Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#308154
Swingking skrev: 28. dec 2019, 22:35 D.D. er der stadig kun hvid skærm på DR 1, 2, 3 og Ramasjang - DR Ultra ligner iconet det gamle icon, der virker hbbTV kun på... 22" Full HD Flat Smart TV H5615 model UE22H5615AKXXE

Samt på vores nye Sony Android TV fra 2017 lagger og hakker det hele tiden når vi ser streaming fra det nye DRTV man kan ikke selv vælge kvalitet som man kunne med den gamle version af DRTV desværre ... Kommet det ikke til den nye version så man kan gøre det ?
Vores Grundig: TV 48 VLE 5430 BP kører fortsat udmærket hbbtv fra Ultra, og selvom jeg har kontaktet Grundig er der stadig kun en hvid skærm på de andre DR kanaler efter påvirkning af fjernbetjeningens røde knap.
Jeg bad Grundig om at kontakte DR for at de sammen kan få løst denne udfordring.
At der nu er over 11.000, der har kigget på denne tråd, som jeg startede den 13. november 00:34 dokumenterer, at mange er berørt af den.
Jeg var bortrejst hele sommeren og kom først til Danmark sidst i oktober. Derfor havde jeg ikke fulgt med i, hvad der var gang i på DR streaming fronten. Ved søgning på nettet har jeg fundet denne hjemmeside:
https://www.inputmag.dk/det-nye-drtv-sa ... ang-i-dag/ .
Her kan vi læse at: "Danmarks Radio har valgt en ny teknisk platform, leveret af engelske Massive Interactive der også har bl.a. BBC som kunde, der skal gøre tjenesten mere smidig i forhold til nye seerplatforme og teknologier.
DRTV vil fortsat være at finde både via browseren og via apps til mobile enheder og Apple TV – der er dog ikke konkrete planer om en Android TV-app."
En android TV-app løser ikke problemet for os med gamle TV-apparater fra før android. Disse apparaters browsere, valgt af TV fabrikanten, virker ofte meget dårligt.
Det undrer mig, at DR har valgt en løsning, hvor man sikkert skal betale for tilretning og licenser m.v. til en britisk, og siden februar 2019 italiensk selskab. Der er selvfølgelig ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hver gang man vil have noget nyt, og derfor er det smart at lade sig inspirere af og eventuelt købe, hvad andre har lavet.
For mig at se ville det have været bedre at kigge på Sverige og andre skandinaviske lande, som så vidt jeg kan se på nettet har, eller i hvert fald havde et vist samarbejde:
https://www.digitaltveurope.com/2017/02 ... to-hbbtv2/
omkring HbbTV fra version 1.5 til 2.0.
I den sammenhæng forstår jeg ikke, at der hele tiden skrives om, at det der skete 12. november 2019 havde at gøre med skift fra version 1.2 til 1.5. Der bliver også skrevet om mpeg versioner, herunder mpeg-dash, men man har det indtryk, at ikke ret mange har styr på, hvad der foregår. Hvis udviklingen af programmelet var foregået i DR i samarbejde med TV fabrikanterne, ville det alt andet lige, nok være nemmere at håndtere de udfordringer, der er.

Kan vi ikke få en udredning fra DR, som bliver lagt, sådan at alle kan finde den? Det ville også være rart med en mere tydelig forklaring til hele Danmarks befolkning og en undskyldning til alle dem, som er blevet berørt af omlægningen.

Jeg har desværre ikke forstand på det tekniske, men jeg ved, at der er mange tusinde ældre smart-TV som ikke kører android, så selvom dem med de nyeste apparater ønsker en android TV-app er det ikke løsningen for vi mange, som ikke kan bruge den før forbrugerombudsmanden pålægger TV fabrikanterne at opdatere programmellet på de "fremtidssikrede" smart TV, som blev solgt med hbbtv og open source programmel siden 2012.
Vi snakker alle sammen om bæredygtighed og udnyttelse af ressourcerne. Her er der et sted, hvor det med en software opdatering er ret simpelt at levetidsforlænge de apparater, som folk har købt med forventning om, at de kunne bruge dem i mindst ti år uden at skulle bruge andet end fjernbetjeningen.
Fjernbetjeningens farvede knappers funktion kan ikke bruges på andet end TV apparater, og selvom jeg ikke kan se hvordan ny DRTV virker på vores Grundig TV, kan jeg på min bærbare computer se at disse farvede knapper ikke har nogen anvendelse længere, nu hvor man ønsker at præsentere drtv på smart phones og tablets m.v.
Ved et tilfælde fandt jeg i dag denne DR side:
https://dr.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1795/
og det glæder mig, at man den 20. december har valgt at lade os beholde den gamle drtv lidt endnu, ved at lade lægge signalet ud på Ramasjang kanalen fra den 2. februar.
På vegne af de mange tusinde med ældre apparater anmoder jeg om at faciliteten vil forblive tilgængelig i de kommende år, for vi har ikke alle behov for "live" faciliteten.

