Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Naiera
#314183
Rasmus Larsen skrev: 13. maj 2020, 06:03 Det er imidlertid svært at forstå hvorfor en aktør som HBO Nordic gør det.
De gør det fordi de er nogle spader der ikke fatter en skid. De fleste af deres kunder er jo også fløjtende ligeglade.

Hvis HBO Nordic "gav en ****", så ville de nok have langt bedre apps, 24Hz og højere videokvalitet. For at HBO-indhold kunne vises på normale tv-kanaler i PAL-lande før HBO Nordic skulle indholdet jo også laves om til 25Hz, og det er man så blevet ved med at gøre O_O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#314187
Jeg har set én ting på HBO Nordic siden lanceringen i 2012 - ja, jeg følger ikke med i Game of Thrones. :s

Det var Chernobyl og jeg blev helt oprigtig ærgerlig over, at jeg sad og så en så fantastisk produktion i så gennemført elendig streaming-kvalitet. Der var også utrolig mange udsving. Var jeg filmskaber så ville jeg ikke tillade, at mine værker blev fremvist på så uhensigtsmæssig vis.
Brugeravatar
Af Naiera
#314192
Du skulle have ventet på Blu-ray-udgivelsen af Chernobyl ;) Jeg er helt enig i, at det er en mindre tragedie, når man ser så fantastiske ting i rådden kvalitet, med dårlig lyd og i forkert hastighed.

Jeg ser masser af HBO-indhold, og det er alt sammen på Blu-ray, hvis det kan fås. Desværre måtte jeg afslutte Silicon Valley på US iTunes :(
Af Wood
#314209
Ja, det virker ikke, som om at der er nogen hos HBO Nordic, der enten ikke bekymrer sig om streaming oplevelsen hos forbrugerne eller de ved bare ikke hvad de laver. Men så længe der er forbrugere, der vil betale for de oplevelser, så længe vil HBO Nordic blive ved med at levere dd oplevelser.

For HBO er Content King, og ud over pirat sider (som paradoksalt nok kan levere samme content i væsentlig bedre AV kvalitet) så kan det være svært at finde nyere HBO content i DK.

Men ud over Apple (og normalt) Netflix, hvem kan så levere en en ordentlig professionel visuel og auditiv VOD streaming kvalitet i DK?? Jeg glemmer i denne forbindelse helt live streaming, da det er meget sværere hvorfor der er en endnu dårligere AV oplevelse blandt de danske udbydere 🥴.

Som det også fremgår af de tidligere video streaming analyser, så er der tale om helt basale og pinlige fejl i enkodningen. Når man streamer ved så lave bitrater, så kræver det enten et mere effektivt codec (fx x265) eller man skal (med x264) være enkodnings-ninja for at opnå en acceptabel AV kvalitet og så går man naturligvis efter en framerate på minimum 50 fps. (Lur mig om ikke der er mange af dem der tænker, at når frameraten stiger fra omkring de 25 til 50 så stiger data forbruger også 100% - og nej, det gør dét naturligvis ikke).

Der er sikkert også stadig nogle af disse udbydere og deres brugere der tror, at bare fordi man skifter til 1080p så bliver videokvaliteten meget bedre .... 🙄 .... det gør den altså kun, hvis enkoderen indstilles derefter og bitraten og frame rate tilpasses indholdet. Bare se vores alle sammens DR... hallo hvor de streamer med 1080p (også før Corona krisen) men de har stadig samme (og til tider flere) enkodningfejl og elendig udnyttelse af deres bitrate (= spild af data og vores alle sammens penge).

Men nu har DR brugt et par millioner eller 10+ på en ny smart TV hjemmesider, og så propper man dem med en masse dårlige AV oplevelser ind i dem... det er da ikke smart brug af vores ressourcer.

Er det virkelig så svært og dyrt at levere en ordentlig AV streaming kvalitet... Ja det er svært men det er ikke dyrt (hvis man bare skal streame i DK). Hvis man vil spare penge, så kan man jo bare finde nogle enkodnings-ninjaer, levere samme dårlige AV kvalitet for 30+ lavere bitrate eller man kan gå imod strømmen og øge AV kvaliteten markant med samme bitrate.

Det er super ærgerligt, at der ikke findes en mere kritisk ledelse i disse virksomheder, en ledelse som ikke bare lader sig nøjes med... det virker ikke til at det bliver den streaming tekniske afdeling i de danske streaming virksomheder, som løfter barren... de er vist alle godt tilfredse med streaming kvalitet benchmarken til deres konkurrenter.
Af Nik67
#314214
Den sure sandhed for os der går op i AV-kvalitet er, at det simpelthen bare ikke er en parameter på markedet. Tag bare at Disney ikke streamer den seneste Star Wars i 4K/HDR/DV til danske forbrugere. Der kan være snedige grunde - balladen med Apple er én af dem - men der er knap forretning i det heller.

