Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#308631
Rasmus Larsen skrev: 8. jan 2020, 09:59Der findes vist stadig personer derude, som ikke tror på, at årets nye spilkonsoller vil understøtte 8K =)
Så har man da vist ikke hørt om HDMI 2.1 ;)

Men mon ikke dét man ikke tror på er AAA titler reelt renderet i 8K? Dette er nemlig at regne som endog meget usandsynligt (med mindre man specifikt har vægtet grafikkens tyngde til det) på de kommende AAA titler, selv på en konsol der måtte have 12 TFlops.

Til gengæld vil en masser af eksisterende titler (boksen er jo bagudkomapibel) sammen med en del indietitler med mindre tung grafik snildt kunne renderes i 8K på en 12 Tflop konsol. F.eks. har jeg selv spillet end del titler i bagkatalog i 8K på min 15.28 TFLOPS GPU, f.eks. senest Halo: The Master Chief Collection renderet i 8K (som supersampling til 4K fremvisning) på PC'en. Den slags kan man sagtens med en GPU af den størrelse, der så samtidigt keder sig bravt imens. Men en titel som Senua's Saga vil helt sikkert ikke renderes i 8K på hverken en 12 TFlops konsol eller 15 Tflops PC-GPU, men snarere et sted omkring 4K med efterfølgende checkerboarding til 8K, hvis man har en 8K skærm.

I øvrigt er der dukket disse interessante nye data op i techpowerups GPU test database, som antages at være fra development kits. Hvis det sammen med de fragmenterede leaks der er set holder, lover det utroligt godt for XBox SeX, som i så fald får en meget kompetent GPU af absolut nyeste arkitektur, mens det ikke ser lige så lovende ud mht PS5 - Men nu får vi at se når der kommer noget officielt engang.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/p ... -gpu.c3480
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/x ... -gpu.c3482
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/r ... 0-xt.c3481
https://www.tomshardware.com/news/nvidi ... onsumption

Digital Foundry har i øvrigt givet Phil Spencers billede et nærmere spekulativt eftersyn: https://www.youtube.com/watch?v=v2M01ph1VHM
#308671
Så ca. 12 Tflops på ny Xbox og ca. 9 Tflops på PS5? Lyder da bestemt ikke usandsynligt, at de data stemmer.

Hvis man bare lige går sådan matematisk forsimplet til sagen så:
3840×2160×120 = 995328000 = 7680×4320×30

Det er dobbelt op ift. de 4K60, som Xbox One X leverer lejlighedsvis. Og Xbox Series X skulle jo være dobbelt op på GPU-siden. Vi har set konsoller både levere 1080p og 4K ved 30fps og være markedsført som 1080p og 4K gaming, så jeg tror ikke, at det er usandsynligt, at Microsoft gør det samme med Series X. Der er også andre optimeringer såsom en langt hurtigere CPU samt SDD, hurtigere RAM mv. Og så vil VRR giver fleksibilitet til at rykke op over 30fps i 8K og 60fps i 4K, når det er muligt.

Og så kan de sælge en "rigtig" 8K-konsol senere. De kan kalde den Xbox Series X Two <B
Brugeravatar
Af TBC
#309351
Sploink skrev: 22. jan 2020, 20:24 Det ligner en pc
Hvis specs holder får den også denne gang (lige som PS5) hardware der svarer til PC (sidste generation havde CPU'er der mindede mere om mobiltelefoner og streamingbokse end om PC) og den får ydelse som en high-end gamer-pc, med grafisk ydelse et sted helt oppe imellem et RTX 2070 og et RTX 2080 (plus/minus evt. en mindre grad af lightning effects fra full-scene RayTracing). Lig dertil at spiludviklerne i højere grad kan optimere spillene til konsoller med fasttømrede specifikationer, så den næste konsolgeneration skal nok give nogle fantastisk titler til både XBox Se-X og gamer-pc ejere, bare gamer-Pc'en som minimum ikke har nogle som helst bottlenecks i forhold til konsol-konfigurationen (Og det bliver de første par år kun på virkelig high-end gamer-PCere man vil se det)

Så alt tyder på at XBox Se-X bliver den næste konsolgenerations ydelses-konge sammenlignet med hvad man hører om PS5'eren. Så der skal jo nødvendigvis laves en form-factor der er duelig til ordentlig køling. ...Men faktisk er den meget meget mindre end jeg gik og forestillede mig. Nuvel større end en NUC, men betydeligt mindre en hvad jeg forbinder med en gamer-pc.
#309357
Holder MS dette design, så køber jeg en ny på grund af det alene, den er fin den er firkantet og den vil ikke stå ud på hylden og er kanten og let at placere.