En lille bøn til Rasmus Larsen: Kan du ikke få lavet det sådan at årstal vises i forbindelse med visning af indlæg? Når jeg kigger på gamle indlæg, er det indimellem svært at placere dem tidsmæssigt.
Jeg kan eventuelt kontaktes på gmail.
#308247
Det er jo fint nok at det klassiske HbbTv-signal bliver lagt over på Ramasjang fra februar, men hvad med den næste måned?

For dem af os der har YouSee (i hvert fald for mig), vises der et YouSee-skærmbillede på DR K og DR Ultra nu, og det er således ikke muligt at bruge det HbbTv-signal der, ifølge den side henningelk linker til, indtil februar stadig skal sendes på DR Ultra.

Altså tilbage til ikke at have nogen mulighed for at se DRTV på fjernsynet overhovedet, ud over at gå ind på dr.dk i fjernsynets internetbrowser og kæmpe sig igennem brugergrænsefladen der.

Det er efterhånden nærmest farceagtigt, det her.
#308366
HbbTV via DR1 virker heller ikke på et Beovision Horizon fra nov. 2018. Den gamle version fungerer fortsat via DR Ultra. Har kontaktet B&O, men noget tyder på at problemet ligger hos DR eller måske hos begge? BeoVision Horizon er baseret på et LG TV med Android TV styresystem v.5.x Men på nettet ser det ud til at sidste nye version er v.10.x ?
#308382
Jeg tror/ved desværre at DRTV har mange problemer nu, de har ikke server nok til alt den efterspørgsel der er kommet nu, siden de har lukket ned for de 3 live kanaler...

Hos os hakker og buffer det hele tiden det er helt umuligt at se på... Håber sku godt nok at de får fixet det snarest muligt....
#308414
Swingking skrev: 4. jan 2020, 16:58 Hos os hakker og buffer det hele tiden det er helt umuligt at se på... Håber sku godt nok at de får fixet det snarest muligt....
Samme her da jeg (efter at have kæmpet mig igennem dr.dk’s hjemmeside i en TV-browser) ville streame et program i går aftes. Hakkede og stoppede og hoppede op og ned i kvalitet hele vejen igennem. :-/
#308427
JanusJacquet skrev: 4. jan 2020, 20:53
Swingking skrev: 4. jan 2020, 16:58 Hos os hakker og buffer det hele tiden det er helt umuligt at se på... Håber sku godt nok at de får fixet det snarest muligt....
Samme her da jeg (efter at have kæmpet mig igennem dr.dk’s hjemmeside i en TV-browser) ville streame et program i går aftes. Hakkede og stoppede og hoppede op og ned i kvalitet hele vejen igennem. :-/
Ja helt utroligt at de ikke har tænkt på , at der helt automatisk vil komme meget mere tryk på DRTV Streaming , efter luk af DR ultra Samt DR3....

Mon ikke snart DR ( DRstreaming ) selv ,svare os her i tråden hvad deres nye status er ? hva er op og ned nu pt . hvilken udfortninger har de osv..
#308771
Hej
Tak for din mail.
Vi beklager at der har vært fejl på DR’s HbbTV. Det burde være i orden nu.
Hvis det endnu ikke virker så vil vi meget gerne vide modelnr. på dit tv. Du kan prøve med nedenstående vejledning, om det virker på dit tv.

Du skal gøre følgende:

1. Gå ind på DR2-kanalen.
2. Vent til logoet kommer frem nede i højre hjørne.
3. Tryk på den røde knap.
4. Når DR-siden er åbnet, trykker du på den gule knap.
5. Nu skulle du gerne være inde på den normale HbbTV side.

Dette skal du gøre hver gang indtil problemet er løst.

Venlig hilsen

Lene Jensen
Fagkonsulent
DR Licens og Programservice


Det har hjulpet lidt men vi først testet det i går.. og det så vi DRTV i mellem kl 20.30 til kl 22.00 det var det stadigvæk mange udfald desværre .. måske er de ikke gearet nok i den sende tid ... Det tænker jeg i hverfal...
#308798
Swingking skrev: 10. jan 2020, 11:59 Hej
Tak for din mail.
Vi beklager at der har vært fejl på DR’s HbbTV. Det burde være i orden nu.
Hvis det endnu ikke virker så vil vi meget gerne vide modelnr. på dit tv. Du kan prøve med nedenstående vejledning, om det virker på dit tv.

Du skal gøre følgende:

1. Gå ind på DR2-kanalen.
2. Vent til logoet kommer frem nede i højre hjørne.
3. Tryk på den røde knap.
4. Når DR-siden er åbnet, trykker du på den gule knap.
5. Nu skulle du gerne være inde på den normale HbbTV side.

Dette skal du gøre hver gang indtil problemet er løst.

Venlig hilsen

Lene Jensen
Fagkonsulent
DR Licens og Programservice


Det har hjulpet lidt men vi først testet det i går.. og det så vi DRTV i mellem kl 20.30 til kl 22.00 det var det stadigvæk mange udfald desværre .. måske er de ikke gearet nok i den sende tid ... Det tænker jeg i hverfal...
Tak Swingking for denne melding om udfald m.v., men især tak for at du gengiver DR's Lene Jensens udsagn, som jeg går ud fra er kommet i en mail.

