Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kvaaen
#315701
Hej alle,

Da jeg og kæresten desværre ikke er sammen længere skal jeg ud og have mit et nyt tv.
Jeg har ikke så mange krav. Skal være 4K samt have HDR. Jeg forventer stærkt, at købe en ps5 når denne kommer.

Jeg har i mange år levet med et Sony 40W4000.
Herefter, har jeg længe brugt kærestens Samsung 50KU6075. Så er ikke ligefrem vant til luksus tv.

Jeg vil gerne have minimum 55". Jeg havde kigget på LG C9 da det var på tilbud sidst jeg kiggede. Men jeg ved ikke, om jeg har behov for OLED (kan det ikke også lave Burn-in?)

Tv'et kommet hovedsagligt til at skulle bruges til film og playstation.

Hvad vil i anbefale?
Af MRP9000
#315703
Hvis budget er der så ville jeg uden tvivl gå efter C9’ern. Har selv lige købt det og er kun tilfreds. Skarpe farve, perfekt til bevægelse og et sort niveau du aldrig har oplevet før! Men hensyn til Burn-in, så tror jeg at så længe man bruger det med “måde” altså ikke lader tv’et stå og køre 5-6 timer hver dag på fx tv2news eller andre kanaler med tydelige logoer og rubrikker, så tror jeg ikke du oplever burn-in :) Men man kan jo være uheldig, som man os kan med alt andet (:
Af PeterD
#315705
Kvaaen skrev: 11. jun 2020, 19:29 Hej alle,

Da jeg og kæresten desværre ikke er sammen længere skal jeg ud og have mit et nyt tv.
Jeg har ikke så mange krav. Skal være 4K samt have HDR. Jeg forventer stærkt, at købe en ps5 når denne kommer.

Jeg har i mange år levet med et Sony 40W4000.
Herefter, har jeg længe brugt kærestens Samsung 50KU6075. Så er ikke ligefrem vant til luksus tv.

Jeg vil gerne have minimum 55". Jeg havde kigget på LG C9 da det var på tilbud sidst jeg kiggede. Men jeg ved ikke, om jeg har behov for OLED (kan det ikke også lave Burn-in?)

Tv'et kommet hovedsagligt til at skulle bruges til film og playstation.

Hvad vil i anbefale?
OLED tv har et "screensaver program" for at undgå burn in. Desuden har Sony og LG deres Screen Shift" (LG) og "Pixel Shift" (Sony) som du kan kører manuelt ellers fortæller skærmen dig det når det har kørt i +2000 timer.

LG har desuden et "Daily Pixel Refresher" som kører når du slukker skærmen og et program, "Logo Luminance Adjustment." som gør statiske logoer 20% mørkere, ifg. LG.

https://www.lg.com/us/experience-tvs/ol ... eliability

Sådan kan Samsung's LCD Q6 se ud, så der er fordele og ulemper ved al teknologi.

Billede

Sådan er priserne på et 55" C9:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4908822 ... ign-Priser
Af Kvaaen
#315706
PeterD skrev: 11. jun 2020, 19:50
Kvaaen skrev: 11. jun 2020, 19:29 Hej alle,

Da jeg og kæresten desværre ikke er sammen længere skal jeg ud og have mit et nyt tv.
Jeg har ikke så mange krav. Skal være 4K samt have HDR. Jeg forventer stærkt, at købe en ps5 når denne kommer.

Jeg har i mange år levet med et Sony 40W4000.
Herefter, har jeg længe brugt kærestens Samsung 50KU6075. Så er ikke ligefrem vant til luksus tv.

Jeg vil gerne have minimum 55". Jeg havde kigget på LG C9 da det var på tilbud sidst jeg kiggede. Men jeg ved ikke, om jeg har behov for OLED (kan det ikke også lave Burn-in?)

Tv'et kommet hovedsagligt til at skulle bruges til film og playstation.

Hvad vil i anbefale?
OLED tv har et "screensaver program" for at undgå burn in. Desuden har Sony og LG deres Screen Shift" (LG) og "Pixel Shift" (Sony) som du kan kører manuelt ellers fortæller skærmen dig det når det har kørt i +2000 timer.

LG har desuden et "Daily Pixel Refresher" som kører når du slukker skærmen og et program, "Logo Luminance Adjustment." som gør statiske logoer 20% mørkere, ifg. LG.

https://www.lg.com/us/experience-tvs/ol ... eliability

Sådan kan Samsung's LCD Q6 se ud, så der er fordele og ulemper ved al teknologi.

