Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311710
Hanga skrev: 24. mar 2020, 20:45 Tak for en god anmeldelse som altid.

Af ren nysgerrighed - i målingen af de forskellige billedprofiler er der ret stor forskel i peak luminance.

F.eks. er Cinema SDR 215 cd/m2 mens Filmaker mode SDR er 91 cd/m2.

Er der virkelig så stor forskel i lysstyrke på de profiler som ellers måler ret ens?
For at besvare det kræves en smule baggrundsinfo ift. CalMAN-graferne og SDR-video. Kort forklaret, så er SDR-video et system, der arbejder med lysstyrke som relative værdier. Det vil sige, at CalMAN rapporterer farvenøjagtigheden for det målte niveau af lysstyrke (for hvid). Så farvenøjagtigheden er den samme for hhv. de to givne/målte niveauer af lysstyrke i de to profiler (Cinema og Filmmaker Mode).

HDR-systemet er derimod et nyt fundament under video, hvor lysstyrke defineres som absolutte værdier. Altså kan man på indholdssiden angive, at noget skal gengives som 1000 nits og noget andet som 500 nits (med SDR ville man angive den højeste lysstyrke i indhold som 100% og halvdelen deraf som 50%).

Derfor outputter CalMAN som udgangspunkt flere grafer, når man måler på HDR. Hvis man kigger på f.eks. Filmmaker Mode HDR, så kan man se, at farvenøjagtigheden (RGB balance) angives både uden og med lysstyrke (luminance) inddraget. Og ovre til højre forneden på den mindre graf har man så de absolutte værdier for lysstyrke.

(vil man ændre de absolutte lysstyrkeniveauer i HDR, så skal tone-mapping tages i brug)

Billede
#311711
bjarnetest skrev: 24. mar 2020, 23:04 Tak for en fin test. I mangler lige prisen. Den er som følger
LG OLED77CX Pris 6999 Euro = 52.260,83 kr (kommer Maj)
LG OLED65CX Pris 3099 Euro = 23.139,92 kr (kommer April)
LG OLED55CX Pris 2299 Euro = 17.166,40 kr (kommer April)
LG OLED65CX Pris 1799 Euro = 13.432,95 kr (kommer Maj)
https://www.displayspecifications.com/en/news/82c82c8
Vi bør nok også have dem med nede i konklusionen (får det tilføjet), men de danske priser fremgår i testens introduktion :)

Der ligger også en artikel på forsiden med dem: Danske priser på LG CX OLED
#311719
Desværre er 2020 OLED-panelet (i LG CX) stort set uændret efter udviklingen i OLED-panelet ramte en stopklods for 3-4 år siden
Jeg har læst dette flere gange i jeres tests af LG OLED TV. Kan nogen opfriske min hukommelse... Hvad er det præcis, der henvises til?

Tak for en god anmeldelse!
#311723
Depechefan skrev: 25. mar 2020, 09:27
Desværre er 2020 OLED-panelet (i LG CX) stort set uændret efter udviklingen i OLED-panelet ramte en stopklods for 3-4 år siden
Jeg har læst dette flere gange i jeres tests af LG OLED TV. Kan nogen opfriske min hukommelse... Hvad er det præcis, der henvises til?

Tak for en god anmeldelse!
Det er nok at man ikke kan hive mere lys (flere nits) ud af et OLED panel som det er nu.
#311724
Supergris skrev: 24. mar 2020, 16:19 at I er gået tilbage til at stave refleksioner med "t", selv om det er en svær én...
Mon ikke det handler om alder, nogle skriver stadig linier andre gør som dansk retskrivning ordbog anviser, at skrive linjer.