Med hensyn til hbbtv modtagelse hos os kan jeg oplyse, at det kører helt fint og uden udfald på den gamle måde via Ultra, også i går aftes, hvor vi streamede tre "udsendelser" mellem 20 og 22.

Vores smart TV er stadig: Grundig TV 48 VLE 5430 BP på en stueantenne og internettet.

Lene Jensens udsagn om "fejl på DR’s HbbTV. Det burde være i orden nu." holder jo ikke i virkeligheden.

Vi er mange smart TV ejere, som har problemer med det nye DRTV og kun får en hvid skærm. Vi er sikkert næsten lige så mange, som har problemer med ændringerne DR lavede i efteråret 2017, som f.eks. udfordringen jeg beskrev her:
viewtopic.php?p=265081#p265081
Der har aldrig været nogen fornuftig reaktion endsige forklaring på, hvorfor disse udmærkede apparater ikke længere fungerer korrekt på hbbtv.

Indtil jeg så swingkings indlæg var jeg ikke klar over at DR nu har ændret DR2 signalet, sådan at vi også der kan tilgå den gode gamle version af DRTV via hbbtv, hvor vi kan bruge fjernbetjeningens farvede knapper i forbindelse med navigationen.

Hvorfor vi skal have informationerne den vej og ikke på forsiden af DR's hjemmeside, forstår jeg ikke, for jeg kigger ikke hver dag på denne side:
https://dr.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1795/ ,
hvor jeg nu kan konstatere at DR ved en rettelse i går har oplyst om at DR2 nu bærer signalet/informationen (eller hvad det ellers måtte være, for det har vi lægfolk ikke forstand på), om at tilgå drtv på den gamle måde, når vi trykker på fjernbetjeningens røde knap. Den nye melding rejser straks nogle spørgsmål, bl.a.: Betyder det så, at der ikke længere er planer om at lægge det på Ramasjang fra den 2. februar? Får vi lov til at beholde den gamle version i flere år, eller er det kun en stakket frist? som jeg spurgte om sidst i et tidligere indlæg:
viewtopic.php?p=308154#p308154 .

Jeg synes at DR bør informere bedre om disse forhold. Det kunne gøres med en smule tekst, med henvisning til hjemmesiden, på ultra kanalen ovenpå det, der kører i øjeblikket.

Jeg kan fortsat kontaktes på gmail.com , hvis der skulle være interesse for at udveksle synspunkter m.v.
#308844
Jeg sidder her og er ved at rive håret af mig selv. Mit Samsung model 2015 chrasher når jeg åbner drtv via rød knap. Jeg kommer ind på forsiden med det samme, men skal jeg afspille noget, starter programmet for derefter at lukke drtv ned efter 3 sek. Og så er der bare sort skærm på alle kanaler ( dog med lyd). Det eneste jeg derefter kan gøre er at afbryde strømmen til tv, før jeg kan se tv igen. Jeg har prøvet alt, og prøvet at starte op på alle DR kanaler uden held. Jeg har også prøvet at nulstille tv totalt, men også uden held. Er der andre der sidder med det samme problem?
#308862
Hurra! Endelig noget der faktisk virker. På DR2 kan jeg nu langt om længe tilgå (det gamle) HbbTV på mit LG 49-UF772V-ZP (2015/2016).

Så håber jeg bare at det gamle HbbTV bevares her længere end bare et kort stykke tid.


Jimboo skrev: 12. jan 2020, 00:21 Jeg sidder her og er ved at rive håret af mig selv. Mit Samsung model 2015 chrasher når jeg åbner drtv via rød knap. Jeg kommer ind på forsiden med det samme, men skal jeg afspille noget, starter programmet for derefter at lukke drtv ned efter 3 sek. Og så er der bare sort skærm på alle kanaler ( dog med lyd). Det eneste jeg derefter kan gøre er at afbryde strømmen til tv, før jeg kan se tv igen. Jeg har prøvet alt, og prøvet at starte op på alle DR kanaler uden held. Jeg har også prøvet at nulstille tv totalt, men også uden held. Er der andre der sidder med det samme problem?
Har du prøvet på DR2 efter fredag hvor DR tilsyneladende har fået lavet signalet om på den kanal så det er det gamle HbbTV der serveres på den kanal? Hvis ikke, så prøv at se om det virker. Mit fjernsyn er ikke Samsung og har aldrig crashet af det, men det har ikke virket før denne seneste opdatering.
#308865
Ja her kører det desværre stadigvæk meget dårligt har prøvet alt efterhånden uden held overhovedet desværre.. der kommer udfald og den stopper og starter hele tiden...

Har prøvet at kører tv med direkte og trådløs internetadgang samt med en anden stue antenne lige meget hvad så kommer der udfald efter ca 15 til 20 min afspilning uden problemer med udfald overhovedet... Det er meget mærkeligt syntes jeg.

Netflix og TV2 Play køre uden udfald helt tiden har lige set en film på 2 timer uden problemer overhovedet.... Så det er kun på DRTV der er et eller andet galt med os os.....

Har i nogle forslag om hvad det kunne være galt her hos os ? på forhånd tak...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13