Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#314055
Torben Rasmussen skrev: 12. maj 2020, 06:53 Så vidt jeg ved, så har UB820 også sine egne issues at kæmpe med idet den cutter highlights i DV. Jeg må lige spørge mig for om den har sin egen måde at snakke med Sony’en på, da jeg ikke har en at teste med selv.
Interessant. Er det offentligt tilgængelige oplysninger (kan ikke finde det nogen steder) eller noget du selv har målt dig frem til?

Afspilleren får alle steder en fin medfart, og jeg kan ikke finde noget om DV- problemer.

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af bendix
#314059
Forbes skrev dette i sin anmeldelse

“ Toggling Dolby Vision on and off in the UB820 with this shot revealed that in Dolby Vision mode the player was causing the image’s brightest parts to clip (lose subtle shading details). Playing the same sequence in Dolby Vision mode on the same TV using an Oppo 205 revealed no such clipping issues, so it’s not a previously unnoticed issue with the content, and it’s not an issue with the TV. ”

Hele testen kan findes her https://www.google.dk/amp/s/www.forbes. ... riend/amp/
Senest rettet af bendix 12. maj 2020, 11:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Pede8000
#314060
Ok, det var nyt.
Ikke noget jeg har bemærket i modsætning til den elendige DV implementering fra ATV. Generelt er UB820 meget bedre til DV fra Netflix. Der er stor forskel til det bedre. Har man set Dolby Vision som det bør være, har man ikke lyst til at se det fra ATV. Mega ærgerligt da jeg har et pænt stort film- katalog fra iTunes.
#314063
Men det er jo ikke ATV's skyld? Det er Sonys måde at præsentere deres skærm over for ATV, som gør, at afspilleren sætter tonemapping forkert?'

Din egen AG8 kører, så vidt jeg ved, på X1 Extreme processoren, som er en MT5891 processor, hvor X1 Ultimate kører på MT5893. Sidstnævnte har indbygget DV-dekodning i chippen, hvor MT5891 skal have hjælp.
Brugeravatar
Af Pede8000
#314073
Ok, men du nævner tidligere at problemet med DV fra ATV stadig ikke er løst? Beklager, men er lidt forvirret.

Er klar over at det ikke er ATV der fejler, undrer mig bare over at min Panasonic klarer opgaven. Det må næsten have noget med optimizeren at gøre. Her indstiller man jo til OLED med lavere nits end LCD og højere end projektor. 👍🏻
Brugeravatar
Af bendix
#314075
Pede8000 skrev: 12. maj 2020, 09:53 Ok, det var nyt.
Ikke noget jeg har bemærket i modsætning til den elendige DV implementering fra ATV. Generelt er UB820 meget bedre til DV fra Netflix. Der er stor forskel til det bedre. Har man set Dolby Vision som det bør være, har man ikke lyst til at se det fra ATV. Mega ærgerligt da jeg har et pænt stort film- katalog fra iTunes.
Har dit Sony TV ikke fået Apple tv appen? Den har dog ikke ATMOS endnu, men det kommer :) , så
måske du skulle prøve at tjekke dit Film katalog ud via den vej. Det kan også være der er en opdatering til UB820 fra testens plublicering
#314078
Pede8000 skrev: 12. maj 2020, 10:54 Ok, men du nævner tidligere at problemet med DV fra ATV stadig ikke er løst? Beklager, men er lidt forvirret.

Er klar over at det ikke er ATV der fejler, undrer mig bare over at min Panasonic klarer opgaven. Det må næsten have noget med optimizeren at gøre. Her indstiller man jo til OLED med lavere nits end LCD og højere end projektor. 👍🏻
Men hvis du kan indstille noget sådan i UB820, så kompenserer du jo netop for Sonys EDID-angivelse og så går regnestykket op igen. ATV ser på EDID og konstaterer, at TV'et kan levere 1000 nits og så sætter den tonemapping derefter. Det kan man ikke klandre den for - den gør som den får besked på. Sony skulle derimod få rettet op på deres angivelse, så TV'ets informationer, som forbundne enheder læser, er retvisende for modellen. De har jo nok bare brugt samme værdier for både LCD og OLED, hvor LCD godt kan gå op i 1000 nits (men så sjældent gør det i praksis pga. blooming-kompensation).
Brugeravatar
Af Pede8000
#314088
Har dit Sony TV ikke fået Apple tv appen? Den har dog ikke ATMOS endnu, men det kommer :) , så
måske du skulle prøve at tjekke dit Film katalog ud via den vej. Det kan også være der er en opdatering til UB820 fra testens plublicering
Det får vi vist desværre ikke, ville have løst problemet.

