
Måske handler det bare om "motion", som en prøve, slå alt fra, det kan du hurtigt vælge ved at skifte billede-profilen til "Game" / "Spil" , så fjerner den alt det smarte meget hurtigt.
Synes du det ændrer meget, så kan du jo justere det til under de andre profiler, det vil man normalt altid gøre.

HDMI kabel gør intet for kvaliteten, her handler det om 0 / 1 taller :) , så enten har du billede på tv, eller så har du ikke og en sort skærm. Så hold tilbage med nye kabler, det løser intet på den front.
#315893
Hvilken billedprofil bruger du til at vise TV med? Husk, at billedprofler skal indstilles særskilt for hvert input, med mindre du specifkt har bedt om at få indstillingerne overført (og selv da, er det kun nogle der flyttes med videre).

Jeg ved ikke hvad det er for noget indhold du ser, men film sendt på TV er typisk både beskåret og speedet op til 25 fps, så man kan opleve en noget anderledes kvalitet end hvad man kan få på en streamingtjeneste eller fysisk BluRay-skive, hvor formaterne respekteres. Indhold sendt fra et TV-studie burde dog være nogenlunde til at kontrollere kvaliteten af, så nyhedsudsendelser, hvor der IKKE er rapportager "fra felten" er nok noget af dét, som burde vise hvad kanalen er i stand til at levere.
#315897
bbplayer skrev: 15. jun 2020, 11:53 Måske handler det bare om "motion", som en prøve, slå alt fra, det kan du hurtigt vælge ved at skifte billede-profilen til "Game" / "Spil" , så fjerner den alt det smarte meget hurtigt.
Hvis man fjerner alt det smarte får man stutter ved lav-fps materiale.

Måske OP blot ikke har været forberedt på, hvor nådesløst et OLED-panel kan være ved visse typer materiale pga. dets hurtige pixel response.