Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#307580
Lige et par pointers til dig Patrick:

Hvad mener du med "godt" internet? Hvis I begge to streamer samtidigt vil 100/20 mbit være mere end rigeligt til at trække hver jeres fullHD stream.

Hvis du ikke gamer eller skal uploade behøver I ikke noget større. Hjemmesider loader ikke hurtigere og kvaliteten af jeres film bliver ikke bedre af at købe 1000/1000.

Hvor i lander skal I bo og er det i lejlighed? Hvis det er i lejlighed kan de fleste routere levere fin wifi dækning. Hvis det er ét-plans hus kan det give mening med et MESH system eller bare en kvalitetsrouter.

Jeg bor i rækkehus i tre plan og har en router fra kviknet placeret i kælderen. Det fungerer fint med wifi til telefonerne og de bærbare, men min arbejdsstation og shield kører over kabel.

TLDR: Lad være med at lave overkill. Det virker ikke som om I har behov for særlig meget båndbredde. Start med en standard router fra udbyderen og se hvordan det kører. I kan altid opgradere senere, både hastighed og router.
#307581
Vi kommer til at streame en masse film og serier i 4k gennem netflix, hbo og viaplay. Derudover vil vi gerne have godt wifi til vores telefoner og computere når vi er hjemme.

Vi skal bo i lejlighed ved wagnersvej i sydhavnen kbh.
#307584
Jeg havde TDC/yousee coax før vi fik fiber fra Fiberby på Vesterbro i kbh.
100/100 og glimrende latency på under 3 ms så det fungerede fint for mig.

Jeg kan bestemt anbefale Fiberby i kbh, hvor du kan få op til 1000/1000 for 150 kr. men det kræver som regel at hele foreningen tilmelder sig.
#307585
Patrick1998 skrev: 17. dec 2019, 09:22 Vi kommer til at streame en masse film og serier i 4k gennem netflix, hbo og viaplay. Derudover vil vi gerne have godt wifi til vores telefoner og computere når vi er hjemme.
Afsløring:
Mange non-netflix film og serier er kun HD , så du får ikke 4K i brug der. Da de ikke betaler licens for det, f.eks Disney film skal du over på Disney+ nu så får du dem alle i 4K/HDR osv..
#307973
Patrick1998 skrev: 17. dec 2019, 09:22 Vi kommer til at streame en masse film og serier i 4k gennem netflix, hbo og viaplay. Derudover vil vi gerne have godt wifi til vores telefoner og computere når vi er hjemme.

Vi skal bo i lejlighed ved wagnersvej i sydhavnen kbh.
Hvis du skal bo i lejlighed i København, så ville jeg starte med at tjekke med boligforeningen om der i foreningen tilbydes fiber-LAN forbindelse. Ofte har mange boligforeninger internet fra Parknet, bolig:net, Andelsnet, JayNet, Fiberby eller andre. Der vil du få bedre ping og jitter og som oftest også mere båndbredde for pengene (afhænger dog af den enkelte udbyders pris og båndbredde cap-politik) end via kabel-tv og DSL.

Der er som andre allerede har berørt det at sige til dit beskrevne og præsenterede forbrug, at du ud fra hvad du har fortalt faktisk ikke har behov for at betale for mere end ca. 50-100 mbps, hvis der f.eks. blot skal streames 2 stk 4K film på samme tid, surfes og spilles. Så f.eks. en 75/75 eller 100/100 mbps fiberbaseret forbindelse faktisk være bedre end en 1000/100 mbps kabel-tv forbindelse mht ping og jitter. Hjemmesider vil åbne hurtigtst på den forbindelse der har den laveste (dvs. bedste) ping.

De høje hastigheder 500-1000 mbps er noget der primært er brugbart når man skal downloade meget store filer (f.eks. lovlige spil fra Steam der hurtigt kan fylde over 10 GB eller piratkopierede UHD Blu-ray film, der kan fylde op i nærheden af de 100 GB) ...Men streaming bruger ikke meget båndbredde, kun sådan ca 5-10 til full-HD og typisk under 20 mbps til 4K HDR med Atmos - og mht. online spil er det ping og jitter der tæller.

