Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bendix
#311500
Er den chip ikke ret kraftig? Som den eneste mobile enhed kan den feks håndtere Fortnite i 120fps på Epic quality. Den kan min Iphone 11Pro max ikke. Kun 60fps samt High Quality og 11 Pro er 2 generationer nyere.
#311501
Efter Apples udsagn i 2018 er A12X lige så kraftfuld på grafikdelen som en Xbox One S. Så A12Z er givetvis lidt hurtigere, da den har flere grafikkerner. Potentielt noget hurtigere, når den er sluttet til fast strømkilde i en boks.

Men hvorfor ikke en udvidelse af A13-chippen fra 2019 i form af f.eks. A13X? Eller endnu bedre en A14X (2020-generation). Det er sådan iPad Pro hidtil har været positioneret (seneste chipgeneration fra iPhone, men med endnu mere power).
#311680
Apple TV har vel aldrig haft den nyeste SoC. ATV 4K blev lanceret i september 2017 med A10X, men A11 var indbygget i de iPhones der kom samtidig, og dermed var ATV4K vel også en 1 SoC generation bagud.

Grunden til at iPad Pro 2020 “kun” har A12Z fremfor A13X er nok fordi (som nogle rygter siger) at Apple dermed baner vejen for en rigtig opgradering af iPad Pro-serien senere på året med 5G og A14 SoC. Ligesom der er rygter om at dette års iPhone har 5G indbygget.

Ifølge benchmarks er der stort set ingen forskel på A12X i den gamle iPad Pro 2018 kontra A12Z i iPad Pro 2020.

Der er dog ingen der har snakket om hvorvidt A12Z har AV1 hardware understøttelse. For hvis den har det, så er det jo en oplagt SoC til næste ATV.

Apple frigiver forresten ver. 13.4 af deres OS’er i dag, så det kan vi da glæde os til.
#311704
A10X er markant kraftigere end A11 på GPU-delen, så det synes jeg er den rigtige tilgang ift. Apple TV. Ifølge mine estimater så ligger A10X på ca. 500 GFlops, mens A11 ligger på ca. 325 GFlops.

Hvis der kommer en ny iPad Pro senere på året, så håber jeg, at den får A14X. Og jeg håber, at den samme chip når ud i næste Apple TV. :)

Jeg er ret overbevist om, at A10X eller måske en generation nyere er i stand til at softwaredekode AV1. Hardwaredekodning er naturligvis altid at foretrække, men med en enhed, der har fast strømforsyning betyder det lidt højere load ikke det store. Den største begrænsning vil nok være, at man ikke kan dekode AV1 ved lige så høje opløsninger, billedfrekvenser og bitrate via en softwaredekodning.
#311717
Ingen tvivl om at jeg også håber den næste iPad Pro og Apple TV får A14X.

Apple er jo notorisk kendt for at ville spare på strømmen med deres A-serie af SoC’s. Steve Jobs nægtede som bekendt at tillade Flash på iPhone fordi han synes det brugte for meget strøm. Så mon ikke der kommer hardware-optimeret AV1 enkodning/dekodning i en kommende A14(X). For iPhone eller iPad skal vel også have mulighed for at enkode AV1 til dem der vil redigere og uploade videoer fra deres enhed.

Som sagt kom tvOS 13.4 i går. ScreenTime og Kids Mode tilføjet. Kan ikke se så meget andet nyt.
Brugeravatar
Af bbplayer
#313861
Rasmus Larsen skrev: 7. maj 2020, 14:55 Så forlyder det, at ny Apple TV 4K får A12X. Ikke overraskende efter, at 2020 iPad Pro også kom med A12X (A12Z).

Rygte: Ny Apple TV 4K får A12X chip, op til 128GB lagerplads
Rasmus Larsen skrev: 19. mar 2020, 09:08 Efter Apples udsagn i 2018 er A12X lige så kraftfuld på grafikdelen som en Xbox One S.
Ud fra denne statement og så ser man på AppleTV arcade.
Er der så ikke noget som ikke stemmer overens?

Hvad er det præcis Apple vil fortælle os om en hurtig GPU hvis alt som udgiver ligner en avanceret Commodore Amiga med et 3Dfx kort installeret.

