Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#313131
Tillykke med dit nye TV.
Ja, det er en fornøjelse, selv almindelige TV-programmer set godt ud, ikk?
Har du prøvet med noget HDR?
Af Bigby
#313137
Vi satte vores op i går. Forgængeren var en Panasonic V10 plasma - så vi har ventet længe på det helt rigtige OLED-tilbud i 65-tommer, og det kom altså her!

Jeg er positivt overrasket over gengivelsen i sollys. Her er endda en særlig THX-indstilling til lyse rum, og det er aldrig nødvendigt at skrue op på "dynamisk" - end ikke i direkte sollys.

Hvilken billed-indstilling er mest "korrekt" og "Hollywood-in-your-home" agtig? Jeg veksler lidt mellem de to THX-indstillinger og "Biograf". Ved DolbyVision-film på Netflix, skifter den automatisk til "Dolby Vision Bright", og dette kan tilsyneladende ikke ændres?

Jeg bruger tv'et med min halvgamle Marantz SR5010-receiver, som understøtter HDMI-ARC, Atmos mm. Måske er det indbildning, men surround-lyden virker generelt bedre end før, hvor jeg kørte den optisk til receiveren.
I øvrigt er lyden fra selve tv'et langt bedre, end jeg havde ventet efter diverse anmeldelser. Faktisk det bedste, jeg har hørt fra en fladskærm til 10K. Atmos-effekten med virtuel surround er meget effektiv. Og så kan man jo koble en sub direkte til skærmen, hvis man ikke gider flere højttalere.

Jeg er også positivt overrasket over smart-delen - efter firmware-opdatering. Betjeningen virker i mine øjne mere smagfuld og stringent end på LG. Jeg bruger mest Netflix-appen og PLEX-appen, og begge er umiddelbart lige så gode som på Apple TV. Havde regnet med at skulle opgradere min gamle Apple TV til en 4K-model, men det behov er hermed røget i baggrunden.

Det eneste, jeg er utilfreds med, er fjernbetjeningen, der er lige så plastic-agtig som min gamle V10-model - men med mere svampede knapper. Det er især træls, når man skal indtaste tekst på skærmen. Er der nogen, der kender en mobil-app, som kan fjernstyre tv'et på tilfredsstillende vis - inkl. qwerty-tastatur?
Brugeravatar
Af MigSelv
#313145
George1 skrev: 24. apr 2020, 20:08 Jo dejligt men det er ikke dig der er smidt ud af dette forum grundet altid negativ over for Samsung, og så har skiftet bruger navn?
Tror du ikke, at du roder rundt i brugernavne? Der er forskel på PeterD og Pede8000, men tal og bogstaver kan være svære at forstå.
Jeg vil da foreslå, at du stopper med, at anklage brugere for “navnefusk”.
Af Bigby
#313146
Tak for tips om remote-erstatninger. Men 600 kr. er jo en slat - og der burde da findes en mobil-app (officiel eller ej)?