Det er nok mere et generations skifte, og hvor længe siden det er man gik i skole, og hvor ofte man læser om ord ændringer.
#311726
Steenfeldt skrev: 25. mar 2020, 09:29
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2020, 07:56 Det plejer at ske, så det virker sandsynligt. Jeg tror godt, at 55" C9 kan komme ned i 7999 kr. igen før den udgår. Jeg tror dog ikke, at den bliver meget billigere end det.
Hvornår regner du med det sker? :)
Alt er jo rent gætteri . Mit gæt er,at det når at blive udsolgt inden det når ned i 8000kr . . .
#311729
Depechefan skrev: 25. mar 2020, 09:27
Desværre er 2020 OLED-panelet (i LG CX) stort set uændret efter udviklingen i OLED-panelet ramte en stopklods for 3-4 år siden
Jeg har læst dette flere gange i jeres tests af LG OLED TV. Kan nogen opfriske min hukommelse... Hvad er det præcis, der henvises til?

Tak for en god anmeldelse!
For ca. 3-4 år siden tog OLED-panelet fra LG Display skridtet til HDR. I den forbindelse løftede man den maksimal lysstyrke til 700 nits, farverummet til 99% DCI-P3 og nogle andre parametre.

OLED-panelet leverer det samme her i 2020 plus/minus.

Næste skridt ville være at f.eks. hæve lysstyrken til 1000 nits eller højere. Og komme tættere på det større Rec.2020 farverum, som er specificeret i HDR.

Det lader dog til at fokus mere er på at øge masseproduktionen end at tage næste skridt. Det kan man jo for så vidt godt forstå, men nok også en konsekvens af, at LG Display fortsat er den eneste som kan producere OLED TV-paneler. Hvis f.eks. Samsung Display også begynder, så tror jeg, at de to parter vil presse hinanden fremad.
#311731
Har I testet, om man kan sende PCM 5.1 og 7.1 over eARC? Sidste års C9 understøttede ikke dette, selvom det havde eARC.
#311733
Rasmus Larsen skrev: 25. mar 2020, 06:08
Hanga skrev: 24. mar 2020, 20:45 Tak for en god anmeldelse som altid.

Af ren nysgerrighed - i målingen af de forskellige billedprofiler er der ret stor forskel i peak luminance.

F.eks. er Cinema SDR 215 cd/m2 mens Filmaker mode SDR er 91 cd/m2.

Er der virkelig så stor forskel i lysstyrke på de profiler som ellers måler ret ens?
For at besvare det kræves en smule baggrundsinfo ift. CalMAN-graferne og SDR-video. Kort forklaret, så er SDR-video et system, der arbejder med lysstyrke som relative værdier. Det vil sige, at CalMAN rapporterer farvenøjagtigheden for det målte niveau af lysstyrke (for hvid). Så farvenøjagtigheden er den samme for hhv. de to givne/målte niveauer af lysstyrke i de to profiler (Cinema og Filmmaker Mode).

HDR-systemet er derimod et nyt fundament under video, hvor lysstyrke defineres som absolutte værdier. Altså kan man på indholdssiden angive, at noget skal gengives som 1000 nits og noget andet som 500 nits (med SDR ville man angive den højeste lysstyrke i indhold som 100% og halvdelen deraf som 50%).

Derfor outputter CalMAN som udgangspunkt flere grafer, når man måler på HDR. Hvis man kigger på f.eks. Filmmaker Mode HDR, så kan man se, at farvenøjagtigheden (RGB balance) angives både uden og med lysstyrke (luminance) inddraget. Og ovre til højre forneden på den mindre graf har man så de absolutte værdier for lysstyrke.

(vil man ændre de absolutte lysstyrkeniveauer i HDR, så skal tone-mapping tages i brug)

Billede
Tak for den grundige forklaring.
Jeg skal bare lige sikre mig at jeg har forstået det korrekt. Både Cinema SDR og Filmmaker mode SDR har meget nøjagtig farvepræcision, men sidstnævnte har generelt mindre lys i billedet?

I så fald, er det så ikke et meget lavt lysniveau i filmmaker mode? Selv ISF dark har noget højere peak luminance.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12