Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Don Johnson
#309520
ATV 4K er meget "følsom" mht. kabler. Jeg oplevede problemer med min selvom jeg købte de anbefalede Belkin HDMI high speed kabler. Problemerne forsvandt først efter jeg købte HDMI 2.1 kabler, og som bonus oplevede jeg derudove at Plex afspilninger og andre tjenester generelt blev hurtigere om til at starte afspilninger.
Jeg har i øvrigt nogle gode HDMI 2.1 kabler til salg her hvis nogen skulle have brug for det.
viewtopic.php?f=14&t=49371
Af Supergris
#309564
TBC skrev: 26. jan 2020, 10:30 ATV'et kan dog maksimalt kun outputte op til 12.54 Gbps video (4K/60 Hz 4:4:4) + ca 7 Mbps (OBS: ikke Gbps) til 5.1 PCM lyden.
Hvis ATV kun kan outputte ca. 7 Mbps til lyden, hvad gør den så, hvis den skal afspille et Blu-ray-rip, hvor der f.eks. er et DTS-HD MA lydspor, som udnytter fuld båndbredde (24,5 Mbps)?
Brugeravatar
Af TBC
#309570
Supergris skrev: 26. jan 2020, 22:00 Hvis ATV kun kan outputte ca. 7 Mbps til lyden, hvad gør den så, hvis den skal afspille et Blu-ray-rip, hvor der f.eks. er et DTS-HD MA lydspor, som udnytter fuld båndbredde (24,5 Mbps)?
Så downsampler det som altid til 48 Khz som også ifbm HD lydfiler over 48 Khz.

Jeg skrev fra perspektivet om hvad der typisk maksimalt skal bruge til PCM i HDMI kablet og det er:

48 kHz/24-bit: 48,000 x 24 x 6 = 6.912.000 bits per second (6.9Mbps) + evt metadata, da Atmos metadata som reglen ligger i embedded i et DD+ 5.1 track fra streamingudbyderne - På BluRay kan der så godt nok også ofte være tale om et 7.1 spor, hvilket så ændrer regnestykket til omkring 9,2 mbps. Men ATV'et outputter desværre aldrig over 48 Khz - i hvert fald ikke så længe Apple har lukket af for >48 Khz PCM og bitstreaming. :(

Under alle omstændigheder er det marginalt hvad selv PCM lyd fylder i forhold til hvad 4K billedet fylder af Gbit/s (og ikke bare Mbit/s som lyden) i HDMI kablet.
Af Supergris
#309606
Tak for svar.
Måske du kan svare på en ting, jeg ikke umiddelbart kan finde svar på?

Hvordan er sammenhængen mellem bitraten på et HDMI-kabel, og bitraten fra outputtet på en Blu-ray-afspiller, en konsol eller lign.?
Begge dele har jo med båndbredde at gøre.

Jeg er klar over, hvordan man beregner båndbredden på et HDMIkabel, hvor det til UHD-signaler med HDR skal være godkendt til 18 Gbps, men hvordan hænger det egentlig sammen med, at en UHD-Blu-ray "kun" kan outputte godt 100 Mbps, hvor en almindelig Blu-ray video bitrate er maksimum på 54 Mbps?
Jeg tænker, der er langt fra 18 Gbps ned til 100 Mbps?
Er det mig, der "tænker" forkert?
Brugeravatar
Af TBC
#309610
Supergris skrev: 27. jan 2020, 19:49 hvordan hænger det egentlig sammen med, at en UHD-Blu-ray "kun" kan outputte godt 100 Mbps, hvor en almindelig Blu-ray video bitrate er maksimum på 54 Mbps?
Jeg tænker, der er langt fra 18 Gbps ned til 100 Mbps?
Er det mig, der "tænker" forkert?
Det handler om encoding og kompression.

Både på Netflix og på BluRay er signalet hårdt komprimeret, med de tab dette nu giver - Eneste forskel er egentlig hvor hård kompressionen er, hvorfor BluRay generelt har bedre kvalitet end hårdere komprimeret streaming. Afspilleren (streamingboks/BluRay afspiller) dekoder og udpakker så det komprimerede video + lyd til fremsendelse via HDMI kablet.

Har du en komprimmerede lydfiler i hhv. 6400 kbps, 640 kbps og 64 kbps (forudsat at der er tale om samme bitdybde, samplingfrekvens og antal lydkanaler) fylder alle filer stadig fuldstændigt det samme når de pakkes ud og sendes som PCM (som er et ukomprimeret format) via HDMI - Når der er tale om at en komprimeret lossy fil er pakket ud til PCM så indeholder den udpakkede PCM naturligvis fuldstændigt stadig samme tab af lydkvalitet som var til stede i kompressionen i den oprindelige lydfil. ...Det samme gør sig gældende med videodelen.

De faktorer der afgør hvor stor båndbredde der er nødvendige i HDMI kablet er bitdybden (hænger bl.a. sammen med graden af croma subsampling i video), samplingfrekvens[musik]/fps[video] og for lyds vedkommende antal kanaler. Så er det får så vidt lige meget hvor hårdt komprimmeret signalet har været fra start.

Fra et grafikkort i en konsol eller PC har selve videosignalet aldrig været komprimmeret. Det er derfor billedkvaliteten er synligt ringere på spilstreamingtjenester (hvor signalet er komprimmeret) end den er via lokal afvikling på konsol/PC hvor udgangssignalet ikke har været komprimeret.
_ _ _
Mht HDMI 2.1 så vil der blive benyttes Display Stream Compression (DSC) for de fleste video signaler der er højere end 8K og 4:2:0 chroma subsampling grundet båndbredden (f.eks ville 8K120 Hz fylde 102.2 Gbit/s og 8K@60Hz fylde 49.65 Gbit/s, mere end HDMI 2.1's maksimale båndbredde på 42.6 Gbit/s - Men det er en anden snak, hvor materialet først dekodes og så encodes igen (DSC) for så at dekodes igen i TV'et.
Af Supergris
#309615
Det var en pludselig tanke, hvor jeg ikke kunne få det til at passe sammen. Må lige læse op på det.
Jeg vil tro "TMDS" (Transition Minimized Differential Signaling) har noget med det at gøre. Korrekt?

Jeg ved jo, du godt kan lide at komme med gode udredninger... :)
Brugeravatar
Af TBC
#309626
TMDS har for så vidt ikke noget med selve lyd og video signalet at gøre men er en signal/transmissions-standard

Ultrakort handler det om at pakke det digitale signal (det hvis båndbredde vi tidligere har talt om) mere robust til kabelfremføringen og ruste det mod de datatab og den interferens der opstår i kablet, via brug af diverse tricks. Bl.a. tilføjes både ekstra parasitbit og det samme signal sendes separat 2 gange i modfase. I den anden ende kan de to signaler sammenlignes og de ekstra parasitbit kan indgå i signalfejlretning for dermed at sikre at både clock og de digitale data overlever uden tab og fejl til den anden ende af transmissionen.