Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
#315736
TBC skrev: 17. maj 2020, 04:25
bbplayer skrev: 16. maj 2020, 12:48
Rasmus Larsen skrev: 14. maj 2020, 07:25 Unreal Engine 5 er blevet afsløret med en videodemo, der afvikles på PlayStation 5. Der ser godt ud.

Unreal Engine 5 demo fremviser next-gen grafik på PlayStation 5
Kan man ikke undre sig over at samme ikke er præsenteret på Xbox X? Den bruges jo på den platform også, så brugere som skal se frem til det, ville måske ikke se den store forskel hvis de stillede det op imod hinanden.
Man kan vel spekulere i at det kan skyldes flere forskellige ting: Måske har Sony lobbyet/betalt Epic til at eksponere PS5'eren - måske ligefrem købt demoet til udgivelsen af PS5? Det kan også bare være at Epic selv set det som en oplagt mulighed for at demonstrere at den nye engine har fuld berettigelse og kan give storslåede resultater selv på den næste generations svageste platform, som en slags show of force af UE5's effektivitet. Det mest imponerende ved demoet er jo næsten at man kan få den overbevisende flotte kvalitet ud af det selv på blot en 10 Tflops PS5.

Epic har dog også gjort en dyd ud af at fortælle hvor skalerbar UE5 og nanite er på tværs af forskelligt hardware. PS5 demoet her kørte angiveligt med dynamisk rendering opløsning, oftest omkring de 1440p - Det er i sig selv ret imponerende på det hardware niveau med alle de mange små triangles UE5 er i stand til at rendere.

En X Box Series X kunne sikkert komme tættere på de 4K i sit render, men jeg tviler på at det er noget man ville kunne se voldsommere forskel på så langt væk som i en sofa. Det tror jeg man skal sidde tættere på en [større] PC monitor på skrivebordet for at kunne værdsætte og det er muligvis PC man skal op i alligevel, hvis man skal være sikker på et fuldt 4K render af sådan et demo. Måske vil ligefrem en portion supersampling også være mulig med de kommende kraftige Ampere GPU'erne, som af diverse analytikere antages once and for all at gøre 4K til noget fuldstændigt trivielt og givet i enhver sammenhæng og setting. ...Jeg er ganske imponeret og glad over hvad vi ser og får med UE5
Jeg ved ikke om jeg vil kalde PS5 for denne genrations svageste konsol. Jo hvis man udelukkende måler i tflops.
Tilgengæld har PS5 et langt hurtigere I/O, som kan sende informationer mellem SSD og processor/gpu meget hurtigere.

Tim Sweeney som er CEO for Epic har selv udtalt store roser om netop PS5 :
"According to Epic Games CEO Tim Sweeney, what the PS5 offers is beyond what’s available on a top-end PC. “[The PS5] has an immense amount of GPU power, but also multi-order bandwidth increase in storage management,” he said. “We’ve been working super close with Sony for quite a long time on storage. The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on the PC for any amount of money right now. It’s going to help drive future PCs.”"

En anden Epic medarbejder udtaler følgende :
"‘The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind,’ Epic’s Nick Penwarden told VG247."

Så ligefrem at kalde den den svageste konsol i denne generation tænker jeg er en overdrivelse ....
Brugeravatar
Af bbplayer
#315740
Holm86 skrev: 12. jun 2020, 09:31 Så ligefrem at kalde den den svageste konsol i denne generation tænker jeg er en overdrivelse ....
Det synes jo at være korrekt, dens io og ssd / gpu hastigheder sammenlignet med Xbox SX er jo lidt langsommere på alle fronter, så selvom udvikler synes at kunne fremhæve ps5, så gør de jo kun xbox en tjeneste der. Så jo, denne generations nye konsoller, der synes Sony at tabe kapløbet indtil videre.
Af Holm86
#315752
bbplayer skrev: 12. jun 2020, 09:44
Holm86 skrev: 12. jun 2020, 09:31 Så ligefrem at kalde den den svageste konsol i denne generation tænker jeg er en overdrivelse ....
Det synes jo at være korrekt, dens io og ssd / gpu hastigheder sammenlignet med Xbox SX er jo lidt langsommere på alle fronter, så selvom udvikler synes at kunne fremhæve ps5, så gør de jo kun xbox en tjeneste der. Så jo, denne generations nye konsoller, der synes Sony at tabe kapløbet indtil videre.
Dens GPU generere færre TFLOPS ja, men hvis du tror PS5's SSD/IO er langsommere end XSX så har du misforstået, Sonys SSD er er dobbelt så hurtig, og deres interface er også langt hurtigere.
#315759
Depechefan skrev: 12. jun 2020, 09:42 Jeg kan ikke finde info om, om boksen får mulighed for at vise film i Dolby Vision/Atmos? Er det blevet nævnt på noget tidspunkt?
Jeg har ikke set noget kommunikeret fra Sony omkring Vision og Atmos endnu. UHD Blu-ray-afspilleren skal ifølge UHD Blu-ray specifikationen kunne sende Atmos ud, men det er naturligvis ikke ensbetydende med, at det virker andre steder i systemet.

