Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RasmusJ
#305726
Hej med jer,

Det er efterhånden ved at være på tide at jeg får udskiftet mit trofaste, men ret gamle plasma TV.
Så nu bliver det tid til et smart TV, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.
De seneste par dage har der været en masse skriveri omkring DR på smartTV, og jeg er nu blevet i tvivl om hvad vi kan forvente.

Vi har ikke nogen antenne derhjemme, da alt vi ser foregår via streaming eller bluray. Så TV'et vil kun have internet adgang.
Kan jeg forvente at vi kan se DR live/arkiv når vi ikke har antenne? og vil det være via en app, eller skal jeg bruge hjemmeside?

Jeg har hele tiden regnet med at HbbTV var løsningen, men jeg synes nu at have læst, at det kræver en antenne tilslutning.

TV'et bliver nok enten med WebOs, Tizen eller evt. android TV.

Håber det giver mening. Skriv endelig hvis der er spørgsmål:)
mvh
Rasmus
#305727
Der findes ikke DRTV til LG webOS og Android TV pt. Der findes til Tizen. Og ja herfra vil I kunne streame både live-kanaler og arkiv fra DR - uden tv-antennesignal.

Hele Smart TV-delen i webOS og Tizen opdateres dog ikke, så det er ikke en særlig god løsning fremadrettet. Mit forslag vil være at købe skærm efter billedkvalitet og jeres andre krav, og så supplerede med Apple TV-boksen. Herpå er der er en god DRTV app og alle de andre velkendte tjenester. Platformen opdateres løbende. Fjernbetjeningen til Apple TV kan tænde/slukke TV og regulere lydstyrken. I kan også det den anden vej, altså bruge tv'ets fjernbetjening til at styre Apple TV.

Det er en lille ekstra investering, men jeg tror, at I vil blive meget gladere for jeres streamingtilværelse på denne måde.
Af RasmusJ
#305730
Tak for svaret Rasmus.
Jeg har lagt mærke til din kamp imod OS der ikke bliver opdateret. Jeg er helt enig i at det er dårlig stil, og det har faktisk overrasket mig en del, da jeg egentlig bare forventede at OS blev opdateret i hvert fald i en årrække.

Med både en mediecenter PC, og et par chromecasts i huset, så tænker jeg, at vi evt. må blive ved med at bruge dem, de få gange om måneden vi ser DR.
Jeg havde dog håbet på en indbygget app, så vi kunne undgå at bruge eksterne bokse.
Af RasmusJ
#305738
Supergris skrev: 20. nov 2019, 13:10 Betragt dit TV som en monitor, så bliver du aldrig skuffet. Der er grænser for, hvor smart et smart-TV er!
Ja, jeg vil også have det fint med at kunne købe et godt TV/Monitor, som bare kan bruges med en tilsluttet boks.
Har læst om et projekt på kickstarter der netop vil lave sådan en skærm, men altså der er lidt tid til den er der, og så er det "kun" en LED skærm.
Så jeg må nok leve med alt det ekstra der nu engang bliver lagt i nutidens skærme.
Af Stein
#305740
Jeg bruger ingen boks eller går ind på en af DR kanaler , jeg vælger DR appen direkte fra HOME knappen og har live tv på , og bruger Dplay , TV2 Play og HBO og Netflix og Viaplay , alt fra apps i tv.
Hov vil lige oplyse tv , et Sony 75XF9005

Stein
Brugeravatar
Af bbplayer
#305741
Stein skrev: 20. nov 2019, 13:51 Jeg bruger ingen boks eller går ind på en af DR kanaler , jeg vælger DR appen direkte fra HOME knappen og har live tv på , og bruger Dplay , TV2 Play og HBO og Netflix og Viaplay , alt fra apps i tv.
Hov vil lige oplyse tv , et Sony 75XF9005

Stein
Det som er dit problem om 5 år og mange andres problem lige nu, er jo at tv producenter ikke opdaterer support. Så det virker nu men du kan måske være uheldig som de andre, om 5 år, så sidder du og piver som i den anden tråd, og giver DR skylden for at opdatere og udvikle på den platform som tv producenter for længst har droppet support for på ældre modeller :)

TV apps som du bruger er den rigtige vej frem, og Flatpanels har jo lige nævnt at den DRTV Android App er på vej, så det er tvivlsomt om det så er et problem om 5 år :)
Af Stein
#305743
Øhhhh , jeg ved ikke lige hvor du vil hen med den svada !!!!!!!!!!!
Jeg oplyser at man behøver ikke en boks , vælger man det rigtige tv , så behøver man det ikke .
Og hvad der sker om 5 år , hvad fanden kan jeg bruge det til ?
Ikke sikkert at man har tv eller at verdenen ikke er gået under .
Af x99gump
#305745
Stein skrev: 20. nov 2019, 14:10 Øhhhh , jeg ved ikke lige hvor du vil hen med den svada !!!!!!!!!!!
Jeg oplyser at man behøver ikke en boks , vælger man det rigtige tv , så behøver man det ikke .
Og hvad der sker om 5 år , hvad fanden kan jeg bruge det til ?
Ikke sikkert at man har tv eller at verdenen ikke er gået under .
Han prøver bare at sige at det måske ikke er muligt for dig i en nær fremtid bare at gøre brug af de indbyggede apps. Erfaring viser at ældre tv helt kan gå hen og miste deres apps.
Brugeravatar
Af bbplayer
#305747
@x99gump
Tak

Som eksempel, har man droppet netflix app på ældre LG blu-ray afspillere, som dog ikke kører WebOS, som et eksempel. Selv apps lever ikke forevigt.
DRTV virker fint på Android mobiler (endnu) men ingen på AndroidTV, det er et andet godt eksempel på udvikling som løbende ændrer sig. Man kan ikke altid være sikker eller at DR opdaterer til Android 12.0 når det kommer, og app ikke længere virker.