Yousees 4K-æske er en joke. On demand er i bedre kvalitet i Yousees (elendige) app på en gammel Apple TV end gennem boksen, hvor streaming kan være decideret pinefuldt at se på en LG C9. Optagelser - man fik simpelthen et bedre resultat ved at optage til hard disk på HD-boksen.

På live 4K sker der absolut ingenting, selvom det bestemt ser meget bedre ud på Viasats UHD-kanal. Man er indlagt til lidt tilfældige kampe og begivenheder - udover Formel 1 kan man ikke være sikker på, hvad de viser. Igen - hvis Yousee følte at der var en efterspørgsel...

HBO - don't get me started. Og meget tyder på at HBO Nordic bare kører videre som den er, på trods af deres nye satstning i USA.
Af Brixen
#314413
Her er bundproppen på Apple TV.

TV2 ØST Nyhederne. 375 kbps! Det er ikke live, men nyhederne fra i går.
TV2 ØST Arkiv 1,42 Mbps.

Hvorfor laver man overhovedet en App til Apple TV, når kvaliteten er til iPhone.
Vedhæftede filer
TV2 ØST Arkiv er lidt bedre.
TV2 ØST Arkiv er lidt bedre.
Screen Shot 2020-05-17 at 10.09.02.png (3.86 MiB) Vist 4781 gange
TV2 ØST Nyhederne.
TV2 ØST Nyhederne.
Screen Shot 2020-05-17 at 10.06.54.png (3.95 MiB) Vist 4781 gange
Af Hanga
#314414
Undskyld hvis det allerede er spurgt mange gange, men jeg har ikke fundet svaret.

Hvordan ser man Netflix bitrate i en web browser? Når jeg ser på PC, har jeg altid benyttet chrome. Men jeg kan læse flere steder, at Netflix tilsyneladende streamer bedre i Edge eller Win10 app'en.

Det står nævnt her i, hvor der også står, at man kan se bitraten ved at trykke ctrl + alt + shift + D, men det gør ingenting hos mig.

https://mybroadband.co.za/news/broadcas ... check.html

Edit: ved at benytte en extension har jeg kunnet få bekræftet at der kun modtages 720p i Chrome. Jeg kan ikke finde ud af at se det i Edge eller win10 app'en.
Brugeravatar
Af mikkeland
#314428
Hanga skrev:Undskyld hvis det allerede er spurgt mange gange, men jeg har ikke fundet svaret.

Hvordan ser man Netflix bitrate i en web browser? Når jeg ser på PC, har jeg altid benyttet chrome. Men jeg kan læse flere steder, at Netflix tilsyneladende streamer bedre i Edge eller Win10 app'en.

Det står nævnt her i, hvor der også står, at man kan se bitraten ved at trykke ctrl + alt + shift + D, men det gør ingenting hos mig.

https://mybroadband.co.za/news/broadcas ... check.html

Edit: ved at benytte en extension har jeg kunnet få bekræftet at der kun modtages 720p i Chrome. Jeg kan ikke finde ud af at se det i Edge eller win10 app'en.
Så vidt jeg husker er det DRM komponenten der begrænser opløsningen i Chromium baserede browsere. Dvs. bl.a. Google Chrome og den nye Microsoft Edge.

/Mikkel

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Af steen6400
#314433
ctrl + alt + shift + D virker fint i Win10 app'en hos mig.
Af Hanga
#314434
steen6400 skrev:ctrl + alt + shift + D virker fint i Win10 app'en hos mig.
Mærkeligt, det gør det ikke her :o

Jeg kan få logg'en frem ved ctrl + alt + shift + L men det siger ikke rigtig noget om opløsninger eller bitrate (i hvert fald ikke som jeg kan finde)

Edit: Løsning fundet, jeg skal åbenbart trykke Q i stedet for D.

Jeg testede lige med "The Last Dance".

Chrome: 720p, video bitrate 1.761 mbps, audio bitrate 128 kbps

Edge: 1080p, video bitrate 6.490 mbps, audio bitrate 128 kbps

Wiin10 app: 1080p, video bitrate 6.490 mbps, audio bitrate 192 kbps
Af Brixen
#314436
TV2 ØST Live - det er noget bedre end arkivet.

Jeg har 50/50 Mbps internet, men på TV2 ØST ligger "network bandwidth" på max 41, og ned til 30. Nogle gange hakker det også. Men kun i den ene app.
Vedhæftede filer
TV2 ØST Live - det er noget bedre end arkivet
TV2 ØST Live - det er noget bedre end arkivet
Screen Shot 2020-05-17 at 16.29.43.png (2.49 MiB) Vist 4744 gange
Af filmfreak
#314839
Kunne vi ikke få opdateret skemaet med Boxer Play (på Apple TV) ?
Har læst et sted at bitraten skulle ligge på ca 5 Mb/s .
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 47