Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Phycopat
#308022
Hej.

Har haft dette fine tv i 14 dage, og er generelt rigtig glad for den..

Dog når jeg afspiller 4k, HDR med DTS-HD kører jeg gerne min WiFi i knæ, - billede hakker og lyd skratter i hurtige scener. Første tv jeg ikke har kabel i da WiFi er hurtigere, åbenbart bare ikke hurtig nok..
Jeg bruger forresten kodi til at afspille filmen med, ligger lokalt på en NAS her. Tester ca 170mbit med Netflix app, er der nogen her der har testet WiFi på dette tv ? Overvejer om jeg skal have en repeater tættere på tv eller om jeg er tvunget til at bruge usb hdd til de tunge film..?
Af lommeregner
#308026
Tvivler på at det drejer sig om wifi forbindelsen. Men at du skriver, at wifi er hurtigere end kabel hos dig, har jeg dog meget svært ved at tro. Hvilken NAS afspiller du fra? Har du før dit nye tv (forresten tillykke med det) kunne afspille 4K film uden problemer? Er det kun en og samme fil du har problemer med? Der er mange faktorer som kan have indflydelse, så lidt flere oplysninger omkring hardware vil hjælpe meget, men jeg vil umiddelbart tro, at din NAS måske ikke er kraftig nok til afspilning af 4K filer.
Af lommeregner
#308028
Hov dit wifi netværk kan selvfølgelig godt være hurtigere end det kablede, såfremt det kablede ikke er gigabit optimeret. Men selv 100 Mbit kablet burde være nok til 4K streaming fra NAS, ihvertfald min egen erfaring 😊
Af Phycopat
#308030
Med kabel går det helt galt, så hakker billede og lyd skratter.. Med WiFi så er begge dele fint udover ved gentagne hurtige scener.. Slår jeg DTS-HD fra så jeg får DD5.1 eller 2.0 så er der heller ingen problemer. - Har prøvet at ligge filen på en USB pen, så virker det også fint..
Tænker det må være WiFi der er for langsom til de store filer..

Var mere om nogen af jer havde erfaring om trådløs på disse tv, evt nogle hastighedstest inden jeg går ud og køber et accespoint eller en repeater mere :)

4k/HDR fra Netflix og YouTube virker ganske udemærket :)
Af Phycopat
#308032
Havde ikke 4k tv før, og har bare fået en film fra en kammerat i 4k for at se hvordan det ser ud..
Har heller ikke fået købt en 4k blu-ray endnu, men virker til at jeg skal ud og have købt sådan en i stedet og nogle 4k film for at få glæde af det :)
Af orm08
#308044
I stedet for at købe blueray skiver, kan du overveje at købe/leje 4K film på iTunes

Hvis ikke Dit Sony har en AppleTV app, kan du købet et AppleTV 4K

Det vil være billigere i længden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#308048
Jeg ville nok også tænke mig om en ekstra gang før jeg købte en dedikeret UHD-afspiller. Med mindre du har tænkt dig, at gå all-in på at købe film, så forudser jeg, at den kommer til at samle støv. Overvej i det mindste om ikke en Xbox med UHD-drev ville være en mulighed, så anvendelserne er lidt flere. Herhjemme har vi for længst droppet de fysiske skiver, og den afspiller vi har til brug ved test ryger fluks tilbage i et skab når den har været brugt. Det er ganske enkelt for bøvlet og for dyrt med skiverne i min mening. Ja, kvaliteten er bedre, men iTunes er dømt “godt nok” til dagligt brug her.
Af Supergris
#308067
100Mbit er rigeligt til at afspille selv de tungeste medie-filer, men netværk kan ofte være meget svær at danse med.
Netværkskortet i de fleste TV er ofte heller ikke det bedste.
Hvis du benytter SMB kan du prøve med NFS i stedet, som i praksis ofte er bedre til at udnytte de ressourcer, der er tilstede.
Du kan også prøve at installere Ares Wizard, som er et værktøj til at vedligeholde og diagnosticere dit netværk.
Dette link, indeholder måske nogle tips, du kan bruge:
https://www.firesticktricks.com/fix-kodi-buffering.html

Jeg synes, det er lidt synd, I prøver at downgrade brugen af skiver, som jo kan rippes og lægges på en server eller ekstern harddisk.
Der er, trods alt, stadig findes folk derude, der har film som en hobby, og med de nye UHD-Blu-rays, så er du sikker på, at have filmen i den bedste form, der er muligt.
Personligt ville jeg have det svært med, hvis film ikke længere kunne købes fysisk.

