Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af kennydude
#304465
Hej
Jeg har købt mig et LG C9 65"og vil gerne have købt en ny surround receiver der er fremtids sikret med 4k, eArc(der er vel ikke rigtig nogle reciever med HDMI 2.1 nu.?)

Jeg har 3 Dali Fazon højtalere som front og center ved tv'et og to mindre Dali højtalere som baggrunds lyd samt en Dali subwoofer i stuen. Det bliver primært brugt til film/sport og ps4. Men nu kunne jeg godt tænke mig at få opgraderet receiveren så kan få udnyttet 4k på ps4(og ps5 fra næste år) hvilken reciever ville i anbefale til det setup? Og er det vigtigt om det er HDMI 2.0 eller 2.1 i forhold til fremtidssikring af anlægget?
Brugeravatar
Af Pede8000
#304479
Sony STR-DN1080 er opdateret med eARC. Den må siges at være best buy i "økonomiklassen".
Af Gromit
#304480
Sony STR-DN1080 er utvivlsomt det bedste valg... især når den er på tilbud til under 3000,- :)

En fænomenal receiver, hvis kompatibilitet og komponenter kan matche over dobbelt så dyre receivere. ;)
Af Supergris
#304486
Jeg har en Sony STR-DN 1080 til salg, som jeg købte under åbningen af Power i Esbjerg.
Den er uåbnet og kan afhentes i Esbjerg til 2.500 kr...
Af kennydude
#304508
Tak for de gode forslag. Har kigget lidt på Sonys 1080, men synes også yamahaen 880 ser spændende ud. Svarer lidt til den gamle jeg har, bare i nyere udgave. Nogen der har erfaringer med Denon reciver? Har også fået anbefalet Denon AVR-X4500H, men vil nok gerne lidt under de 10k.
Af AndreasP
#304517
Hvis du er glad for Yamaha, har jeg min Yamaha Aventage A2080 til salg. Den er købt i juni i år, dvs. stort set ny.

Du kan købe den for 7.000 kr.

Det er en klasse receiver!
Af Supergris
#304525
Jeg vil bruge en af de næste par dage på at teste min nyindkøbte Sony STR-DN1080 mod min ældre, men stadig utrolig gode og i en helt anden klasse (dog uden 4K, Atmos og 3D) Sony STR-DA5400ES.
Den har virkelig gjort det godt, så spændende at finde ud af, hvad der er sket på små 10 år...
Af filmfreak
#304535
Hej Supergris,
Var lidt i samme situation som dig.
Havde en Sony STR-DA3500ES reciever (lidt mindre end din) som også havde gjort det rigtig godt i mange år, men jeg manglende bla 4K.
Købte så Sony DN1080 på tilbud, men havde mine betænkeligheder mht om den havde power nok til at drive mine B&W højttalere.
Lavede flere sammenlignende tests, mest med stereo (Musik) for at finde ud hvor højt den kunne spille mens det samtidigt også skulle lyde godt.
Kunne godt høre lidt forskel når jeg spillede meget højt musik - DN1080 lød lidt mere anstrengt end min gamle Sony, men normalt ville jeg aldrig spille så højt.
Til film surround mærkede jeg ikke den store forskel ved høj lydstyrke, men her håndterer subwooferen meget af bassen og sparer dermed recieveren for lidt strøm.
Så det endte med at jeg beholdt DN1080 og har ikke fortrudt - slet ikke til den pris. Havde også overvejet den noget dyrere Denon AVR-X3500H eller Denon AVR-X4500H.
Det har dog været nødvendt at slå HDMI kontrol fra da recieveren levede sit eget liv med dette slået til - bruger så optisk fra TV.
Af Henrik B.
#304569
Jeg ville ALDRIG kunne acceptere, eller leve med, en receiver, hvor HDMI-kontrol ikke fungerer!
Af filmfreak
#304589
Tjahh ... jeg lever med det. Min Harmony remote styrer alt meget bedre med HDMI Control slået fra.
Det er desværre et gammel velkendt problem med DN1080, hvis man læser diverse fora.
Jeg mister dog ARC (Atmos fra TV) men har ikke så meget at bruge det til da jeg streamer via Apple TV 4K, der naturligvis er forbundet direkte til DN1080 .
Af kennydude
#304733
Jeg talte med Denon, og de sagde at deres topmodeller fra i år, ville få HDMI 2.1 opgradering(via software) men var ikke sikre på, om deres mindre modeller ville få samme opgradering. Jeg har spurgt Yamaha om det samme, bare ikke fået svar fra dem endnu. Jeg tror jeg nøjes med den gamle reciever, indtil jeg ved hvilke der kan opgraderes/opdateres næste år.