Ville være fint med appen, airplay 2 kan jeg sådan set godt undvære.
Det er seriøst ikke værd at se på som det er nu. Især ikke når man ved hvordan det KAN se ud. :((
Brugeravatar
Af Pede8000
#314092
Torben Rasmussen skrev: 12. maj 2020, 10:06 Men det er jo ikke ATV's skyld? Det er Sonys måde at præsentere deres skærm over for ATV, som gør, at afspilleren sætter tonemapping forkert?'

Din egen AG8 kører, så vidt jeg ved, på X1 Extreme processoren, som er en MT5891 processor, hvor X1 Ultimate kører på MT5893. Sidstnævnte har indbygget DV-dekodning i chippen, hvor MT5891 skal have hjælp.
.. jeg er dog stadig lidt i tvivl. Du skriver at mit problem at jeg har et TV med "gammel" chip, men samtidig skriver du at problemet stadig er der på 2020 modellerne med ny chip og intern DV-dekoning?

Har altid været lun på Sony, nu er jeg lidt mere lunken.. :)
#314094
Jeg er ikke sikker på hvordan Sony har håndteret DV på din model, men den er desværre tilsvarende til den generation af chipsæt, som da Dolby Vision i sin tid kom frem og det blev klart, at Sony ikke kunne håndtere det med den processor de havde. Derfor måtte de ud og "låne" regnekraft hos den afspiller, der skulle sidde i den anden ende for overhovedet at kunne klare DV og det krævede som bekendt opdateringer hos producenten af afspilleren også. Jeg kan dermed ikke sige, om problemet er værre hos dig end det er her på MT5893-chipsættet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#314095
Her er et klip fra anmeldelsen af afspilleren, og det gør bare forvirringen endnu større:

Panasonic’s unique HDR Optimizer feature, meanwhile, lets you tell the player what peak brightness your display is capable of, so that it can ‘tone map’ HDR10 content (it doesn’t work with Dolby Vision or HDR10+) before outputting it to your display.

Dolby Vision fra UB820 er meget lysere og mere livligt end fra ATV. Hvis det ikke er optimizeren der "tryller" ved jeg snart ikke hvad der er op ned?! Måske har Mr. Archer misforstået noget?
#314096
Normalvist så kan du ikke skrue på noget på DV. Det er dikteret af Dolby, at det skal være sådan. Jeg skal ikke kunne sige, om UB820 så måske ignorerer noget af Sonys EDID eller om der er andet på spil. Vores guru hos Calman skrev blot, at det netop var EDID hos Sony, som var skyld i problemet med tonemapping.
Brugeravatar
Af Pede8000
#314102
Tja, Sony er lidt KGB - artige. Man kan ikke forbigå deres tonemapping (som man kan på LG), og man kan ikke fravælge Dolby Vision, selv om det ikke er ret godt fra enkelte eksterne kilder.

Føler lidt jeg har købt den berømte "kat i sækken", når vi taler Dolby Vision.

Problemet er lidt at anmeldere kun benytter de interne apps til test Dolby Vision, og ikke prøver eksterne kilder. Havde jeg været klar over at AG8 ikke er egnet til DV fra ATV, var valget faldet på et andet TV. Det er bare ikke nævnt i nogen test på heeeeeele internettet.. :D

Ud over det, er jeg rigtig glad for mit TV og Dolby Vision fra UHD afspilleren er helt kanon med en rigtig skive! Det er som sagt kun ATV der driller.

Jeg har ikke prøvet min XBOX endnu, det vil jeg gøre når jeg får tid!
#314108
Jeg tror måske blot, at det er så specifik en sammenligning, at man ikke spotter forskellen. Jeg ser typisk ikke samme materiale igennem på både ATV og via apps på TV'et for at sidde og pixel-granske. Man kan jo argumentere for, at man i så fald skulle gennemtrawle alle afspillere på markedet på hvert eneste TV for at se om der var forskellig opførsel, så jeg synes ikke din kritik er helt fair.

Vi bliver også ofte bedt om at teste diverse film på alverdens tjenester, hvilket ville kræve at vi abonnerede på godt 20 streamingtjenester og købte film til hver af de, der kun var lejetjenester. Det er simpelthen for omfattende.