Det er heller ikke alle, der er hoppet på en soundbar!

Der er en del glæde for nogle, ved at eje en film i fysisk form, selvom den så rippes og streames i stedet.

Som du skriver, så er streaming "godt nok" til dagligt brug, men når der en gang imellem inviteres gæster, eller der er tale om en speciel film med godt billed og god lyd, så er det lækkert, når man er sikker på, kvaliteten ikke står tilbage for det bedste...
Brugeravatar
Af bbplayer
#308068
Jeg købte en Samsung UHD lige da det blev populært, så har jeg senere med flere tv som klarede UHD, flyttede fokus fra primær afspiller til sekundært. Så nu er det en Xbox som er UHD afspiller, synes den gør det helt fint, og jeg udskifter den nok ikke sådan lige.

Som andre siger, så skal du nok se på UHD film leje eller en kombo boks som xbox, hvis der er en snert af spille lyst i dig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#308100
Hvem “downgrader” fysiske skiver? Jeg råder til, at man overvejer hvor man ønsker at fokusere - kvalitet eller “convenience”.

Der er ingen der fornægter kvaliteterne ved de fysiske skiver, men da man ikke kan leje dem, så bør man være ret bevidst om, at udgifterne kan gå hen og blive høje. At rippe en UHD-skive og smide den på en NAS er bestemt heller ikke for alle og enhver. Ud over jeg selv, så er der INGEN i min omgangskreds, som har rippet deres egne film, så selvom jeg færdes i nørdede ingeniørkredse det meste af tiden, så er det næppe normen, at man “bare lige” ripper en film.

Jeg er selv stået af ræset efter UHD kom frem, da der skulle lægges for mange penge og tid i at få indholdet ud. At skifte skive fysisk hver gang jeg vil se en anden film kommer ganske enkelt ikke til at ske herhjemme - min PS4 har samme spil siddende, som den kom med og jeg gider ikke bøvle med at skifte rundt hver gang jeg skal prøve et andet spil. Convenience! (eller dovenskab eller magelighed - jeg er ligeglad med hvad det stemples som).

Vælger man en Xbox, så kan afspilleren trods alt bruges til mere end blot at samle støv.
Af Supergris
#308121
Du skriver direkte, du forudser, en evt. afspiller kommer til at samle støv, hvilket jeg ser som en "downgrading" af betydningen for brugen af fysiske skiver, som jeg mener stadig er vigtige at have på markedet, så længe de danner reference, når vi snakker billed- og lydkvalitet...
Jeg kan forsikre dig om, der findes filmnørder derude, som samler film, selvom der efterhånden er længere og længere mellem dem...
Selv er jeg heller ikke hoppet på UHD-bølgen endnu, men regner med, det sker i det nye år...

Jeg giver dig ret i, at en enkeltstående UHD-afspiller nok ikke er for enhver, men de kan jo også afspille ældre formater.
En Xbox er en god løsning, da den også kan bruges til andre formål, mens man stadig har muligheden for at opleve den bedste kvalitet, der er til rådighed, som markedet er nu...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#308409
Jeg fornægter ikke, at nørderne findes derude, og at deres filmsamling er stor. Men før du hidser dig op over, at jeg ikke spår skiverne den helt store fremtid, så svar mig på dette: af alle de personer du kender, hvor mange af dem hiver da troligt en film ned fra hylden i UHD-kvalitet, og hvor mange af dem finder noget på en streaming-tjeneste i stedet? Blandt mine bekendte - også de perifære bekendtskaber - så er vi nede i ét-cifrede %-satser når det kommer til skiverne i alle typer. Og tallet kan nok afrundes til 0, hvis vi snakker UHD.
Brugeravatar
Af bbplayer
#308411
Torben Rasmussen skrev: 4. jan 2020, 20:21 Blandt mine bekendte - også de perifære bekendtskaber - så er vi nede i ét-cifrede %-satser når det kommer til skiverne i alle typer. Og tallet kan nok afrundes til 0, hvis vi snakker UHD.
Det fortæller os jo kun noget om folk som ikke kvalitets bevidste, end det fortæller os noget om dem som køber de UHD medier som er tilgængelige? Er det et mål i sig selv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#308412
Egentlig er det hele nok ved at være for langt fra det oprindelige emne til at være relevant. Det udsprang af et råd om at købe en dedikeret afspiller til de tunge film, selvom trådstarter har dem på en NAS. En anden streaming-afspiller var nok mere velegnet end en UHD-BD afspiller i første omgang.