Ift. spil så lyder det jo som om, at Sony vil gå eksklusivt med deres 'Tempest' 3D-lyd.
Brugeravatar
Af bbplayer
#315762
Holm86 skrev: 12. jun 2020, 11:54
bbplayer skrev: 12. jun 2020, 09:44
Holm86 skrev: 12. jun 2020, 09:31 Så ligefrem at kalde den den svageste konsol i denne generation tænker jeg er en overdrivelse ....
Det synes jo at være korrekt, dens io og ssd / gpu hastigheder sammenlignet med Xbox SX er jo lidt langsommere på alle fronter, så selvom udvikler synes at kunne fremhæve ps5, så gør de jo kun xbox en tjeneste der. Så jo, denne generations nye konsoller, der synes Sony at tabe kapløbet indtil videre.
Dens GPU generere færre TFLOPS ja, men hvis du tror PS5's SSD/IO er langsommere end XSX så har du misforstået, Sonys SSD er er dobbelt så hurtig, og deres interface er også langt hurtigere.
Jeg mener selv FP her på siden har dokumenteret de forskelle, så skal du ikke bare læse lidt om den performance lidt igen, jeg slog den op imorges og der var ingen tvivl om at i nyeste artikler var Xbox hurtigere også på SSD.
Brugeravatar
Af Huleboer
#315764
Den må du lige dokumentere bbplayer.
Alle offentliggjorte specs viser 5.5Gb/s ukomprimeret på PS5 og 2.4Gb/s på Xbox.
Inkl. komprimering ligger PS5 på 8-9Gb/s og Xbox på 4.8Gb/s. Og ifølge videoer på youtube af f.eks. Moore's law is dead og Digital Foundry er det ikke alt på Xbox SSD'en der kan komprimeres, så de 4.8Gb/s er best case.

Dertil kommer at PS5 har komplet custom I/O der minimerer latency markant ift. både PC og xbox.

PC skal nok få indhentet PS5 performance på en eller anden måde inden for noget tid, men xbox halter efter på det punkt.

Der er deudover rigtigt mange spiludviklere der har udtalt at specielt PS5 er en gamechanger med dens storage løsning. Prøv at tjekke The Cherno på YT. Han har ingen aktier i hverken MS eller Sony, og forklarer ret fint hvad det er Sony prøver på at opnå.

Så med mindre du lige har haft en brainfart og byttet rundt på microsoft og sony kan jeg ikke lige se hvorfor du tænker PS5 er bagefter? :)
Af Holm86
#315766
PS5 har en meget spændende arkitektur, XSX er imponerende i sin rå kraft, men Sony har virkelig lavet nogle gennemtænkte løsninger.
Sony har færre Compute Units i sin GPU, men tilgengæld kører de med en meget højere clockfrekvens, PS5's storage løsning har blandt andet en seperat chip til at dekomprimere data, så det ikke er CPU'en der skal stå for den del. Den har også sin helt egen audio chip, som i sig selv er lige så kraftig som en PS4's cpu.
Hvilket også betyder at CPU'en i PS5 ikke skal bruge processorkraft på audio.
Der er mange rigtig kloge løsninger i PS5'eren, hvor XSX måske har mere bruge force.

Jeg vil ikke sige hvilken én der giver den bedste spiloplevelse, men bare sige at de begge er imponerende på hver deres måde
Brugeravatar
Af bbplayer
#315801
Jeg havde skrevet et svar men alt mistet da browser lukkede på mig, så jeg mistede svar.

Så kort, jeg kan ikke finde rundt i alle de forskellige anmeldelser og viden som findes på nettet, så forholder jeg mig til WIki detaljer så er det korrekt der er en custom i/o som booster ps5, og den er halveret på xsx.
Men lad og nu se om det booster en ssd som max klarer 5.5GB/sec som jo kun er halvdelen af i/o, som wiki forklarer det for begge maskiner.

Det må jo komme an på viden, når vi har dem, og når vi ser om de kører 8K eller bare 4K i nogenlunde hastighed som jo også er til debat mange steder.
Af Jacobndk
#315806
bbplayer skrev: 13. jun 2020, 18:36 Men lad og nu se om det booster en ssd som max klarer 5.5GB/sec som jo kun er halvdelen af i/o, som wiki forklarer det for begge maskiner.
De 5,5 GB/s er den ukomprimerede datahastighed, og ikke "boostet". Hvis du virkelig mener hvad du skriver må du meget gerne linke til dine kilder.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 205