Det er en ideel form, de arbejder ud fra, selvf. får front nok noget snask, en USB foran er måske ikke optimalt, til opladning.
#309681
Skrev det samme ovre i PS5 tråden, men for helheden skyld:


PlayStation 5 vs. Xbox One X fra en person, der påstår at have erfaring med udviklerkits.

CPU PS5 = XSX
GPU PS5 < XSX (less the 1TF)
RAM PS5 > XSX (BW and size)
SSD PS5 > XSX (Speed and size)
Performance PS5 > XSX

This is what info i have gathered over the last few weeks. Final dev kits for PS5 are out.


Kilde: https://twitter.com/Tidux/status/1222416357066727424
#309684
Det er da lidt sørgeligt at se twitter delen, og hvor mange som ikke forstår " < > =" ? Altså, hvorfor det.
Og hvorfor --> Det er da helt forkert :)

Men spændende om det bliver sådan, jeg måtte jo erkende at devkit intet har med virkeligheden at gøre, så at sammenligne på de specs er vel mindst lige så forkert når man ikke har den endelige maskine.
Rasmus Larsen skrev: 23. jan 2020, 10:50 Baseret på Ethernet eller S/PDIF porten må man kunne lave en nogenlunde beregning på dimensionerne af boksen. Så skal målebånden lige frem :)
Fik du nogensinde fundet det målebånd? :)
Brugeravatar
Af TBC
#309690
Rasmus Larsen skrev: 29. jan 2020, 12:59PlayStation 5 vs. Xbox One X fra en person, der påstår at have erfaring med udviklerkits.

CPU PS5 = XSX
GPU PS5 < XSX (less the 1TF)
RAM PS5 > XSX (BW and size)
SSD PS5 > XSX (Speed and size)
Performance PS5 > XSX
Lige så meget som jeg håber det er sandt (for 2 relativt kraftige next-gen konsoller er bedre end 1), lige så meget vil jeg se det før jeg tror det. For der er et par ting der simpelt hen stritter imod sund fornuft i forbindelse med oplysningerne.

Vi har hele tiden hørt at CPU skulle være så godt som identiske (plus/minus frekvens). SSD og RAM har ikke det store direkte betydning for grafisk performance, sålænge der bare er rigeligt til 4/8K opløsningen og spillets textures mv.. Til gengæld betyder GPU (og CPU) regnekraft rigtigt meget - og der hvor kæden virkeligt begynder at falde af er at hvad vi hidtil har hørt, så skulle GPU ikke alene være betragteligt større, men også være af en nyere arkitektur (RDNA 2.0) i XBOX Se-X .Så det efterlader altså meget lidt plads til at tage påstandende her for pålydende. Enten så er de iøvrigt uunderbygede og påfaldende detaljeløse påstande her ukorrekte eller også må alle de detaljer vedrørende den datamining og de leaks vi hidtil har hørt være ukorrekte.

Vi kan da altid håbe at det er sandt (mine fingre er krydsede da jeg som PC-spiller ønsker næste konsolgeneration så kraftig som mulig), men det er godt nok et tyndt og fuldstændigt uargumenteret grundlag at håbe på :(

Edit: Hvis man kigger nærmere på hans profil åbenbarer det sig hurtigt at han vist ikke ligefrem kan kategoriseres som en objektiv analytiker som f.eks. Digital Foundry, techpowerup, Tomshardware og lign, men snarere lander i kategorien fanboy med andre direkte usande udtalelser i bagagen - Øv
#309711
bbplayer skrev: 29. jan 2020, 14:01
Rasmus Larsen skrev: 23. jan 2020, 10:50 Baseret på Ethernet eller S/PDIF porten må man kunne lave en nogenlunde beregning på dimensionerne af boksen. Så skal målebånden lige frem :)
Fik du nogensinde fundet det målebånd? :)
Med forbehold for, at min influenza-tåge spiller mig et puds, så er jeg nået frem til ca: 15 cm x 28 cm +/-

Jeg synes, at det ligner på de officielle billeder fra Microsoft, at bredden og dybden er den samme, så det vil sige 15 x 15 x 28 cm.

Naturligvis med alle mulige forbehold. Billedet er ikke taget helt vinkelret. Min ethernet-port, som jeg har brugt som målestok, er ikke helt identisk med den på billedet.

Til sammenligning:
- En Xbox-controller er ca. 10x15 cm, så det passer nogenlunde med tre af dem stablet ovenpå hinanden.
- Den nuværende Xbox One X: 6 x 24 x 30 cm

Hvis man brygger videre på estimaterne, så vil Xbox Series X have en volumen på 6300 cm3 kontra 4320 cm3 på One X. Så den vil fylde mere i møblet.
Vedhæftede filer
Screenshot 2020-01-30 at 11.45.17.png
Screenshot 2020-01-30 at 11.45.17.png (1.58 MiB) Vist 5317 gange
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 42