Er der ikke noget som ikke spiller her, eller er der bare loyale spillere på Apple produkter som totalt ignorerer billede og grafik og lyd, og så tror på produktet performer som apple siger, altså en Xbox S :)

Jeg må hellere slå fast, at hvis Apple IKKE vil lave en spillemaskine, hvorfor så sammenligne produktet med noget de aldrig vil præsentere og kan vise folk, at de har ret?
Det tætteste er vel snart streamet titler på ATV, og så er deres GPU snak jo rimelig ligegyldig for de almindelige gamere som ikke går op i fps og detaljegraden.
Af Globulus
#313863
bbplayer skrev: 7. maj 2020, 19:48 Ud fra denne statement og så ser man på AppleTV arcade.
Er der så ikke noget som ikke stemmer overens?

Hvad er det præcis Apple vil fortælle os om en hurtig GPU hvis alt som udgiver ligner en avanceret Commodore Amiga med et 3Dfx kort installeret.

Er der ikke noget som ikke spiller her, eller er der bare loyale spillere på Apple produkter som totalt ignorerer billede og grafik og lyd, og så tror på produktet performer som apple siger, altså en Xbox S :)

Jeg må hellere slå fast, at hvis Apple IKKE vil lave en spillemaskine, hvorfor så sammenligne produktet med noget de aldrig vil præsentere og kan vise folk, at de har ret?
Det tætteste er vel snart streamet titler på ATV, og så er deres GPU snak jo rimelig ligegyldig for de almindelige gamere som ikke går op i fps og detaljegraden.
Det kunne jo tænkes, at langt de fleste spil er rettet mod en lavere fællesnævner og ikke udnytter potentialet i A12X fuldt ud.

5 mia transistorer i Xbox One S (GPU):
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/x ... -gpu.c2866

10 mia transistorer i A12X:
https://wccftech.com/apple-a12x-10-bill ... rformance/

Så er der en helt masse faktorer såsom hvilke frekvenser man kører med og hvordan disse transistorer anvendes, men der skal ikke herske tvivl (andet end i dit sind) om at A12X er en særdeles kraftig chip.

Du kunne jo bruge lidt tid på at se præsentationen af iPad Pro 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=bfHEnw6Rm-4&t=2588s

Evt. start ved demonstrationen af basketball-spillet:
https://youtu.be/bfHEnw6Rm-4?t=3721

Det er næppe rentabelt for udviklere at bruge tid på at lave udgaver af deres spil, der presser A12X til det yderste. Grafik og detaljer må - som sagt - derfor tilpasses en langt lavere fællesnævner og resultatet er så derefter. Men hvor man ikke får et løft hvad angår detaljer så er der efterhånden en del spil der kører op til 120 fps.

At der kun er meget få showcases gør det ikke forkert af Apple at hævde, at A12X har performance på højde med en Xbox One S.
Brugeravatar
Af bbplayer
#313866
Globulus skrev: 7. maj 2020, 20:33 Det kunne jo tænkes, at langt de fleste spil er rettet mod en lavere fællesnævner og ikke udnytter potentialet i A12X fuldt ud.
Så du mener Elon Musk skulle sælge sine biler på at de kører og er lige så fede som bugatti og har lige så mange hk som dem men intet er lavet eller ser sådan ud, så alt snakken bliver ved en mand siger det er sådan. Den køber du?

Man kan lave nok så mange præsentationer men hvis intet kommer til udstyret som alle kan købe, hvad hjælper det dem så?

Er det sådan en trend, som min iPhone kan køre hurtigere en Xbox X :) og så siger en anden min er større end din, og viser den frem, fordi han virkelig har en Xbox som kan vise det.?
Globulus skrev: 7. maj 2020, 20:33 Det kunne jo tænkes, at langt de fleste spil er rettet mod en lavere fællesnævner og ikke udnytter potentialet i A12X fuldt ud.
Hvad er pointen med det svar? Jeg har den bedste cpu/gpu i min box, men jeg vil aldrig bruge det eller tillade der kommer en titel som ikke kan køre på iPhone 4, så de kan glemme alt om mine fine ord, for de får aldrig noget som kun kører med min nye smarte og hurtige GPU. Det er jo spild af penge og resurser at smide noget så kraftig i deres udstyr hvis det aldrig er til hensigt at bruges, og kun gøre produktet dyrere end det allerede er, for det er klart dyre end at bruge ældre SoC løsninger, som du mener er laveste fællesnævner.