Billede
Hvad er der af ulemper og fordele? Forstår ikke helt hvad jeg ser på tvet.
Af PeterD
#315719
Kvaaen skrev: 11. jun 2020, 19:52
PeterD skrev: 11. jun 2020, 19:50
Kvaaen skrev: 11. jun 2020, 19:29 Hej alle,

Da jeg og kæresten desværre ikke er sammen længere skal jeg ud og have mit et nyt tv.
Jeg har ikke så mange krav. Skal være 4K samt have HDR. Jeg forventer stærkt, at købe en ps5 når denne kommer.

Jeg har i mange år levet med et Sony 40W4000.
Herefter, har jeg længe brugt kærestens Samsung 50KU6075. Så er ikke ligefrem vant til luksus tv.

Jeg vil gerne have minimum 55". Jeg havde kigget på LG C9 da det var på tilbud sidst jeg kiggede. Men jeg ved ikke, om jeg har behov for OLED (kan det ikke også lave Burn-in?)

Tv'et kommet hovedsagligt til at skulle bruges til film og playstation.

Hvad vil i anbefale?
OLED tv har et "screensaver program" for at undgå burn in. Desuden har Sony og LG deres Screen Shift" (LG) og "Pixel Shift" (Sony) som du kan kører manuelt ellers fortæller skærmen dig det når det har kørt i +2000 timer.

LG har desuden et "Daily Pixel Refresher" som kører når du slukker skærmen og et program, "Logo Luminance Adjustment." som gør statiske logoer 20% mørkere, ifg. LG.

https://www.lg.com/us/experience-tvs/ol ... eliability

Sådan kan Samsung's LCD Q6 se ud, så der er fordele og ulemper ved al teknologi.

Billede
Hvad er der af ulemper og fordele? Forstår ikke helt hvad jeg ser på tvet.
LCD tv kan have problemer med bagbelyst ingen/kantbelysningen som så giver lyse blamager på skærmen og uhomogent lys.

OLED har også sine negative sider, såsom at de ikke bliver så lysstærk som top og the line LCD skærme
Af Grandahl
#315721
Hvis dit behov er film og tv spil er du ikke umiddelbart i risiko gruppen for burn in, dog er der ingen garantier i den retning.. Jeg ville dog selv helt sikkert have gået med B9s LG OLED eller C9, der vil du bedst få opfyldt dine behov.. Det er dog vigtigt at få indstillet dit tv rigtigt.
Af George1
#315925
Da ingen andre vil svare på trådstarters spørgsmål! jo OLED kan få burn in FEKS ved 2 til 3 timers dagligt forbrug af News, så der ville jeg ikke vælge OLED, på trods af at billedet er i top og prisen er i bund.
Af PeterD
#315936
George1 skrev: 16. jun 2020, 12:28 Da ingen andre vil svare på trådstarters spørgsmål! jo OLED kan få burn in FEKS ved 2 til 3 timers dagligt forbrug af News, så der ville jeg ikke vælge OLED, på trods af at billedet er i top og prisen er i bund.
Kan dette bekræftes af brugerne? Kun 2 timer om dagen på News ved normal/dæmpet lysstyrke ( som FP anbefaler) lyder meget voldsomt..

Syntes ikke det er et problem når man læser tests fra andre sider at der kun skal 2 timers forbrug.

Når man gamer spiller man jo tit 3-4 timer i træk.. :o
Brugeravatar
Af Pede8000
#315937
Så kører vi igen.....

JA! - Der er en risiko!

Ved normalt, afvekslende, brug er der dog ingen overhængende fare.

Hvis man mest vi benytte sit TV til at se nyheder, med store gule statiske bjælker i bunden af skærmen, er det IKKE et OLED man bør købe. Man kan så spørge sig selv, om man i det tilfælde har brug for alle de fine ting et OLED kan på billedefronten.....

OLED er til forbrugere der er glade for serier/ sport/ film/ spil/ naturudsendelser, hvor et stærkt og lækkert billede er vigtigt. Ikke til storforbrugere af tekst tv og TV2 News og lignende i store mængder.

Fænomenet burde faktisk kaldes "burn out", da det er ujævn slitage der sker.
Brugeravatar
Af bbplayer
#315957
Efter indlæg blev skrevet, har bruger ikke besøgt sin tråd. Er det værd at bruge mere energi på?