Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OleRas
#311857
Hej

Jeg har netop købt ovennævnte tv, jeg er dog ikke tilfreds md lyden som er alt for "mørk". Normalt kan man jo justere diskant/bas med i Equalizer menuen, problemet her er blot at menuen findes, men den er ikke tilgængelig. og det uanset om om je bruger de interne højttalere, en soundbar via HDMI eller optisk kabel, resultatet er det samme, ikke tilgængelig..

Er der nogen der har en løsning på hvordan man får adgang til Equalizer menuen ? Der står noget i manualen om at funktionen "Tilpasset lyd" skal være aktiveret, men, den funktion har jeg ikke..

På forhånd tak for svar !
Af jng
#311887
Supergris skrev: 28. mar 2020, 22:04 ...
Equalizer-menu har jeg aldrig set på et normalt TV...
På mit 'ældre' soveværelses-Samsung OG på mit 'nyere' stue-Samsung findes menuen Equalizer under Lyd -> Lydeffekt. Sender man lyd ud via ARC, er menuerne logisk nok gråtonede. ARC er jo i princippet 'sammenlignelig' med en analog Linje-udgang fra forrige årtusinde...
Af OleRas
#311893
Hej

Ok, jo, menuen "equalizer "er der, men også når man anvender tvét indbyggede højttalere er menuen gråtonet, og trykker man på den kommer der blot en besked om at den ikke er tilgængelig.

Og til "supergris" Der er faktisk ikke nogen lydprofiler at vælge imellem, der en Equalizer, som altså af ukendt årsag ikke er tilgængekig, ligegyldigt hvilket output man vælger :-(

Nå, jeg må rode videre med sagen...

/Ole
Af George1
#311895
Det lyder lidt mærkeligt, har ingen problemer med at tilgå Equalizer her på mine ældre Samsung, har du prøvet at scolle ned til nulstil lyd under lydindstillingen ??
Af OleRas
#311897
Hej igen

Jeg har heller ikke oplevet problemet før, dette er mit 4 eller 5 Samsung tv, på de tidligere har det fungerer uden problemer, senest på et 7005 fra 2015.

Jeg vil prøve at nulstille lyd, og se om det gir´nogen muligheder...

/Ole
Brugeravatar
Af bbplayer
#311898
Gå hele lyd menu igennem og sikre at du ikke har aktiveret, eller deaktiveret en mulighed der, for at ændre lyd profiler? For du kan vel ændre lyd profil, selvom du skriver der ingen er? For så er det jo et forkert sted du kigger :)
Af George1
#311900
OleRas skrev: 29. mar 2020, 16:32 Hej igen

Jeg har heller ikke oplevet problemet før, dette er mit 4 eller 5 Samsung tv, på de tidligere har det fungerer uden problemer, senest på et 7005 fra 2015.

Jeg vil prøve at nulstille lyd, og se om det gir´nogen muligheder...

/Ole
Jep det burde det, ellers må der næsten være noget der blokere.
Af OleRas
#311901
Hej igen igen

Problemet er løst !. En nulstilling af lyden til fabriksindstillinger, og så blev Equalizer menuen pludselig brugbar..

Det er ofte så lidt der skal til :-) tak for hintet med at nulstille.

/Ole
Af SLL
#311949
I indstillings menuen, under "generel", "indstillinger for intelligent tilstand".. slå "tilpasset lyd" til.
Det virker helt fantastisk.

Det er korrekt, at der er mørk "dynelyd" på som standard. Men "tilpasset lyd" indstillingen åbner for mellemtone/diskant, og bibeholder bassen/bunden. Uden at det kommer til at lyde underligt.

Den indstilling er jeg glad for :-)