Prøvede lige at søge på EA games på App store, ikke særlig fine titler der :) Så vi kan sikkert blive enige om at de kendte titler slet ikke findes på den platform, så det bliver ved snakken, de har ikke kunne tiltrække den type publikum.
Af Globulus
#313867
Du skrev:

"Er der ikke noget som ikke spiller her, eller er der bare loyale spillere på Apple produkter som totalt ignorerer billede og grafik og lyd, og så tror på produktet performer som apple siger, altså en Xbox S"

Jeg læser det således, at du ikke tror på, at den har kræfter på højde med en Xbox One S, og at det er omsonst at hævde det, når der ikke er spil til at demonstrere det.

Det er IKKE ligegyldigt at en iPad Pro 2018/2020 (eller en flagskibs-mobil) har de kræfter, den nu engang har. Kræfterne bliver skam brugt. Blot til andre ting end spil. På iPad Pro er det måske video- og billedredigering. På en mobil kan det være 4K 60fps videooptagelser eller slowmotion-optagelser. Og glem ikke dens NPU.

En Apple TV 4K boks kunne måske bruge de ekstra kræfter til AI-opskalering.

Men jeg forstår ikke, hvorfor du overhovedet tager på vej over en sammenligning med Xbox One S som blev fremført tilbage i 2018. Apple har lavet "spillemaskiner" i mange år: De kaldes for iPhone, iPad og Apple TV. iOS er en af de største spilplatforme - hvis ikke den største - i verden, så der er vel ikke noget forkert i at Apple giver et bud på, hvor A12X er placeret mht. kræfter i forhold til dedikerede spillekonsoller.
Brugeravatar
Af bbplayer
#313871
Globulus skrev: 7. maj 2020, 21:31 Men jeg forstår ikke, hvorfor du overhovedet tager på vej over en sammenligning med Xbox One S som blev fremført tilbage i 2018.
Det var jo Apple selv som lavede den sammenligning ikke mig :)
Og nu, et par senere, så er den platform jo stadig primært blevet en streaming platform for mange, en børnespils pause underholdning for de yngre og apple pumper masser i at lave hardware som aldrig når at bruges men bare lyder godt. Næsten som folk der køber dyre biler fordi andre ved de er hurtige men ingen kører sådan i Danmark, så de skal bare nyde og gå og se på dem, Så en iPhone som ikke får titlerne xbox/ps4/pc får men jo, den kan sikkert gøre det lige så godt men ingen vil udvikle på den platform, synes det at se ud som, eller så er der en flaskehals som udviklere ikke vil ramme, eller om det er apple og deres indhug i fortjenesten ved jeg ikke. Det er jo pt ikke eksisterende at deres GPU som er så super stærk virkelig kommer i spil?
Er det bare sådan en power feel at man ved man har en god GPU i baglommen i en iPhone? Det er vel ikke GPU som gør forskelle når apps bruges? Så præcis hvor mange titler kan apple fremvise der ikke ser på laveste fællesnævner men kun er dedikeret til den platform og model der kræves.

Android spil kræver da også lidt af ejerne, enten på model eller på ram, det er da ikke en ukendt faktor at man må undvære hvis man ikke har nyt.

Nå, jeg undrede mig primært over de sidste par indlæg, nu er der vist brygget nok på det, det er jo ikke mit skarpeste område, jeg observerer bare det skrevne ord, som man så kan grave lidt i på app store og synes at de store firmaer ikke eksisterer til at bruge alt den opreklamerede kraft som apple lægger i deres mægtige cpu/gpu. Og jo, så har Xbox jo lige lanceret deres Series X intro gameplay video'er så faldt det hele lidt sammen med xbox nævnt tidligere.
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 103