Mht WiFi skal du også være opmærksom på at det oftest vil blive flaskehalsen ved hastigheder meget over 300 mbps. Skal du udnytte en 1000 mbps forbindelse skal du reelt kable dine enheder.

Jeg bor selv i en heldig forening. Der har vi Fiber-Lan forbindelse fra Parknet, hvilket i praksis vil sige ekstremt lav jitter på ca. 850/850 mbps forbindelse med blot 1-2 ms i ping til servere i StorKøbenhavn. (idet ping handler også om fysisk afstanden til serveren) Og det til blot 68 kr/md hos vores Non-Profit udbyder (Parknet er et non-profit laug, "ejet" af de deltagende boligforeninger selv), men som reglen også fra ca. 125 til 300 kr hos andre [kommercielle] fiber-LAN udbydere til boligforeninger ...Det er samlet set så godt som umuligt at slå som bedste forbindelse/tilbud, hvis foreningen du flytter ind i har noget af den slags.
#307996
Men det er vel også til villaer / private?

Det jeg omtaler er løsninger til hele boligforeninger hvor det er en hel forening der tilsluttes. Den slags kan man naturligvis gøre med rabat.

Den løsning jeg selv har fra Parknet til 68 kr/md for hvad der reelt er en 1000/1000 Fiber-LAN forbindelse, er så oven i købet en non-profit løsning, et laug "ejet" af de forskellige tilsluttede boligforeninger selv - Den lokale boligforeningen betaler også selv det lokale udstyr og installationen ved tilslutningen - Det er så en investering der typisk er tjent hjem og udbetalt på få år (i vores tilfælde lidt over 2 år), hvis man sammenligner med hvad beboerne sparer i forhold til kommercielle udbyderes abonnementspriser - og naturligvis derefter vedbliver at spare år efter år på non-profit løsningen.

Men 319 kr. er da ikke så langt fra de 299 kr som en kommerciel bolignet udbyder som f.eks. Bolig:Net tager for sin forbindelse til folk i boligforeninger der har tilsluttet sig deres forbindelse. Så 319 kr. syntes jeg nu ikke lyder så slemt til private i en villa ...altså i betragtning af at der er tale om en kommerciel udbyder der jo primært eksisterer for at tjene penge på dig.

Med hensyn til båndbredden, så handler cap på båndbrede, især på fiberforbindelser, jo primært om at den kommercielle udbyder kan reservere sig selv muligheden for at lave upselling og tjene ekstra penge på dem der brænder allermest for produktet, mens en selvejet non-profit løsning naturligvis ikke har det fjerneste incitament for at cappe forbindelsens hastighed.
#308556
Patrick1998 skrev:Hej allesammen. Jeg har hørt fra både yousee og fastspeed at jeg ikke kan få internet fra dem da vi i min andelsforening får internet gennem telefonstikket og ikke fjernsynsstikket. Ved i noget om det?
Ja, du er rimelig fucked Billede du kan garanteret kun få 20mbit eller sådan noget.

4G er nok vejen frem. Jeg havde internet via 4G i lidt over en måned da vi flyttede i hus, imens jeg ventede på at få noget andet. Og jeg gamer meget, og var meget positivt overrasket over hvor lidt forskel der egentlig efterhånden er.

Ikke at jeg vil undvære mine under 3ms forsinkelse på fiber Billede
#308682
Her er billederne af vores stik. Vil i give en vurdering om det er tv stik eller telefonstik?
Vedhæftede filer
82008765_979825292418448_2423053426930745344_n.jpg
82008765_979825292418448_2423053426930745344_n.jpg (807.71 KiB) Vist 3806 gange
81675120_475482136488580_1179052841549955072_n.jpg
81675120_475482136488580_1179052841549955072_n.jpg (886.6 KiB) Vist 3806 gange