Ekstra spørgsmål: Jeg har endnu til gode at tilslutte en SSD til optagelse via USB. Er der nogen derude, som har gode erfaringer med en specifik model, som er kompatibel med dette tv? Støjsvaghed er lige så vigtigt som kapacitet - derfor skrev jeg SSD (hvis jeg nogensinde køber en harddisk igen, bliver det kun til min NAS). Jeg vil også gerne undgå endnu et kabel til en stikkontakt, men strøm fra en sekundær USB-port i tv'et kan til nød accepteres.
Af Bigby
#313147
Bonus-spørgsmål: Er det overhovedet muligt at se en kanal, mens man optager en anden - når kilden i begge tilfælde er YouSee kabel-tv? Alle specs-lister om denne tv-model reklamerer med to tunere - men jeg kan ikke få tv'et til at vise to kabel-kanaler i dual-screen-visningen? Den kræver tilsyneladende, at den ene visning er kabel - og den anden visning noget andet (som terrestrisk eller satellit). Er der en skjult begrænsning her et sted?
Brugeravatar
Af bbplayer
#313148
Bigby skrev: 25. apr 2020, 01:11 Bonus-spørgsmål: Er det overhovedet muligt at se en kanal, mens man optager en anden - når kilden i begge tilfælde er YouSee kabel-tv?
Du kan måske ikke se 2 tv kanaler samtidig, det synes jeg sjældent nogen tv har supporteret, det finder man ofte kun på tv bokse som kan. Du kan jo teste det med 2 ukodet kanaler og se om du kan optage den ene og så se den anden samtidig.
Bruger du kort til selvvalgs kanalerne, så kræver det også 2 kort/CA moduler i tv for at optage 1 kodet kanal og se en anden kodet kanal.
Af George1
#313150
MigSelv skrev: 25. apr 2020, 00:13
George1 skrev: 24. apr 2020, 20:08 Jo dejligt men det er ikke dig der er smidt ud af dette forum grundet altid negativ over for Samsung, og så har skiftet bruger navn?
Tror du ikke, at du roder rundt i brugernavne? Der er forskel på PeterD og Pede8000, men tal og bogstaver kan være svære at forstå.
Jeg vil da foreslå, at du stopper med, at anklage brugere for “navnefusk”.
Måske du ikke kan forstå det, ja tal og bogstaver er nok svært for dig, vil foreslå du stopper med at blande dig i noget du ikke ved noget som helst om. Spurgte om det ikke var ham der hedder Peter D.
Anklager skam ikke nogen det var bare ikke fair at debattere under 2 brugernavne gav vild forvirring og dobbelt konfekt Peter D skiftede bruger navn efter at være blokeret af dette site, pga en altid total negativ tilgang/omtale af et bestemt mærke, som jeg husker det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#313151
Du tænker på PederD og PederDebel brugerne. Pede8000 har været med os i 8 år nu. Vi har endvidere en MEGET kort liste med folk, der er blevet smidt ud (uden at være en spambot), og der er ikke en Peder på den.
Af PeterD
#313152
Forstår ikke polemikken.

Kan tydeligvis se hvem der er fortaler for LCD og hvem der er fortaler for OLED.

En af de seneste artikler vedr. emnet.

https://www.google.com/amp/s/www.digita ... led/%3famp

Det bliver uafgjort....

Jeg brugte 2 brugernavne fordi jeg blev logget ud af mit første. Jeg fik at vide at jeg skulle ændre navnet, men efter et stykke tid virkede mit gamle igen.. :s
Af George1
#313153
Jep ok, det var Peder D der blev blokket. tak for info.
Er nu heller ikke tilhænger af at smide folk ud, fint med forskellige holdninger/meninger det giver liv til debatten.
Brugeravatar
Af Pede8000
#313154
George1 skrev: 25. apr 2020, 09:43 Jep ok, det var Peder D der blev blokket. tak for info.
Er nu heller ikke tilhænger af at smide folk ud, fint med forskellige holdninger/meninger det giver liv til debatten.
Der er ingen der er blokeret. Det skriver Torben i et indlæg længere oppe.

Mener du, at man skal lave en debat blot for debattens skyld?
Så forstår jeg bedre hvorfor du blander dig i alle OLED tråde.

Jeg kunne sagtes skabe uro i andedammen, hvis jeg gik i dine tråde og skrev om alle de dårligdomme der er forbundet med LCD i almindelighed og Samsung i særdeleshed.

Det gør jeg bare ikke, fordi jeg ikke føler det bidrager positivt.

Nok om det, fra min side.

Som du, på din egen måde, skiver er det et frit forum. :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#313156
George1 skrev: 25. apr 2020, 09:13
MigSelv skrev: 25. apr 2020, 00:13
George1 skrev: 24. apr 2020, 20:08 Jo dejligt men det er ikke dig der er smidt ud af dette forum grundet altid negativ over for Samsung, og så har skiftet bruger navn?
Tror du ikke, at du roder rundt i brugernavne? Der er forskel på PeterD og Pede8000, men tal og bogstaver kan være svære at forstå.
Jeg vil da foreslå, at du stopper med, at anklage brugere for “navnefusk”.
Måske du ikke kan forstå det, ja tal og bogstaver er nok svært for dig, vil foreslå du stopper med at blande dig i noget du ikke ved noget som helst om. Spurgte om det ikke var ham der hedder Peter D.
Anklager skam ikke nogen det var bare ikke fair at debattere under 2 brugernavne gav vild forvirring og dobbelt konfekt Peter D skiftede bruger navn efter at være blokeret af dette site, pga en altid total negativ tilgang/omtale af et bestemt mærke, som jeg husker det.
Nu er det jo ikke mig der roder rundt i brugernavne, og kaster om sig med beskyldninger omkring profilfusk. Det kunne være, at du skulle vende klaphatten om, og vågne lidt op :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11